Gå til innhold

Er jeg bipolar?


Jessicaxdx

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 15 år gammel jente. Jeg har nettopp vært på en barnevernsinstitusjon i 3 måneder for begrensning, strenge rammer, skjerming, og overvåkning pga suicidalitet. Jeg har vært i en veldig depressiv periode med mye vagabondering, selvmordsadferd, selvskading på medikamenter og oppsøkt miljøer hvor jeg har vært eksponert for vold og seksuelle overgrep. Jeg har også store og sammensatte traumer pga familievold i 11 år, og sliter mye med tillit i nære relasjoner, følelser, selvregulering, og humørsvingninger. Jeg har nylig flyttet tilbake til fosterhjemmet etter eget ønske.

I perioder kan jeg være svært avvisende og ikke stand til å regulere egne følelser. Mine utageringer kan ofte komme i tilknytning til motstand og jeg reagerer gjerne likt fra gang til gang. Når de nærmeste krysser mine interesser og ønsker reagerer jeg gjerne med høy stemme, skriking, slamring med dører, og tilbaketrekning. Jeg stikker av og bruker avvisning som et virkemiddel for å oppnå ulike fordeler. Min funksjon er hele tiden svært varierende, og min adferd er til tider ikke i tråd med normale normer og regler. Det kan bli mye scener og nonverbal adferd. Avvisningen kan være gjennomgående fra morgen til kveld. Gjennom kroppspråk og holdning kan jeg være lite sjarmerende på mitt verste, og atferdsuttrykket kan være umodent og ikke relevant for alderstrinnet. Jeg kan håndtere kontroverser med mye drama, umoden fremgangsmåte, og med lite forståelse av konsenkvensene av hva jeg gjør. Dette er ikke personligheten min, men en skjevinnlæring jeg trenger å bli kvitt. Jeg kan ha gradvis forbedring for så regresjon og tilbakefall til gammelt handlingsmønster. Så ja ,- jeg kan vært svært komplisert og utfordrende og omsorgspersoner må hele hele tiden balansere deres tilnærming til meg. Jeg kan i disse periodene være svært deprimert, og kan slite mye med å gjennomføre hverdagslige rutiner, skole, og jobb. Jeg isolerer meg sosialt, og prøver å unngå sosiale sammenhenger, mennesker osv osv. Selvbildet, selvtilliten, og tro på at jeg kan klare noe blir også svekket.

Jeg kan også i perioder være veldig høyt oppe og kjøre på med alt jeg kan vise. Da setter jeg umenneskelige krav og forventninger til både meg selv og de rundt meg, og da må jeg hele tiden imponere, prestere, og kan bli ukritisk til omgivelsene rundt. Men tankekjøret er verst. Jeg kan få en viss uro i kroppen, og har omtrent hele tiden hurtig tankespinn. Jeg må hele tiden vise meg og klare alt, og er mer med venner, familie, og er i stand til å jobbe mer. Jeg kan gjøre det bedre på skole, få bedre karakterer, og presse meg til det ytterste. Konsentrasjonen er også svekket pga manglende undervisning dette halvåret, og jeg kan lett dette ut i timen pga helt andre tanker. Nesten som om jeg skulle ha vært på en annen planet.

Disse periodene har svært ulik varighet, og det kan skifte fort mellom hver periode. Er dette symptomer på bipolar lidelse? Eller er dette forsåvidt helt vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...