Gå til innhold

Hva spiser du til dessert på julaften?

Hva spiser du til dessert på julaften?  

13 stemmer

1. 1. Hva spiser du til dessert på julaften?

• Riskrem med jordbærsaus
      3
    • Riskrem med bringebærsaus
      4
    • Karamellpudding
      0
    • Is
      1
    • Multekrem
      4
    • Sjokoladefondant
      0
    • Haugesund-dessert (Dronning Maud fromasj)
      0
    • Sviskekompott med fløte (liddli godt etter den feite ribba, kan jeg tenke meg)
      1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Moltekrem! Fremdeles er svigermor såpass sprek at hun plukker nok molter til at vi har til 2-3 desserter i løpet av året. Om ti år må vi nok plukke dem selv... Vi pleier ikke å være på fjellet i moltetida, så da må vi bytte rundt på Vestlandsturene våre :P

Jeg er vokset opp med riskrem med hjemmelaget rød saus (bruker hjemmelaget saft hvis vi har det, av rips og solbær). Synes det er helt nydelig, og siden vi har moltekrem på julaften, pleier vi å ha riskrem på 1. juledag. Åååååå - nå gleder jeg meg!

Endret av påskelilje

Vi har risgrøt med mandel lille julaften, så jeg lager riskrem på restene.  Hvis vi er hjemme julaften, blir altså dette desserten.  Vanligvis kjøper jeg bringebærsaus, men i sommer var det så mye bringebær at jeg frøs ned litt. 

Så i år blir det riskrem med rørte bringebær - og det blir første juledag, siden vi skal bort på julaften.

Annonse

Jeg har vokst opp på multekrem, men aldri vært noen stor fan, så jeg adopterte glatt min eksmanns familietradisjon med riskrem og rød saus. Og med mandel oppi. Jeg synes det er godt, og så er det morsomt med mandelen. Og da storfamilien var fylt opp med småunger var det ekstra kjekt - om det gikk lite middagsmat så gikk riskremen ned på høykant. :)  Og sett sånn flaks a gitt: min tilkommende er også vant med riskrem, så dette lover bra. :) 

34 minutter siden, Xtra skrev:

Her blir det også i år krumkaker med multekrem.

Har aldri vært noen fan av riskrem - det blir for mektig.

Haha - helt motsatt av meg. :) Jeg synes selve kremen blir for dominerende i moltekremen. Da ville jeg heller bare hatt bærene, med et dryss sukker på. 

3 minutter siden, morsan skrev:

Jeg synes selve kremen blir for dominerende i moltekremen. Da ville jeg heller bare hatt bærene, med et dryss sukker på. 

Må innrømme at jeg er litt enig, men andre elsker det og det er nå tradisjon.

3 minutter siden, morsan skrev:

Jeg synes selve kremen blir for dominerende i moltekremen. Da ville jeg heller bare hatt bærene, med et dryss sukker på. 

Enig.  Jeg kommer sikkert til å spise bringebær med riskrem i år, ikke omvendt - siden det er ordentlige bær.  Men min hjemmelagde riskrem er uansett fastere (litt mer grøt og litt mindre krem) enn de fleste man får kjøpt. 

12 minutter siden, Xtra skrev:

Må innrømme at jeg er litt enig, men andre elsker det og det er nå tradisjon.

Men den kan jo lett kombineres med at man tar til siden noen bær før man har oppi krem. 

11 minutter siden, laban skrev:

Enig.  Jeg kommer sikkert til å spise bringebær med riskrem i år, ikke omvendt - siden det er ordentlige bær.  Men min hjemmelagde riskrem er uansett fastere (litt mer grøt og litt mindre krem) enn de fleste man får kjøpt. 

Ofte en fordel å lage det selv. :) Jeg har også mindre krem i, og bruker nokså mye vanilje. Jeg er ikke så glad i krem (heller ikke på bløtkake). 

Annonse

2 timer siden, Xtra skrev:

Her blir det også i år krumkaker med multekrem. Har aldri vært noen fan av riskrem - det blir for mektig.

Multekrem er da mer mektig enn riskrem? 

Vi pleier å ha riskrem med hjemmelaget, rørt jordbærsyltetøy... Mmm... Er vokst opp med diverse andre røde sauser til og brukte i mange år en saus vi lagde av kirsebærkompott spedd ut med litt solbærsaft og varmet den lett, men vårt hjemmelagde jordbærsyltetøy (most såpass at det ikke er særlig med hele bær i det) er den beste sausen jeg vet. :)

Vi skal dog ha hjemmebakte krumkaker med multekrem i jula også, jeg er ikke så tullete etter det, men kjæresten drømmer om det så da så. Han ville gjerne hatt det på julaften også, men når jeg sier at da lager vi både riskrem og multekrem så gidder han ikke allikevel. *hehe* For når vi er hjemme hos oss selv på julaften så MÅ jeg ha riskrem, sånn er det bare.

24 minutter siden, Dorthe skrev:

Multekrem er tingen hvis jeg har fått tak i multer.  I år skal vi ha multekrem på 1.dag.

Jeg vokste opp med en far som var ivrig molteplukker. Han kunne dra ut ei helg og komme hjem med 40-50 liter molte. Han spiste molte året rundt, både på pannekaker og frokostblanding. Likevel var det altså juledesserten... For meg hadde fx jordbær vært mye mer eksotisk. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...