Gå til innhold

Hva er dine tidligste minner?

Anbefalte innlegg

1 time siden, laban skrev:

Vi husker helt spesielle hendelser, f.eks. ting som gjorde vondt eller som gjorde veldig inntrykk. Hvorfor skulle det være falskt bare fordi det skjedde noen måneder før det tidspunktet som noen har funnet ut er typisk?

Var ikke snakk om bare "noen månderer" her.

Anonymkode: 22848...5b3

Fortsetter under...

Annonse

Nicklusheletida
Akkurat nå, Maw87 skrev:

Hvordan vet du at du husker med sikkerhet, at det ikke er innblandet med fortelling fra familie, venner, fra bilder osv? 

Fordi  jeg husker og du får nå tro hva du vil :)

Det er mange ting jeg ikke husker i det hele tatt. Min bror ble født i den perioden og det husker jeg ikke i det hele tatt. Nesebussen gjorde større inntrykk enn at min bror ble født ;)

Men jeg har god detaljhukommelse, tror jeg :) Har det fortsatt.

Jeg er imponert over alt andre husker :) Jeg har forsøkt å huske tilbake til jeg var liten i forbindelse med behandling, men det sitter svært få slike minner hos meg. Mine første minner er fra 4 års alder, men har egentlig bare et par minner om enkelthendelser før jeg begynte på skolen og egentlig også de første årene på skolen. Egentlig er jeg elendig til å huske enkelthendelser fra min barndom. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gruppenivå? Hvilket nivå? At flertallet i en undersøkelse med med enn 1000 personer? Hva har "gruppenivå" med mine første minner å gjøre?

Hvordan kan du bruke "gruppenivå" til å diskreditere mine første minner? Hva er grunnlaget ditt for noe sånt?

Anonymkode: 6b121...7bb

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev. Det er ikke bare du her som tydeligvis husker lenger tilbake enn hva en normalt utviklet hjerne er i stand til. Det er ikke dine første minner det er snakk om her, det er nesten alle som har svart her sine minner. At det finnes et og annet unntak tviler jeg ikke på, selv om det er veldig tvilsomt at du husker ammingen, med mindre du ble ammet veldig lenge. Men at så mange på dol husker lenger tilbake enn det forskningen mener man er i stand til, det er jo litt suspekt.

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Fordi  jeg husker og du får nå tro hva du vil :)

Det er mange ting jeg ikke husker i det hele tatt. Min bror ble født i den perioden og det husker jeg ikke i det hele tatt. Nesebussen gjorde større inntrykk enn at min bror ble født ;)

Men jeg har god detaljhukommelse, tror jeg :) Har det fortsatt.

Jeg spør igjen, HVORDAN vet du at du husker? 

Nicklusheletida
20 minutter siden, Trine skrev:

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev. Det er ikke bare du her som tydeligvis husker lenger tilbake enn hva en normalt utviklet hjerne er i stand til. Det er ikke dine første minner det er snakk om her, det er nesten alle som har svart her sine minner. At det finnes et og annet unntak tviler jeg ikke på, selv om det er veldig tvilsomt at du husker ammingen, med mindre du ble ammet veldig lenge. Men at så mange på dol husker lenger tilbake enn det forskningen mener man er i stand til, det er jo litt suspekt.

Jeg husker mye fra tiden før vi flyttet til det nye huset. Jeg var 3,5 år da vi flyttet dit. Minnene jeg har kan godt være fra 3-3,5. Det vet jeg ikke.

Jeg hadde trillepike fra jeg var 2 år, men minnene kan godt være i perioden fra jeg var 3 år.  Jeg var 2, 8 år da min bror ble født, men det husker jeg ikke. Jeg var 4,5 år da mitt andre søsken ble født og det  husker jeg veldig godt.

Fra tiden vi flyttet til det nye huset 3,5 år,  begynner jeg å huske mer sammenhengende. Ikke bare små glimt. 

Vi var de første som flyttet dit og jeg husker rekkefølgen på hvem av husene i den gata som ble ferdig og rekkefølgen på hvilke unger som kom til i ukene etter. 

Nicklusheletida
Akkurat nå, Maw87 skrev:

Jeg spør igjen, HVORDAN vet du at du husker? 

I all verden!  Fordi jeg VET det. Det finnes ingen bilder fra at jeg pilte meg i nesa og puttet det i mynnen hos naboen. Min mor har aldri fortalt meg om denne episoden. Jeg har fortalt HENNE om episoden og hun husker det ikke. 

Jeg vet hva jeg husker. Det finnes ingen bilder av det jeg husker. Jeg har ikke blitt fortalt om minnene jeg har. 

