Gå til innhold

Metthetsfølelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Til alle døgnets måltider opplever jeg det samme problemet av å ikke føle meg mett før lenge etter måltidet er inntatt. Det skal sies at jeg har sliti med anoreksi i mange, mange år, og at dette muligens har innvirkning. Problemet er likevel ikke, som mange andre sliter med, at jeg aldri føler meg mett, for det gjør jeg, men aldri underveis mens jeg inntar maten. Alle venninnene mine har evnen til å legge ned gaffelen før tallerkenen er tom og si "shit, nå ble jeg plutselig mett, jeg klarer ikke en bit til". Jeg, på min side, må alltid vite sånn cirka hva som holder, og forsyne meg deretter. Jeg spiser til det er tomt på tallerkenen. Selvom dette fungerer greit, så skulle jeg så gjerne ønske at dette skjedde mer intuitivt, og at kroppen sa ifra når tallerkenen er ferdigspist, og ikke fornuften. Menneskekroppen er jo innebygd med sult- og metthetssignaler som skal være kompass for hva som er nok, og når man trenger mer. Jeg har forsøkt å spise sakte (som ofte anbefales), men det hjelper ikke, så lenge jeg ser at det er igjen ris og saus og kylling på fatet. Jeg må spise opp(!). Er det noen som har innspill til hvordan en eventuell umiddelbar metthetsfølelse kan trenes opp?

Anonymkode: 155a3...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Til alle døgnets måltider opplever jeg det samme problemet av å ikke føle meg mett før lenge etter måltidet er inntatt. Det skal sies at jeg har sliti med anoreksi i mange, mange år, og at dette muligens har innvirkning. Problemet er likevel ikke, som mange andre sliter med, at jeg aldri føler meg mett, for det gjør jeg, men aldri underveis mens jeg inntar maten. Alle venninnene mine har evnen til å legge ned gaffelen før tallerkenen er tom og si "shit, nå ble jeg plutselig mett, jeg klarer ikke en bit til". Jeg, på min side, må alltid vite sånn cirka hva som holder, og forsyne meg deretter. Jeg spiser til det er tomt på tallerkenen. Selvom dette fungerer greit, så skulle jeg så gjerne ønske at dette skjedde mer intuitivt, og at kroppen sa ifra når tallerkenen er ferdigspist, og ikke fornuften. Menneskekroppen er jo innebygd med sult- og metthetssignaler som skal være kompass for hva som er nok, og når man trenger mer. Jeg har forsøkt å spise sakte (som ofte anbefales), men det hjelper ikke, så lenge jeg ser at det er igjen ris og saus og kylling på fatet. Jeg må spise opp(!). Er det noen som har innspill til hvordan en eventuell umiddelbar metthetsfølelse kan trenes opp?

Anonymkode: 155a3...431

Når jeg er veldig sulten så tar det 45 min før metthetsfølelsen kommer. Det eneste som hjelper meg er å ikke bli veldig sulten. Av og til er det vanskelig å unngå, men jeg løser det vanligvis med å spise ofte og lite. Har i det siste vært flink og tatt med matpakke overalt og spiser hver 3 - 3 1/2 time, da går det så mye bedre, iallefall for meg. Noen ganger prøver jeg å ta en pause midt i måltidet (ved større måltider) det fungerer også ganske greit. Og få nok søvn. Er jeg veldig sliten så skjærer det meste seg. Nå er vi forskjellige da så det er jo ikke sikkert dette fungerer for andre (har bulimi uten oppkast)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...