Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist litt fettholdig lever som dessverre skyldes for høyt alkoholinntak gjennom mange år.

Nå har jeg imidlertid innsett at det er på tide å legge om livsstilen og i den forbindelse har jeg kuttet ut alt som heter alkohol, trener og forsøker å spise så fornuftig som mulig (mye frukt, grønnsaker og fisk). Jeg leste at marietistel er et naturpreparat som er gunstig for leveren, men at man ikke burde bruke denne dersom en hadde fettholdig lever pga. alkohol, jfr. info fra Internett:-

"Marietistel

Aktive innholdsstoffer: Silymarin, flavonoider, aminer (tyramin og histamin), eteriske oljer, bitterstoffer, harpiks.

Egenskaper: Leverbeskyttende, leverhelende, gallestimulerende, melkedrivende, antioxydant.

Indikasjoner: Leverinflammasjon (alle typer), galleblæresykdommer, gulsot, dårlig fordøyelse, allergier, høyt kolesterol.

Kontraindikasjoner: Meget svak lever (alkohol), alkoholisme, gallesten. "

Hva er grunnen til dette? Jeg trodde at jeg nå hadde funnet et middel som kunne påskynde veien tilbake til normal lever. Jeg har også litt høyt kolesterol så slik sett hadde Marietistel også vært gunstig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41989-marietistel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Estee,

Mariatistel har en dokumentert positiv virkning på skadede leverceller, inkludert fettlever etter alkoholbruk. Jeg kjenner ikke til at det er kontraindikasjoner og vil gjerne ha referansen til internett der du har lest dette. Flere store bøker innen urtenmedisin, inkluder Commission E rapporten, har ingen slike kontraindikasjoner. Det beste av alt er likevel at du har bestemt deg for å redusere alkoholinntaket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41989-marietistel/#findComment-157725
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...