Gå til innhold

Diabetes og kosthold

Gjest jps

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trener bodybuilding. Altså HARD og TUNG styrketrening!

Jeg har jo diabetes (buhu...:(...) og det virker jo helt klart innpå kostholdet mitt. Jeg må spsie mye og optimalt for å vokse -> få muskler!

REtt etter trening er det måltidet jeg sliter mest med fordi man må innta proteinpulver + druesukker (dextrose) for at insulin nivået skal stige og deretter frakte proteiner og glykogen (druesukkkeret) ut til musklene for oppbyggning.

Jeg er lett rammet av sukkersyken så, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre REtt etter trening måltidet. Har tatt 8 ie (units) av insulig men blodsukkeret stiger fremdeles og det er også en veldig høy dose for meg siden jeg er lett rammet. Hva anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei jps,

Jeg synes du skal ta dette opp med din lege og/eller diabetessykepleier (eller ernæringsfysiolog, dersom du har en). Regner med at du har guidelines fra legen din for hvor mye dextrose du skal ta i forhold til lengden og intensiteten av treningen. Dersom blodsukkeret øker for mye ved å ta denne mengden og du er nødt til å dekke dette med å øke insulinen, kan virke som du bør senke inntaket av druesukker litt. Det er jo ikke ønskelig å måtte øke insulinmengen for mye heller.

Beklager at jeg ikke hjelper deg mer her, men det er nok best at du tar dette opp med din lege og/eller diabetessykepleier. Fortsett med treningen og lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...