Gå til innhold

venninne som har spiseforstyrrelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. For øyeblikket bor jeg utenlands med en venninne, vi skal bli i 4 mnd. Venninna mi har slitt med spiseforstyrrelser en stund, uten å helt skjønne alvoret i det. Jeg har vært veldig ivrig med at hun skal få hjelp osv, snakket masse med hun for foreldrene. Venninna mi er derfor ganske komfortabel med å snakke om temaet med meg, selv om det blir litt halvdårlig stemning når jeg drar om temaet. Poenget mitt er at her i utlandet er det kun jeg som vet om hennes problem med spising, og jeg føler meg derfor ganske ansvarlig. Vi bor på et internat og får derfor ikke bestemt middag selv, men utvalget består både av sunne og mindre sunne alternativer. Jeg er veldig obs på min venninnes matinntak, og jeg registrerer at hun omtrent kun spiser grønnsaker, frukt, noe havregryn og egg(til frokost) til hvert eneste måltid. Noen ganger hender det at hun tar pasta/kjøtt på tallerkenen, men jeg mistenker at dette kun er for at jeg skal tro at hun spiser det, men realiteten er at hun kun spiser veldig lite av det og kaster resten. Hun tygger også ekstreme mengder tyggegummi, kan dette være for å dempe søtsug eller metthetsfølelse? Mitt spørsmål er om hennes nåværende spisevaner (kun grønnsaker, frukt, noe gryn noe egg, masse tyggis) er farlig, evt konsekvensene av det. Situasjonen kan jo endres når vi er hjemme igjen, men jeg er redd for at noe skal skje med hun mens vi er i utlandet. Jeg prøver ofte å snakke med venninnen min om dette, noen ganger med bedre hell enn andre ganger, men stemningen blir ofte litt dårlig, og det vil jeg jo unngå når vi er på tur! Også verdt å nevne at hun jogger (fort) ca 1 time omtrent hver morgen før frokost. 

Håper på svar!

Anonymkode: 00f26...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også verdt å nevne at hun jogger (fort) ca 1 time omtrent hver morgen før frokost. 

Håper på svar!

Anonymkode: 00f26...dc1

Dette høres slett ikke bra ut - er dere på ferie eller er det skole-relatert? Om det er skole-relatert er det vel noen der du kan snakke med? Hvis ikke, er det noe alternativ å ta kontakt med hennes familie? Vil "trusler" om å avbryte hele turen om hun ikke begynner å spise mer være en utvei? 1 time joggetur på tom mage hver morgen krever et stort energiinntak for ikke å bryte kroppen ned og det høres slett ikke ut som hun inntar det. Jeg skjønner godt at du er bekymret, men dette er et alt for stort ansvar å ha for en ung jente (du sier riktignok ikke noe om alder, men jeg gjetter på 18-25?) så jeg håper du får hjelp til å hjelpe venninna di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...