Gå til innhold

Forsiktig oppstart....igjen


emilie321

Anbefalte innlegg

Har begynt å bevege meg litt igjen. Må på ny begynne på bånn etter en ny prolaps, men føler jeg er heldig, det kunne ha vært mye verre.  

Fra uke 1 blir rusleturene byttet med lett trening. Er motivert, men samtidig redd for at det skal bli verre. Det blir iallefall verre hvis jeg ikke trener noe. 

Blir litt frustrert over å ha kommet i reperasjonsalderen og glemmer innimellom at jeg ikke er 17 år og i toppform lenger. 

Skulle så gjerne greie et år uten alvorlig sykdom/skade som setter meg ut gang på gang. Kanskje 2017 blir et bedre år. Skal gjøre mitt til at det skjer. :)

Hvis noen har erfaringer som kan hjelpe meg til å greie dette så hadde det vært hyggelig med tilbakemeldinger :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På treningssenteret jeg trener har de naprapat som lager treningsprogram inkl i prisen. Kanskje det er samme mulighet hos deg?

Frem til jeg hadde time med henne så følte jeg at trening var nytteløst, har nerveskade i venstre skulder og ingen styrke i den armen og skade i nakke som følger av dette. 

Har su forsøkt å trene med slynge? Gjorde jeg i ett års tid hos fysio, helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maw87 skrev:

På treningssenteret jeg trener har de naprapat som lager treningsprogram inkl i prisen. Kanskje det er samme mulighet hos deg?

Frem til jeg hadde time med henne så følte jeg at trening var nytteløst, har nerveskade i venstre skulder og ingen styrke i den armen og skade i nakke som følger av dette. 

Har su forsøkt å trene med slynge? Gjorde jeg i ett års tid hos fysio, helt fantastisk.

Takk for svar

Der jeg trener har jeg hatt en avtale om trening 3 formiddager i uka. Det første jeg skal gjøre er å øke den avtalen til full tid. Kanskje de da har flere tilbud m/trener

Har trent litt i slynge tidligere (hos fysioterapeut) Kan jo prøve å få litt mer opplæring i slynge. 

Noe av utfordringene mine er psyken. Innbiller meg at jeg egentlig burde ha greid mer, ha mindre smerter o.l , så derfor tar jeg alltid i for mye. Kan jo bare ta seg sammen eller bite tenne sammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, emilie321 skrev:

Takk for svar

Der jeg trener har jeg hatt en avtale om trening 3 formiddager i uka. Det første jeg skal gjøre er å øke den avtalen til full tid. Kanskje de da har flere tilbud m/trener

Har trent litt i slynge tidligere (hos fysioterapeut) Kan jo prøve å få litt mer opplæring i slynge. 

Noe av utfordringene mine er psyken. Innbiller meg at jeg egentlig burde ha greid mer, ha mindre smerter o.l , så derfor tar jeg alltid i for mye. Kan jo bare ta seg sammen eller bite tenne sammen.

 

Vet akkurat hvordan det er. Jeg vil mer enn jeg bør og kan. Vil oppnå resultater og bli bra, helst i går. For hver smell jeg har gått på har jeg falt dobbelt tilbake føler jeg. Kun oss selv som må styre dette, klarer det nok om vi absolutt vil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maw87 skrev:

Vet akkurat hvordan det er. Jeg vil mer enn jeg bør og kan. Vil oppnå resultater og bli bra, helst i går. For hver smell jeg har gått på har jeg falt dobbelt tilbake føler jeg. Kun oss selv som må styre dette, klarer det nok om vi absolutt vil ;) 

Så sant, så sant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har endelig greid å komme meg på treningssenteret. Trente lett i 50 min og ble passe svett, deilig. Formmessig er jeg langt nede, men nå kan det bare gå oppover. 

Treningssenteret har fysioterapeut, har fått time på mandag. Det gleder jeg meg til, da er jeg skikkelig igang :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, emilie321 skrev:

Har endelig greid å komme meg på treningssenteret. Trente lett i 50 min og ble passe svett, deilig. Formmessig er jeg langt nede, men nå kan det bare gå oppover. 

Treningssenteret har fysioterapeut, har fått time på mandag. Det gleder jeg meg til, da er jeg skikkelig igang :)

 

 

Så bra!

Jeg har hatt treningsforbud i to uker nå - dvs jeg har fått lov til å gå rolige turer. Nå skal jeg øke turlengde og intensitet i helga, og hvis det går bra, skal jeg få lov til å jogge forsiktig til uka. Sliter med noe vondt i korsryggen, og har hatt seks kiropraktorbehandlinger nå. Musklene er steinharde i setemuskulaturen, noe i korsryggen og oppe i skuldrene/nakken.

