Gå til innhold

til stig bruseth ang.honning


Gjest mindy

Anbefalte innlegg

i fjor vinter fikk vi et skriv på helsestasjonen der det sto at vi ikke måtte gi barn under 1 år honning,pga en bakterie som små barn ikke taklet så bra.

de sa da at det var en gutt på noen uker som hadde dødd av å ha fått honning.

jeg går ut fra at dette var sant,og at helsestasjonen ikke driver skremselspropaganda for skøy skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tenker nok på botulisme. Det er en sjelden, men alvorlig form for forgiftning. Man kan få dette av å spise dårlig konservert/hermetisert mat, som inneholder bakterien CLOSTRIDIUM BOTULINUM.

Grunnen til at botulisme er spesielt farlig for spedbarn, er at leveren deres ikke er istand til å behandle denne forgiftninga(?). Botulisme er sjelden i Norge, men jeg mener å ha lest for noen år siden, om en baby som døde etter å ha fått i seg honning.

Bruset har sikkert mer info om dette, evt spør på barnemed.forum?

Klem fra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære mindy.

Kan du finne skrivet for meg? Jeg skal sjekke med vår lokale helsestasjon.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det - på etterjulsvinteren 99 (tror jeg, mener det var det året Lavrans var baby) var det baby som var innlagt på et sykehus i Oslo med lammelser av botulismebakterien etter å ha fått honning på smokken sin. Så honning og babyer hører ikke sammen! Og hvorfor skal må nå stappe i de små honning i det hele tatt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det stemmer det - på etterjulsvinteren 99 (tror jeg, mener det var det året Lavrans var baby) var det baby som var innlagt på et sykehus i Oslo med lammelser av botulismebakterien etter å ha fått honning på smokken sin. Så honning og babyer hører ikke sammen! Og hvorfor skal må nå stappe i de små honning i det hele tatt???

Kjære Lillemus.

Jeg har undersøkt litt vedrørende honning. For et år siden ble det rapportert to tilfeller av botulisme hos spedbarn fra Ullevål sykehus. Enkelte land har som skikk å smøre leppene til nyfødte med honning (for at smaken på livet skal bli søt). Bakterien ble funnet i honning fra Argentina. Folkehelsa skrev deretter brev til alle helsesøstre om dette som deretter advarte mot å gi honning til småbarn. Såvidt jeg vet er ikke botulismetoksiner påvist i norsk honning.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...