Gå til innhold

hva gjør vi nå?


ninaoino

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 5 1/2 år.Rett før han ble 4 år sluttet han med bleie og var tørr natt og dag i 2 mnd.Så begynte "den vonde tiden".

Han bæsjet på seg og tisset på seg natt og dag.Han ble undersøkt ved volvat ved blodprøvetaking og fysisk undersøkning,og alt var som normalt.Det har nå vært to lange år.Lillesøster ble tørr ca.3 1/2 år gammel og hun er straks fire.Det går kjempebra.Det som er verst er bærsjingen.

Det kan virke som om han holder igjen,men klarer ikke å holde igjen alt så det som kommer er store "bremsespor".(Altså ikke hele klumper).

Han går i truse på dagen,og i bleie om natten.Til høsten begynner han på skolen,hva da?

Må vi oppsøke psykologisk hjelp ???

Glad for råd......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til ninaoino.Jeg vet ikke helt hva jeg skal si i forhold til dette med avføringingsproblemene til din sønn. Kostholdet har dere nok allerede gått igjennom, så det er nok ikke der problemet er.Det er nok viktig med faste dotider,og kanskje spesielt prøve å få til en fast tid en stund etter middag hver dag. Kanskje tarmen da venner seg til å tømmes på det tidspunk hver dag. Forsøk også å snakk litt med gutten, noe dere sikkert allerede har gjort for å høre om det er noe som er vondt i forbindelse med avføringen.Si også noe om at dette er normalt for alle, både barn og voksne må få det ut.Jeg håper at det er noe som retter seg før skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ninaoino.Jeg vet ikke helt hva jeg skal si i forhold til dette med avføringingsproblemene til din sønn. Kostholdet har dere nok allerede gått igjennom, så det er nok ikke der problemet er.Det er nok viktig med faste dotider,og kanskje spesielt prøve å få til en fast tid en stund etter middag hver dag. Kanskje tarmen da venner seg til å tømmes på det tidspunk hver dag. Forsøk også å snakk litt med gutten, noe dere sikkert allerede har gjort for å høre om det er noe som er vondt i forbindelse med avføringen.Si også noe om at dette er normalt for alle, både barn og voksne må få det ut.Jeg håper at det er noe som retter seg før skolestart.

Hei ninaoino!

Jeg kjente meg nesten igjen her, eller rettere sakt min sønn. Han hadde problemer med at han bærsjet på seg. Dette holdt på lenge, å vi ble mer og mer fortvilet, han hadde begynt på skolen. Men så fikk han utslag på noe han ikke tålte, så bar det til legen for å få skjekket ut hva det var. (han reagerte med "snørr og tårer") Vi tok en allergi test både på dyr, gress og ting som han spiser. Når resultatet kom, var han allergisk mot hest (som var det som gjordet utslaget som var synlig, snørr og tårer) og til hvete som han selvfølgelig spiser mye av hver dag..... Han begynte med glutenfri kost, og i dag går det bra så lenge han holder seg unna hvete. Så mitt tips er å få sjekket ut om barnet ditt er allergisk, er ikke sikkert han er det, men det er jo bra å få klarhet i det også.

Lykke til!!!

Er det noe du lurer på så kan du kontakte meg på: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ninaoino!

Jeg kjente meg nesten igjen her, eller rettere sakt min sønn. Han hadde problemer med at han bærsjet på seg. Dette holdt på lenge, å vi ble mer og mer fortvilet, han hadde begynt på skolen. Men så fikk han utslag på noe han ikke tålte, så bar det til legen for å få skjekket ut hva det var. (han reagerte med "snørr og tårer") Vi tok en allergi test både på dyr, gress og ting som han spiser. Når resultatet kom, var han allergisk mot hest (som var det som gjordet utslaget som var synlig, snørr og tårer) og til hvete som han selvfølgelig spiser mye av hver dag..... Han begynte med glutenfri kost, og i dag går det bra så lenge han holder seg unna hvete. Så mitt tips er å få sjekket ut om barnet ditt er allergisk, er ikke sikkert han er det, men det er jo bra å få klarhet i det også.

Lykke til!!!

Er det noe du lurer på så kan du kontakte meg på: [email protected]

Hei! Jeg har en sønn som går i 3.klasse, og er enda ikke helt kvitt problemet med tissing og bæsjing. Heldigvis har vi vendt ham til å skifte og vaske seg selv, men for ham kan det jo være ille nok å ikke ha kontroll. Det finnes noen truser med ekstra tykkt stoff i skrittet som kan hjelpe til å hindre at ytterbuksa blir så våt, men dette er jo bare et middel til å takle situasjonen, ikke kurere den. Heldigvis ser vi at problemet har avtatt med årene, så jeg tenkte at det kunne være en trøst for deg å vite at det er lys i tunnellen. Ellers har det vært bedre når vi har husket å minne ham på å gå på do, for han er ofte så opptatt med lek at han glemmer det til det er for sent. Begrensing av drikke til kveldsmaten har også hjulpet i tillegg til påminning om dobesøk.

Jeg vet akkurat hva dere er igjennom, og jeg kan bare si: stå på, vær tålmodig og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...