Cluet er å fokusere på tøying + trening som ikke gjør vondt. Så nå må jeg være flink! Både kjipt med vondt i ryggen og tommere bankkonto....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg god bedring, Påskelilje. Og lykke til med opptreningen :)

Akkurat nå så er jeg optimistisk, men det svinger fort. Skal prøve å verne om den gode følelsen av og ha gjort noe bra for meg selv idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Greide noe igår som jeg ikke har greid på lang, lang tid. Greide å gå i svømmehallen. Fikk en oppvekker på hvor dårlig formen virkelig er. Måtte ta mange pauser, men greide til slutt å svømme 1500 m. Brukte lang tid da, 80 min. 

Da er det bare en ting å gjøre, brette opp ermene og å stå på. Nå må jeg trappe opp treningen sakte ellers møter jeg veggen igjen. Ryggen er fortsatt vrang og da er jo svømming den beste treningen jeg kan gjøre.

Idag er jeg utrolig fornøyd med gårsdagen :)  Føler meg dessuten i så mye bedre form psykisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Greide noe igår som jeg ikke har greid på lang, lang tid. Greide å gå i svømmehallen. Fikk en oppvekker på hvor dårlig formen virkelig er. Måtte ta mange pauser, men greide til slutt å svømme 1500 m. Brukte lang tid da, 80 min. 

Da er det bare en ting å gjøre, brette opp ermene og å stå på. Nå må jeg trappe opp treningen sakte ellers møter jeg veggen igjen. Ryggen er fortsatt vrang og da er jo svømming den beste treningen jeg kan gjøre.

Idag er jeg utrolig fornøyd med gårsdagen :)  Føler meg dessuten i så mye bedre form psykisk :)

Jeg er kjempeimponert over svømmingen din! Selv synes jeg svømming er noe så inn i hampen kjedelig... Jeg elsker å bade, men å svømme frem og tilbake, lengde etter lengde, det er drepende kjedelig for meg. Du er knallflink! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, emilie321 skrev:

Greide noe igår som jeg ikke har greid på lang, lang tid. Greide å gå i svømmehallen. Fikk en oppvekker på hvor dårlig formen virkelig er. Måtte ta mange pauser, men greide til slutt å svømme 1500 m. Brukte lang tid da, 80 min. 

Da er det bare en ting å gjøre, brette opp ermene og å stå på. Nå må jeg trappe opp treningen sakte ellers møter jeg veggen igjen. Ryggen er fortsatt vrang og da er jo svømming den beste treningen jeg kan gjøre.

Idag er jeg utrolig fornøyd med gårsdagen :)  Føler meg dessuten i så mye bedre form psykisk :)

Det synes jeg er imponerende. Jeg blir utslitt av å krysse et 25m basseng.

Deilig å se at du vil "brette opp ermene". De fleste skriver at de vil "brette opp armene" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg er kjempeimponert over svømmingen din! Selv synes jeg svømming er noe så inn i hampen kjedelig... Jeg elsker å bade, men å svømme frem og tilbake, lengde etter lengde, det er drepende kjedelig for meg. Du er knallflink! :) 

Tusen takk :)

Jeg har tidligere vært aktiv svømmer så jeg nyter nok godt av det ennå, dog med en litt rusten teknikk. Er i min egen boble når jeg svømmer. Fra jeg var liten så var svømmingen fristedet mitt , det henger nok litt igjen.

Liker den følelsen jeg får når jeg glir igjennom vannet , særlig når farta blir høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gargamel skrev:

Det synes jeg er imponerende. Jeg blir utslitt av å krysse et 25m basseng.

Deilig å se at du vil "brette opp ermene". De fleste skriver at de vil "brette opp armene" :-)

Takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎01‎.‎02‎.‎2017 den 7.24, emilie321 skrev:

Greide noe igår som jeg ikke har greid på lang, lang tid. Greide å gå i svømmehallen. Fikk en oppvekker på hvor dårlig formen virkelig er. Måtte ta mange pauser, men greide til slutt å svømme 1500 m. Brukte lang tid da, 80 min. 

Da er det bare en ting å gjøre, brette opp ermene og å stå på. Nå må jeg trappe opp treningen sakte ellers møter jeg veggen igjen. Ryggen er fortsatt vrang og da er jo svømming den beste treningen jeg kan gjøre.

