Gå til innhold

Espressomaskin

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Maw87 said:

Jeg er ikke fornærmet? Det er du som er off topic i en tråd jeg startet. Spør jeg etter erfaringer om elbil så forventer jeg svar om elbiler. Kommer det en tulling å skriver om dieselbiler da så er jo det på viddene. Henger du med? Godt.

Ok, greit nok, det er ikke så lett å vite hva du vil. :) Og hva du ikke vil.

Beklager!

Anonymkode: 47d56...9f6

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

14

• Kanonføde

12

• emilie321

1

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, greit nok, det er ikke så lett å vite hva du vil. :) Og hva du ikke vil.

Beklager!

Det er det jeg ikke skjønner, shns jeg var klar i hva jeg var ute etter i denne tråden! Om det var uklart så beklager selvfølgelig jeg det.

3 minutes ago, Maw87 said:

Det er det jeg ikke skjønner, shns jeg var klar i hva jeg var ute etter i denne tråden! Om det var uklart så beklager selvfølgelig jeg det.

Digresjoner er som kjent varemerket til dol, og når konklusjonen i en tråd er klar, er det vanlig at det er åpent for dette. Men hvis det ikke behager deg så beklager jeg det.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Digresjoner er som kjent varemerket til dol, og når konklusjonen i en tråd er klar, er det vanlig at det er åpent for dette. Men hvis det ikke behager deg så beklager jeg det.

Ok, for hver gang jeg har vært off topic har jeg fått huden full.

Men for all del, bare å fortsette. Om jeg ikke er happy med maskinen så bruker jeg returretten. 

3 minutes ago, Maw87 said:

Ok, for hver gang jeg har vært off topic har jeg fått huden full.

Men for all del, bare å fortsette. Om jeg ikke er happy med maskinen så bruker jeg returretten. 

Gjelder den for brukte ting?

Gjest Gargamel

For meg var det ikke noe alternativ å leke barista hver morgen, med spaker og damp i alle retninger. Jeg vil bare ha en kopp god kaffe litt kjapt. Maskina vår kverner opp bønnene dytter dem ned i et filter og peiser gjennom kokende vann ved høyt trykk Jeg vet ikke hva som er forskjellen på det og "ekte espresso", men det blir i alle fall god kaffe. Stort sett velger jeg svart kaffe, og mellombrente bønner..

Kona lager set latte o.l i blant. Det er en steamer på maskina så man kan gjøre sånt.

-Det bli veldig bra kaffe. Alltid nykvernet 

-Billig per kopp

-Man kan lage bare én kopp. Slipper å helle ut en halv kanne kald kaffe.

Ulempen er at det tar mye tid hvis man har mange gjester som skal ha kaffe på én gang.

Annonse

Gjest Admin Doktoronline
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Digresjoner er nå en ting, en helt annen er at du den senere tid forsøker etter beste evne å provosere frem usaklige debatter/reaksjoner. Legger merke til hvordan du rimelig konsekvent nærmest "stalker" de du vet har tendenser til å hisse seg opp. På dette viset har du funnet ytterligere en måte å bidra destruktivt på dol.

Til andre brukere: Prøv å ignorer forsøk på å provosere. Rapporter evt. heller innleggene slik at vi kan slette.

4 hours ago, Gargamel said:

For meg var det ikke noe alternativ å leke barista hver morgen, med spaker og damp i alle retninger. Jeg vil bare ha en kopp god kaffe litt kjapt. Maskina vår kverner opp bønnene dytter dem ned i et filter og peiser gjennom kokende vann ved høyt trykk Jeg vet ikke hva som er forskjellen på det og "ekte espresso", men det blir i alle fall god kaffe. Stort sett velger jeg svart kaffe, og mellombrente bønner..

Kona lager set latte o.l i blant. Det er en steamer på maskina så man kan gjøre sånt.

-Det bli veldig bra kaffe. Alltid nykvernet 

-Billig per kopp

-Man kan lage bare én kopp. Slipper å helle ut en halv kanne kald kaffe.

Ulempen er at det tar mye tid hvis man har mange gjester som skal ha kaffe på én gang.

Vannet som når kaffepulveret er under 100 grader, og med trykket er kokepunktet også over 100 grader som du sikkert vet.

Gjest Gargamel
16 minutter siden, Kanonføde skrev:

Vannet som når kaffepulveret er under 100 grader, og med trykket er kokepunktet også over 100 grader som du sikkert vet.

Jeg vet ikke hva vanntemperaturen er, men det er 15 bar i en Siemens kaffemaskin, og potensielt over 100 grader. Det tilsvarer proffe espressomaskiner, og vel så det.

19 minutes ago, Gargamel said:

Jeg vet ikke hva vanntemperaturen er, men det er 15 bar i en Siemens kaffemaskin, og potensielt over 100 grader. Det tilsvarer proffe espressomaskiner, og vel så det.

Nei, 15 er nok psi, ikke bar - 15 bar ville vel blitt en bombe?

Det er boileren som har det trykket. Vannet som brukes til kaffen er i et annet system, som sirkulerer gjennom boileren i rør. Man bruker vannet i boileren til å steame melk. Vannet i boileren er varmere enn 100 grader, f.eks. 125 grader, men det er varmetap mot der kaffen brygges og det er også meningen.

(Det finnes også andre oppsett, men det brygges uansett ikke med vann over 100 grader, det er mer sånn 92 - med vann på 125 grader så ville det bare sprutet utover.)

--

Ok, surrer visst med enhetene for trykk her. Men temperaturene er korrekte.

Endret av Kanonføde

Annonse

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Vannet som når kaffen koker ikke. Med et trykk på 19 bar er kokepunktet for vann 210 grader celsius.

Hvor skal du med dette? Skjønner nada av grader og bar. Fikk anbefalt en maskin med 19 bar trykk kontra 15 bar så da stolte jeg på det. I hvertfall når prisforskjellen kun var på et par lapper.

Just now, Maw87 said:

Hvor skal du med dette? Skjønner nada av grader og bar. Fikk anbefalt en maskin med 19 bar trykk kontra 15 bar så da stolte jeg på det. I hvertfall når prisforskjellen kun var på et par lapper.

Gargamel sa det var kokende vann.

Just now, Maw87 said:

Men du skrev jo 19 bar som jeg nevnte? Mener du at 15 og/eller 19 bar ikke stemmer?

Det er det espressomaskiner ligger på. Det betyr ikke at man varmer opp vannet til kokepunktet med det trykket pumpa tillater, faktisk er bryggevannets temperatur under 100 grader.

3 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er det espressomaskiner ligger på. Det betyr ikke at man varmer opp vannet til kokepunktet med det trykket pumpa tillater, faktisk er bryggevannets temperatur under 100 grader.

Ja den skjønner jeg å. Antall bar, så vidt jeg har forstått det går vel på oppvarmingstid og minimalt med varmetap i prosessen.

Endret av Maw87

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...