Gå til innhold

Strøm i hånden av antenneledning

Anbefalte innlegg

Hei... skulle prøve å fikse tuneren som hadde hengt seg opp i dag, tok ut alle ledninger innkludert antenneledningen( en sånn ledning med en metall sirkel frempå og en metallstang i midten)... skulle stikke inn en annen ledning da jeg kjente at det stakk litt på ene knoken på hånda, gikk en liten stund før jeg skjønte at d var strøm så veldig ubehagelig var det ikke.

er dette farlig?

burde jeg ringe lege?

kan strømmen ha gått gjennom hjertet?

har litt angst så bekymrer meg litt vel mye, samboeren mener at det ikke var noe værre en å være bort i et 9 volts batteri... greide å ta bort i brødristeren en gang og de kjentes mye værre... burde jeg bekymre meg?

Fortsetter under...

3 minutter siden, Linn321984 skrev:

Hei... skulle prøve å fikse tuneren som hadde hengt seg opp i dag, tok ut alle ledninger innkludert antenneledningen( en sånn ledning med en metall sirkel frempå og en metallstang i midten)... skulle stikke inn en annen ledning da jeg kjente at det stakk litt på ene knoken på hånda, gikk en liten stund før jeg skjønte at d var strøm så veldig ubehagelig var det ikke.

er dette farlig?

burde jeg ringe lege?

kan strømmen ha gått gjennom hjertet?

har litt angst så bekymrer meg litt vel mye, samboeren mener at det ikke var noe værre en å være bort i et 9 volts batteri... greide å ta bort i brødristeren en gang og de kjentes mye værre... burde jeg bekymre meg?

Nei, det der hørtes ikke farlig ut i det hele tatt.

Farlig: Nei

Ringe lege: Nei

Gått gjennom hjertet: Da må du ha holdt to steder som leder strøm, gjennom der, f.eks begge armene. Dessuten må det en ganske stor strømstyrke til for å aktivere hjertecellene uhensiktsmessig, og det må ha skjedd på et spesifikt tidspunkt i syklusen til et hjerteslag for at det skulle vært farlig.

Selv om så var, så ville du vært død nå hvis det var farlig. Det skjer ingen skader i ettertid. 

Jeg har fått ordentlig støt mange ganger, men jeg har aldri oppsøkt lege.

Strøm er nettopp "en strøm" - av elektrisitet (mer presist: elektroner (elementærpartikler)). Det må gå fra ett sted til et annet, hvis man ikke holder den andre hånden i noe annet så er det mye mindre farlig, uansett er det nok ikke så "sterk" strøm i antenneledningen.

God Jul!

For å i det hele tatt få strøm må man være borti strømkilden og noe annet ledende materiale. Altså, står man på isolert underlag og tar på den ene fasen så skjer det overhode ingenting, så lenge man ikke er i berøring av noe annet ledende samtidig. Så her er spørsmålet hva for noe annet du var borti. Om du samtidig holdt i noe som går til jord så har strømmen gått igjennom kroppen, men om du var borti noe med samme hånd så har strømmen kun gått igjennom hånden.

Det er gjerne i ettertid skadene skjer, men da er det snakk om muskelskader elller nerveskader. Slike senskader etter strømgjennomgang er mer vanlig enn at hjertet tar skade av det. Men det er også en grunn til at man skal ligge til observasjon i 24 timer etter strømgjennomgang. Problemet trenger ikke dukke opp med engang. Men her er det snakk om sterkstrøm og ikke strømmen man kan få via en antennekontakt.

Strømmen i en antennekabel er ikke noe å bry seg om. Det er så lav spenning og med motstanden du har i kroppen blir det knapt noe strøm å snakke om ;) Så ta det helt med ro, det er ikke farlig og du trenger ikke ringe lege. Om det har gått igjennom hjertet kommer helt an på hva du har vært borti, men mest sannsynlig har det bare gått i den ene hånda, og uansett så er det ikke farlig for hjertet/eller andre organer når det er så lav spenning.

Annonse

Strømgjennomgang krever at en ikke er isolert, men elektrostatisk utladning kan være farlig. Merkes mest i dørklinker, men defekter i maskiner kan indusere kraftigere ladninger. F.eks. en vaskemaskin. Elektrisk utladning kan være livsfarlig men blir neppe så kraftig av ting man har i hjemmet.

Men tror ikke dette skjer i antenneledninger. Det måtte være om det antenneledningen var koblet til ble ladet. Men dette vet jeg ikke nok om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...