Gå til innhold

Overvekt tenåringer/unge voksne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I vår nære krets er det en ung jente som er temmelig overvektig. Vi er mye sammen med henne, og vi har en ganske grei relasjon. Hun er overvektig, og har en temmelig passiv livsstil. Hun trener ikke og liker seg best inne. Jeg synes det er trist at ei så flott og grei jente har så mange kilo for mye allerede, og har så lyst til å komme med noen råd og hjelp. Men vet ikke hvordan. Bør jeg si noe eller ikke? Bør jeg snakke med den som er mest sammen med henne om hvordan hun kan hjelpes - eller er det bare noe jeg bør holde meg langt unna? Hvordan vil ei jente på 19-20 reagere dersom noen la seg oppi hennes egen livsstil...? Er så redd for å gjøre vondt verre, men jeg synes det er trist å gå inn i voksenverdenen med så lite fysisk aktivitet og lite fokus på sunn livsstil! Hun er nok fullt klar over det selv, så det er kanskje ikke noe vits i å påpeke det åpenbare, og komme med noen "gode råd" fra generasjonen over...? Hva tenker dere? Hva skal til for å endre livsstil? 

Anonymkode: 0278b...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår nære krets er det en ung jente som er temmelig overvektig. Vi er mye sammen med henne, og vi har en ganske grei relasjon. Hun er overvektig, og har en temmelig passiv livsstil. Hun trener ikke og liker seg best inne. Jeg synes det er trist at ei så flott og grei jente har så mange kilo for mye allerede, og har så lyst til å komme med noen råd og hjelp. Men vet ikke hvordan. Bør jeg si noe eller ikke? Bør jeg snakke med den som er mest sammen med henne om hvordan hun kan hjelpes - eller er det bare noe jeg bør holde meg langt unna? Hvordan vil ei jente på 19-20 reagere dersom noen la seg oppi hennes egen livsstil...? Er så redd for å gjøre vondt verre, men jeg synes det er trist å gå inn i voksenverdenen med så lite fysisk aktivitet og lite fokus på sunn livsstil! Hun er nok fullt klar over det selv, så det er kanskje ikke noe vits i å påpeke det åpenbare, og komme med noen "gode råd" fra generasjonen over...? Hva tenker dere? Hva skal til for å endre livsstil? 

Anonymkode: 0278b...b88

Jeg synes absolutt ikke du skal påpeke overvekten hennes, den er hun temmelig klar over selv, og kan neppe gjøer annet enn vondt verre. Eneste måte jeg tror du kan hjelpe på er å invitere henne med på sunne aktiviteter, men det krever jo en del oppfølging fra din side-.

 

Må påpeke at jeg ikke er helsepersonell selv, men har vært vitne til en del unge jenter med spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg syns det er trist at du mener at du er i en posisjon til å bedømme hva som er greit og ikke når det kommer til andres livsstil og kropp! Selvom du liker å drive med fysisk aktivitet og å holde deg slank, er det ikke sånn at det nødvendigvis er lykken for alle andre!

Hun er helt sikkert klar over at hun er overvektig, og forstår nok også sammenhengen mellom livsstil og overvekten. Men, det er ikke sikkert at hun ser på overvekten som et problem, slik som du gjør! For alt du vet, kan det hende at hun trives med sin livsstil og vekt!

Jeg er selv 19 år og overvektig. Har alltid hatt noen kilo ekstra, og det har ikke blitt mindre med åra, men det har aldri plaget meg! Jeg er glad i mat, hater trening, og vet at jeg er stor, men jeg trives med meg selv! Hvorfor skal da dere "slanke og perfekte" da komme med råd og hjelp om hvordan jeg skal leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...