Gjest Sunnere livsstil Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 La om kostholdet for 2 uker siden, begynte spise mer kornprodukter, frukt og grønnsaker. Dette for å få et sunnere kosthold og et håp om å ta av noen kilo. Problemet er magen, tarmene mine er hvist ikke helt enig at dette er et sunt og godt kosthold og har godt til streik! Jeg sliter med hard mage, spiste noen svisker her om dagen for å prøve å få det til å løsne, men det hadde bare midlertidlig virkning. Hva kan jeg gjøre, vil det bli bedre etter en stund når magen har vendt seg til det nye kostholdet eller er det andre ting jeg bør gjøre? Jeg er 174 cm høy og veier 85 kg, har tatt av 2,5 kg på disse 2 ukene. Kostholdet er: Frokost: 3 riskaker m/pålegg Lunsj: 2 knekkebrød m/smøreost og tomat + 1 yougert Mellommåltid: Spiser 2 frukt til dagen og noe grønnsaker hovedsakelig gullerøtter Middag: Varierer litt, men ofte kyllingfilet m/tilbehør Kvelds: 2 knekkebrød eller 3 riskaker Prøver å drikke 2 liter vann til dagen Håper noen har noen råd å gi meg, på forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Er det fine knekkebrød du spiser? Magen trenger litt grovere saker. Spis i hovedsak grove konprodukter. Du kan prøve med litt kli - enten kruskakli i f.eks yoghurt, eller klibrød med litt pålegg. Husk å drikke mye vann sammen med klitilskuddet, ellers vil du gjøre vondt verre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Spis Ryvita knekkebrød - de har tre ulike smaksvarianter. Rug er et kjekt kornslag, siden det både er rikt på fiber og ikke minst krever mye energi for å brytes ned i kroppen. Riskaker må du droppe med en gang, og i alle fall som eneste frokostkilde! De er en av de matvarene med høyest glykemisk indeks. Det vil si at de spaltes i kroppen på null komma svisj, medfører et boost i blodsukkeret ditt - med påfølgende downperiode. Vær også obs på at høyt blodsukker medfører økt insulinutskillelse, og at insulin er "dyktig" på å lagre overflødig energi som kroppsfett (du har riktignok ikke så høyt energiinntak at det er noen stor fare for det). Til frokost bør du f.eks. spise en 4kornblanding eller havregrøt, gjerne med ekstra kli. nanna gir deg gode råd mtp. fiberinntak. Dropper du riskakene og holder deg til grove knekkebrød er du langt på vei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Hei, Først av alt vil jeg si jeg synes det er flott at du vil legge om til en sunnere livsstil. Dette tar både selvdisiplin og målrettethet, og du har tydeligvis begge deler! Så vil jeg si at en kostomlegging bør skje over tid. Brå overgang vil forårsake ubehagelige reaksjoner i magen som kan vare en stund. Det er gjerne lurt å gjøre små forandringer av gangen og la magen bli vant til det før man gjør neste forandring. Det er viktig å huske at kroppen ikke liker brå forandringer av noe slag. Nå som du allerede har lagt om, kan du regne med at magen blir mer samarbeidsvillig etter hvert. For hard mage er det jo gjerne vanlig å anbefale nok fiber og vann. Det ser ut som om du får bra mye fiber i deg gjennom frukt, grønnsaker og brødmaten (spesielt dersom knekkebrødene er grove), og 2 liter vann om dagen er flott. Det skader heller ikke å spise litt svisker daglig frem til magen virker av seg selv igjen. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.