Idag er jeg utrolig fornøyd med gårsdagen :)  Føler meg dessuten i så mye bedre form psykisk :)

Så deilig å svømme :):):)

Jeg er også glad i det, men det er så himla dyrt her, så jeg gjør det ikke ofte. Elsker å bare svømme og svømme, konsentrere meg om tellingen og gli gjennom vannet uten å høre eller se noe til de andre i hallen, bare være meg selv og tenke på meg selv i en time....:rolleyes:

Jeg svømte i jula sist. Burde kanskje tatt en tur igjen nå, siden jeg ikke får lov til å løpe pga ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, påskelilje skrev:

Så deilig å svømme :):):)

Jeg er også glad i det, men det er så himla dyrt her, så jeg gjør det ikke ofte. Elsker å bare svømme og svømme, konsentrere meg om tellingen og gli gjennom vannet uten å høre eller se noe til de andre i hallen, bare være meg selv og tenke på meg selv i en time....:rolleyes:

Jeg svømte i jula sist. Burde kanskje tatt en tur igjen nå, siden jeg ikke får lov til å løpe pga ryggen.

Elsker også å svømme. Blir alltid kommentert av de ansatte når jeg er på ferie og står klar med en gang bassenget åpner. Med en gang utebassenget her jeg bor åpner, skal jeg bruke det masse. Det eneste som ødelegger gleden ved å svømme, er folk. For mye folk. Og folk som "ødelegger" banen. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å ha eget basseng med litt lengde. Da må jeg dog endre profesjon eller vinne i lotto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med sirkeltrening igjen på mandag. Treneren jeg har pusher oss skikkelig pluss at det er konkurranse mellom oss på gruppa om å greie flest/nok repetisjoner. Jeg "vant" bare en øvelse sist, prøvde så godt jeg kunne på alle, med det resultat at jeg er mega støl idag :)  Er faktisk verre idag enn igår. Synes det egentlig er litt godt å være litt støl innimellom, det er jo tegn på at jeg har jobbet skikkelig :)

Dette er en time jeg digger å være med på, det blir både svette og latter :) Skikkelig opptur å komme dit igjen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Idag er jeg så utrolig fornøyd :)

Var i svømmehallen, greide å svømme 2000 m på 71 min. En bra forbedring fra sist. Har jo trent litt andre ting, men også vært aktiv på andre måter. Alt hjelper tydeligvis.

Nå er målet å komme under 60 min, men da må jeg nok gå ditt oftere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
14 timer siden, emilie321 skrev:

Idag er jeg så utrolig fornøyd :)

Var i svømmehallen, greide å svømme 2000 m på 71 min. En bra forbedring fra sist. Har jo trent litt andre ting, men også vært aktiv på andre måter. Alt hjelper tydeligvis.

Nå er målet å komme under 60 min, men da må jeg nok gå ditt oftere :)

 

Så bra! Knallbra :)

Jeg skal begynne å svømme hver torsdag nå, fra neste uke. Skal lære med å crawle! Det har jeg aldri kunnet, så nå vil jeg prøve.

Jeg svømmer 2000 meter på akkurat 60 minutter (+/- 1 minutt) - har hatt det tempoet i tjue år... men gjør det ikke ofte. Hvis jeg klarer å crawle, vil jeg kanskje klare det fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På ‎02‎.‎02‎.‎2017 den 9.20, cilie skrev:

Elsker også å svømme. Blir alltid kommentert av de ansatte når jeg er på ferie og står klar med en gang bassenget åpner. Med en gang utebassenget her jeg bor åpner, skal jeg bruke det masse. Det eneste som ødelegger gleden ved å svømme, er folk. For mye folk. Og folk som "ødelegger" banen. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å ha eget basseng med litt lengde. Da må jeg dog endre profesjon eller vinne i lotto...

Har du vært i svømmehallen i vinter? Hiv deg rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, påskelilje skrev:

Så bra! Knallbra :)

Jeg skal begynne å svømme hver torsdag nå, fra neste uke. Skal lære med å crawle! Det har jeg aldri kunnet, så nå vil jeg prøve.

Jeg svømmer 2000 meter på akkurat 60 minutter (+/- 1 minutt) - har hatt det tempoet i tjue år... men gjør det ikke ofte. Hvis jeg klarer å crawle, vil jeg kanskje klare det fortere?

Takk :)

Hvis du lærer deg crawl så går det fortere enn brystsvømming. 

Selv synes jeg det er gøyere å svømme crawl enn bryst. Kan heller ikke bruke bena slik jeg skal på brystsvømming pga hofteprotese. Det er også artig å svømme butterfly, men det er jeg ikke sterk nok til ennå. Må ha litt mer fart og styrke før jeg kan svømme det . Har nok enda mer rusten teknikk der nå enn på crawl.

 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...