Gå til innhold

Hvilken dialekt synes du er finest /styggest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg liker mange dialekter, synes egentlig de fleste har noe fint med seg.

Favorittene mine er vel kanskje disse:

• Bred kristiansandsdialekt (ego og selvsentrert, jeg vet det!)
  • Romsdalsdialekt
  • Hardangerdialekt
  • Vossamål
  • Gjesdal/Ålgårddialekt
  • Fyresdaldialekt

De jeg liker minst eller kanskje synes er minst spennende, er vel kanskje Oslo-dialekt, og Trondheim-dialekt... (løper og gjemmer meg nå - får vel på pukkelen fra mange av dere...!!!!)

Er selv fra Oslo, og synes "pen" Oslo-dialekt er nøytralt og fint ;) - men liker ikke dialekter fra områdene rundt Oslo, dvs. inntil halvannen time unna. Østfold- og Vestfold-dialekt, inkl. Buskerud og diveres områder nord og øst for byen - ikke pent. Dialekter fra andre kanter av landet liker jeg stort sett godt, men kanskje med bergensk (masete) og nordlandsk  (tonefallet gjør at de bestandig høres ut som de klager) på sisteplass.

Sånn er det med den saken ;).

Endret av Xtra
1 minutt siden, Xtra skrev:

Er selv fra Oslo, og synes "pen" Oslo-dialekt er nøytralt og fint ;) - men liker ikke dialekter fra områdene rundt Oslo, dvs. inntil halvannen time unna. Østfold- og Vestfold-dialekt, inkl. Buskerud og diveres områder nord og øst for byen - ikke pent. Dialekter fra andre kanter av landet liker jeg stort sett godt, men kanskje med bergensk (masete) og nordlandsk på sisteplass (tonefallet gjør at de bestandig høres ut som de klager).

Sånn er det med den saken ;).

Haha - jeg er helt motsatt av deg når det gjelder østlandsdialekter :-) Med en gang jeg hører et snev av ikke-Oslo (sånn typisk fra Vestfold eller Østfold), så blir jeg brått mer positivt innstilt til den dialekten :-D

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Haha - jeg er helt motsatt av deg når det gjelder østlandsdialekter :-) Med en gang jeg hører et snev av ikke-Oslo (sånn typisk fra Vestfold eller Østfold), så blir jeg brått mer positivt innstilt til den dialekten :-D

Ja, klart man er påvirket av hvor man er vokst opp selv og hva man er vant til å høre :).

Ordentlig sørlandsk er veldig fint - kan muligens ha sammenheng med at jeg forbinder det med sol og sjø og ferie :P.

Syns det er spennende med dialekter. Og det er så viktig å ta vare på det, er en fantastisk kulturarv vi har! NRK har vært flinke til å vise forskjellige dialekter på tv og radio. Spesielt på barnetv og nyheter. Var jo en undersøkelse for en del år siden som viste at 75% ville ha dialekter på nyhetsopplesing.

Rogalandsdialekta er den mest irriterende. Den skjærer i øret, og er rett og slett ubehagelig å høre på. :angry: Jeg synes den peneste dialekta bortsett fra min egen er Nordlandsdialekta, fordi den er melodisk og myk (bortsett fra når nordlendingene smeller i gang med banneord, da) :D

Annonse

1 time siden, Kanonføde skrev:

Teller samisk? Samisk er så stygt. Og samene er aggressive.

At samisk er et eget språk er vel noe alle bør vite. Alt rundt det samiske er en norsk kulturarv som vi skal være stolte over. De regnes som vår urbefolkning. Vi bør være stolte over den delen av vår kulturarv. Jeg personlig ønsker samisk i stedet for nynorsk i grunnskolen. Men det er en annen diskusjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...