Gå til innhold

25 år, vekta raser oppover


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 25 år gammel kvinne, og har pleid å være slank, men de siste 6 mnd så har vekta rast oppover. Jeg studerer og det blir derfor mye stillesitting. Jeg har ikke endret kostvanene mine. Jeg føler ikke at jeg spiser usunt eller overspiser, men i det siste har jeg altså lagt merkbart på meg, og jeg begynner å få en usunn vekt. Hva skal jeg gjøre for å ta av det jeg har tatt på?

Anonymkode: ff83d...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med rast oppover? Det er begrenset hva man kan øke i vekt med en mer stillesittende tilværelse om man ikke samtidig øker på inntak av noe med mindre du bedrev aktiv trening i timesvis støtt og stadig før du ble mindre aktiv.

Anonymkode: 2b8e7...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 25 år gammel kvinne, og har pleid å være slank, men de siste 6 mnd så har vekta rast oppover. Jeg studerer og det blir derfor mye stillesitting. Jeg har ikke endret kostvanene mine. Jeg føler ikke at jeg spiser usunt eller overspiser, men i det siste har jeg altså lagt merkbart på meg, og jeg begynner å få en usunn vekt. Hva skal jeg gjøre for å ta av det jeg har tatt på?

Anonymkode: ff83d...380

Du bør begynne å trene.

Anonymkode: 7ae40...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 25 år gammel kvinne, og har pleid å være slank, men de siste 6 mnd så har vekta rast oppover. Jeg studerer og det blir derfor mye stillesitting. Jeg har ikke endret kostvanene mine. Jeg føler ikke at jeg spiser usunt eller overspiser, men i det siste har jeg altså lagt merkbart på meg, og jeg begynner å få en usunn vekt. Hva skal jeg gjøre for å ta av det jeg har tatt på?

Anonymkode: ff83d...380

Det vil være lettere å gi deg gode råd om du sier hvor mange kg du evt. ønsker å redusere vekten din. Dersom det kun er noen få kg, så vil den beste løsningen kanskje være å øke aktivitetsnivået betraktelig og stort sett holde fast ved kostvanene dine. Det du _ikke_ bør gjøre, er å begynne noen form for ekstrem diett. Dersom du verken spiser usunt, trøstespiser eller overspiser, så har du et svært godt utgangspunkt for å ha god vektkontroll. Hvis du trener 3 ganger i uken og går rundt 10 000 skritt daglig, så vil du sannsynligvis gå sakte nedover i vekt igjen. I tillegg kan du kanskje spise litt mindre kalorier enn du gjør nå, for eksempel gjennom å være bevisst på hva slags pålegg du bruker og hva du spiser til middag.- i tillegg til å unngå småspising (som ofte er fristende når man må tilbringe mange timer om dagen enten på forelesning eller på lesesalen).

Dersom du noen dager fremover skriver ned alt du spiser og drikker, så vil du kunne kaloriberegne hvor mye du får i deg (du kan evt. skrive om det her, og så vil noen andre kunne hjelpe deg om du ikke kan så mye om dette fra før). Dersom det skulle vise seg at du har et høyt kaloriinntak, så vil det være viktig å ta tak i kostholdet også - i tillegg til det med aktivitet/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Hva du kan gjøre avhenger av hva du har av tid.  Røre på seg mer er jo et naturlig valg i og med at det er du nå har en mer passiv tilværelse. Har du ikke tid til det vil det naturlige være å kutte ut noe i matveien en tid til du igjen har tid til aktivitet,

Anonymkode: 2b8e7...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Man kan ikke nødvendigvis bare si "begynn å trene, spis mindre" e.l., spesielt hvis du ikke har gjort noen drastiske endringer i livsstil. 

Helt andre faktorer kan spille inn. Et eskempel er hypotyreose(lavt stoffskifte), noe veldig mange kvinner har uten å vite det/være diagnostisert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...