Gå til innhold

Trenger råd og oppmuntring..:(


marielouise

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at illle jenta mi på 5 1/2 mnd spiser opptill 3-4 ganger om natta. Ca. hver 2. time. Dette begynner virkelig å ta på. Jeg er kjempe sliten og jeg har virkelig lyst til å få nattesøvnen min tilbake. Så, nå lurer jeg på om hun virkelig har behov for så mye mat på natten, eller om det er mest for kosen sin del at hun våkner så ofte?? Vanskelig for deg å svare kanskje, men et råd eller to har du vel??

Jeg hadde tenkt å amme helt til 6 mnd alderen, men nå har jeg begynt med grøt formiddag og kveld + middagsglass. Ingen forandring på søvnen ihvertfall.

Kan jo forsåvidt la henne skrike på natten, men! da trenger jeg å høre at det virkelig gir gode resultater med det. Iogmed at jeg må høre på skrikingen alene da pappaen har et utrulig godt sovehjerte. :)

Hvordan skal jeg få jenta til å sove lengere om natten? hadde ikke gjort noe å gi henne mat 1 eller 2 ganger på natten. Slik det er nå vil jeg ikke ha det. Jeg er SLITEN!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære marielouise. Det er stor variasjon i hvor hvor mange måltider i døgnet barn iden alderen har, avhenger av produksjon. Ta kontakt med helsesøsteren din på helsestasjonen slik at dere kan få individuell oppfølging og råd for å snu dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres akkurat ut som oss da vesla var 5 1/2 måned, bortsett fra at hun bare fikk noen teskjeer grøt om kvelden, jeg bestemte meg likevel for at hun umulig kunne trenge mat så ofte om natten.

Det vi gjorde, var å la pappaen ta støyten. Jeg sov lengst mulig unna, han tok vesla opp i vår seng og roet henne der. Vi avtalte at han skulle hente meg når hun _virkelig _ var sulten, men ihvertfall ikke før fire (da hadde hun fått mat ved midnatt). I løpet av tre netter gikk hun fra å våkne minst annenhver time, til å våkne en gang, mellom fire og seks. Fantastisk ! Det er det jo ikke noe problem å leve med, og det gjorde jeg til hun var nærmere året. Da tok jeg avvenningen av det måltidet også, en helg resten av familien var bortreist. Hun skrek ikke en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære marielouise. Det er stor variasjon i hvor hvor mange måltider i døgnet barn iden alderen har, avhenger av produksjon. Ta kontakt med helsesøsteren din på helsestasjonen slik at dere kan få individuell oppfølging og råd for å snu dette.

Men, vi har ikke helsesøster her.....:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er også slik til tider, men nå har hun sovet godt hele natten i en god periode, etter at vi kuttet ut en soving på ettermiddagen. Dessuten erfarte vi at svært hyppige småmåltider døgnet igjennom nettopp gir en slik rytme som du beskriver. Barnet får liksom aldri den helt store roen. Nå har vi fått det til slik at Vesla både er skikkelig trøtt og skikkelig sulten på kvelden før hun skal legge seg. Hun får spise så lenge hun vil av begge bryst, og legger seg ca 21.30 - 22.00. Hun våkner for påfyll i tre-firetiden på natten.

Vi har forøvrig også god erfaring med at pappa'n tar støyten, jfr. Atenes innlegg.

Hvis du ikke har helsestasjon/helsesøster du går til, så ville jeg ha ringt nærmeste helsestasjon til ditt hjemsted likevel, de pleier å være hjelpsomme selv om du ikke "hører til" der. Ammehjelpen er også et godt alternativ.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei marielouise!

Husk at det er ikke sultent alt som skriker.

Når datteren din våkner etter 2 timer på natten kan du jo prøve å roe henne uten å gi bryst. Jeg vet at dette høres enklere ut enn det er (egen erfaring), men det er verdt et forsøk. Hun godtar det helt sikkert ikke de første gangene, men kanskje etterhvert. Jeg har ikke tro på at man skal la et lite barn ligge å gråte lenge, det vil bare føre til utrygghet. Hvis mannen din har anledning,kan det være lurt at han forsøker å roe barnet ned på natten. Så lenge puppen er utilgjengelig er det lettere for henne å godta at hun ikke får.

Lykke til! Og ring gjerne en ammehjelper. Oversikt over ammehjelpere i hvert fylke finner du på www.ammehjelpen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiril var likedan på samme alder, men det var liksom nok med en sup eller to og så sovnet hun igjen. Så jeg satte foten ned og bestemte at hun ikke fikk pupp før tidligst kl. 5 om morgenen. Tok 1 (!) natt så tok hun poenget! Så hos henne var det nok bare at det var så koselig å få komme opp i mammas fang litt. :o) Men det tidspunktet burde jeg vel satt til litt senere for hun holdt på i månedsvis med å vekke meg kl. 5 - 5:30...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...