Ja, vi har bilder fra den tiden, både av min bror, av barnedåpen, av vogna som står utenfor huset. Likevel husker jeg ikke dette.

Men jeg husker altså de andre tingene som det ikke finnes bilder av.

Det finnes ikke et eneste bilde av at jeg sto på vedkassen og sang for naboene mine, likevel husker jeg akkurat hvor i kjøkkenet vedkassen sto, hvor spisestuebordet sto, hvor skapene var, hvor stua og gangen var plassert i forhold til kjøkkenet. 

Jeg ser hva forskningen sier, men likevel husker jeg det og forskningen klarer ikke å få meg til å tvile på hukommelsen min :)

Min eldste datter husker like godt fra like tidlig alder.

Hun spør : Stemmer det at det var slik og sånn?. Jeg kan bekrefte at det stemmer. 

Gjest Gargamel

Jeg husker ganske mye fra jeg var tre år, for da bodde vi i et annet land og det var mange spesielle inntrykk. Jeg har minner fra før den tiden, men de er veldig diffuse.

Jeg kan ikke skjønne at det skal være fra bilder eller fortellinger, for det handler om lyset gjennom bølgeplasten i verandaen og den type ting.

Uansett synes jeg det er feil å lese den forskningen som om absolutt ingen kan huske noe fra før treårsdagen. Det forsøket de har gjort beviser ikke det. Som en hovedregel glemmer man nok det meste fra før man fyller tre, men det står man husker tidlige minner frem til man er 5-7 år. Deretter glemmer man det. Hvis noen henter frem disse minnene ofte, må det være mulig bevare dem forbi den alderen og opp i voksen alder.

Annonse

Så mange som har svart! Artig at så mange husker ting fra 2-3 års alderen 😊 En er veldig forskjellige.  Jeg har flere venninner som ikke husker noe fra før de var ca 5 år. Min søster husker ikke noe fra de første årene sine.

Jeg kom på et minne til: Jeg husker da vi kjørte gjennom en spesiell tunnellen for første gang etter åpningen. Husker at pappa sa til meg og mamma at dette var første gangen vi prøvde tunnelen. Måtte sjekke i ei bok til Statens Vegvesen i dag om når den åpnet, og det var i 1974. Jeg var da 3 år.

Husker også den dagen vi fikk telefon. Vi flyttet da jeg var 3,5, og dette var i den første leiligheten.  Mener at mamma sa en gang at vi fikk telefon da jeg var 2 år. Husker også at jeg lekte med noen isoporbilder med en slags borrelås på som jeg kunne feste på strietapeten i stua i den leiligheten. Og jeg husker da vi skulle flytte inn i ny leilighet i samme blokk da jeg var 3,5, rett før min søster ble født. Husker at stua var helt tom og det var ingen bilder på veggene.  Husker også dåpen til min søster, litt før jeg var 4.

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

I all verden!  Fordi jeg VET det. Det finnes ingen bilder fra at jeg pilte meg i nesa og puttet det i mynnen hos naboen. Min mor har aldri fortalt meg om denne episoden. Jeg har fortalt HENNE om episoden og hun husker det ikke. 

Jeg vet hva jeg husker. Det finnes ingen bilder av det jeg husker. Jeg har ikke blitt fortalt om minnene jeg har. 

Ja, vi har bilder fra den tiden, både av min bror, av barnedåpen, av vogna som står utenfor huset. Likevel husker jeg ikke dette.

Men jeg husker altså de andre tingene som det ikke finnes bilder av.

Det finnes ikke et eneste bilde av at jeg sto på vedkassen og sang for naboene mine, likevel husker jeg akkurat hvor i kjøkkenet vedkassen sto, hvor spisestuebordet sto, hvor skapene var, hvor stua og gangen var plassert i forhold til kjøkkenet. 

Jeg ser hva forskningen sier, men likevel husker jeg det og forskningen klarer ikke å få meg til å tvile på hukommelsen min :)

Min eldste datter husker like godt fra like tidlig alder.

Hun spør : Stemmer det at det var slik og sånn?. Jeg kan bekrefte at det stemmer. 

Samme her. Jeg har mange konkrete episoder jeg husker. Men også stemninger, lukter og stemmer.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok med all sannsynlighet falske minner.

Anonymkode: c1079...0ef

Her på dette forumet møter man de mest vanvittige spekulasjoner uten rot i fakta. Kall en snål forestilling for vitenskap eller statistikk- og så VOILA ! Da har man kneblet en meningsmotstander. Ingen skal få lov til å tro de har bedre hode enn deg.

Anonymkode: 6b121...7bb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...