Gå til innhold

Kostomlegging og hard mage

Gjest Sunnere livsstil

Anbefalte innlegg

Gjest Sunnere livsstil

La om kostholdet for 2 uker siden, begynte spise mer kornprodukter, frukt og grønnsaker.

Dette for å få et sunnere kosthold og et håp om å ta av noen kilo. Problemet er magen, tarmene mine er hvist ikke helt enig at dette er et sunt og godt kosthold og har godt til streik!

Jeg sliter med hard mage, spiste noen svisker her om dagen for å prøve å få det til å løsne, men det hadde bare midlertidlig virkning. Hva kan jeg gjøre, vil det bli bedre etter en stund når magen har vendt seg til det nye kostholdet eller er det andre ting jeg bør gjøre?

Jeg er 174 cm høy og veier 85 kg, har tatt av 2,5 kg på disse 2 ukene.

Kostholdet er:

Frokost: 3 riskaker m/pålegg

Lunsj:

2 knekkebrød m/smøreost og tomat + 1 yougert

Mellommåltid:

Spiser 2 frukt til dagen og noe grønnsaker hovedsakelig gullerøtter

Middag:

Varierer litt, men ofte kyllingfilet m/tilbehør

Kvelds:

2 knekkebrød eller 3 riskaker

Prøver å drikke 2 liter vann til dagen

Håper noen har noen råd å gi meg, på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det fine knekkebrød du spiser? Magen trenger litt grovere saker. Spis i hovedsak grove konprodukter. Du kan prøve med litt kli - enten kruskakli i f.eks yoghurt, eller klibrød med litt pålegg.

Husk å drikke mye vann sammen med klitilskuddet, ellers vil du gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis Ryvita knekkebrød - de har tre ulike smaksvarianter. Rug er et kjekt kornslag, siden det både er rikt på fiber og ikke minst krever mye energi for å brytes ned i kroppen.

Riskaker må du droppe med en gang, og i alle fall som eneste frokostkilde! De er en av de matvarene med høyest glykemisk indeks. Det vil si at de spaltes i kroppen på null komma svisj, medfører et boost i blodsukkeret ditt - med påfølgende downperiode. Vær også obs på at høyt blodsukker medfører økt insulinutskillelse, og at insulin er "dyktig" på å lagre overflødig energi som kroppsfett (du har riktignok ikke så høyt energiinntak at det er noen stor fare for det). Til frokost bør du f.eks. spise en 4kornblanding eller havregrøt, gjerne med ekstra kli.

nanna gir deg gode råd mtp. fiberinntak. Dropper du riskakene og holder deg til grove knekkebrød er du langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Først av alt vil jeg si jeg synes det er flott at du vil legge om til en sunnere livsstil. Dette tar både selvdisiplin og målrettethet, og du har tydeligvis begge deler!

Så vil jeg si at en kostomlegging bør skje over tid. Brå overgang vil forårsake ubehagelige reaksjoner i magen som kan vare en stund. Det er gjerne lurt å gjøre små forandringer av gangen og la magen bli vant til det før man gjør neste forandring. Det er viktig å huske at kroppen ikke liker brå forandringer av noe slag.

Nå som du allerede har lagt om, kan du regne med at magen blir mer samarbeidsvillig etter hvert. For hard mage er det jo gjerne vanlig å anbefale nok fiber og vann. Det ser ut som om du får bra mye fiber i deg gjennom frukt, grønnsaker og brødmaten (spesielt dersom knekkebrødene er grove), og 2 liter vann om dagen er flott. Det skader heller ikke å spise litt svisker daglig frem til magen virker av seg selv igjen. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...