Estee Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Jeg har fått påvist litt fettholdig lever som dessverre skyldes for høyt alkoholinntak gjennom mange år. Nå har jeg imidlertid innsett at det er på tide å legge om livsstilen og i den forbindelse har jeg kuttet ut alt som heter alkohol, trener og forsøker å spise så fornuftig som mulig (mye frukt, grønnsaker og fisk). Jeg leste at marietistel er et naturpreparat som er gunstig for leveren, men at man ikke burde bruke denne dersom en hadde fettholdig lever pga. alkohol, jfr. info fra Internett:- "Marietistel Aktive innholdsstoffer: Silymarin, flavonoider, aminer (tyramin og histamin), eteriske oljer, bitterstoffer, harpiks. Egenskaper: Leverbeskyttende, leverhelende, gallestimulerende, melkedrivende, antioxydant. Indikasjoner: Leverinflammasjon (alle typer), galleblæresykdommer, gulsot, dårlig fordøyelse, allergier, høyt kolesterol. Kontraindikasjoner: Meget svak lever (alkohol), alkoholisme, gallesten. " Hva er grunnen til dette? Jeg trodde at jeg nå hadde funnet et middel som kunne påskynde veien tilbake til normal lever. Jeg har også litt høyt kolesterol så slik sett hadde Marietistel også vært gunstig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41989-marietistel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Kjære Estee, Mariatistel har en dokumentert positiv virkning på skadede leverceller, inkludert fettlever etter alkoholbruk. Jeg kjenner ikke til at det er kontraindikasjoner og vil gjerne ha referansen til internett der du har lest dette. Flere store bøker innen urtenmedisin, inkluder Commission E rapporten, har ingen slike kontraindikasjoner. Det beste av alt er likevel at du har bestemt deg for å redusere alkoholinntaket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41989-marietistel/#findComment-157725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.