Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å drikke i døgnet?


emilie321

Anbefalte innlegg

Hei!

Har begynt med en medisin som gjør at jeg har fått drikke restriksjoner.  Skal over halvere hva jeg drikker i løpet av en dag. Jeg må da regne med alt flytende som suppe, melk i havregrøten o.l.

Lurer på hvor mye det egentlig er vanlig å drikke hver dag. 

Noen som vet sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg drikker omtrent slik:

  • 1-2 glass skummet glass til frokost (2-3,5 dl)
  • 0,5-1 liter vann i løpet av arbeidsdagen
  • 0,5 liter vann hjemme om ettermiddag/kveld
  • 3 krus med kaffe (6 dl)
  • Evt suppe - 3 dl
  • Evt annen drikke - 3 dl

Det blir vel sånn ca 2,5-3 liter per dag, tenker jeg. Dersom jeg trener mye eller det er veldig varmt, blir det mer. Høres fælt ut å måtte halvere væskemengden :mellow:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, påskelilje skrev:

Tror jeg drikker omtrent slik:

  • 1-2 glass skummet glass til frokost (2-3,5 dl)
  • 0,5-1 liter vann i løpet av arbeidsdagen
  • 0,5 liter vann hjemme om ettermiddag/kveld
  • 3 krus med kaffe (6 dl)
  • Evt suppe - 3 dl
  • Evt annen drikke - 3 dl

Det blir vel sånn ca 2,5-3 liter per dag, tenker jeg. Dersom jeg trener mye eller det er veldig varmt, blir det mer. Høres fælt ut å måtte halvere væskemengden :mellow:

 

 

Tusen takk for svar😊

Nå har jeg en diagnose som gjør at jeg ubehandlet drikker i bøtter og spann. Med den medisinen jeg nå får så tørster jeg automatisk mindre (minirin) så det blir nok ikke så ille. Skal faktisk drikke omtrent det du gjør. Må bare snu om på vanen/drikkemønster mitt. Har gått på den medisinen tidligere, men husket ikke fra den gang hva som egentlig er vanlig,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie321 skrev:

Tusen takk for svar😊

Nå har jeg en diagnose som gjør at jeg ubehandlet drikker i bøtter og spann. Med den medisinen jeg nå får så tørster jeg automatisk mindre (minirin) så det blir nok ikke så ille. Skal faktisk drikke omtrent det du gjør. Må bare snu om på vanen/drikkemønster mitt. Har gått på den medisinen tidligere, men husket ikke fra den gang hva som egentlig er vanlig,

 

Sånn å forstå! Ja, da er det sikkert lurt å begrense seg litt. Men jeg vet jo ikke helt om jeg drikker normal mengde eller ikke. Kunne sikkert ha drukket enda litt mer, og fortsatt vært innenfor normalområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Hei!

Har begynt med en medisin som gjør at jeg har fått drikke restriksjoner.  Skal over halvere hva jeg drikker i løpet av en dag. Jeg må da regne med alt flytende som suppe, melk i havregrøten o.l.

Lurer på hvor mye det egentlig er vanlig å drikke hver dag. 

Noen som vet sånn ca?

Jeg drikker omtrent 1 liter vann til måltidene i løpet av dagen, en halv-en liter utenom, ca. 1-2 liter te og ellers det jeg måtte få i meg via maten. Om jeg trener går det med en liter vann til tipper jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 18.49, Lillemus skrev:

Jeg drikker omtrent 1 liter vann til måltidene i løpet av dagen, en halv-en liter utenom, ca. 1-2 liter te og ellers det jeg måtte få i meg via maten. Om jeg trener går det med en liter vann til tipper jeg.

 

Tusen takk for svar😊

Det med trening har jeg (og legen) ikke tenkt på. Regner vel med at jeg må justere opp de dagene jeg trener. Vanligvis så drikker jeg en flaske (0,8 liter) på trening, noen ganger mer. Nå svetter jeg vanligvis mye når jeg trener.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en stor flaske med vann, drikker ca 4 av de for dagen. 

Det er viktig for kroppen å holde seg hydrert siden kroppen består mye av vann. Når du går på do så skal fargen være som limejuice, ikke sitron juice. Da vet du at du er hydrert! : ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamle jobben drakk jeg veldig mye (vann, ikke alkohol :-) det var vanndispenser der som jeg alltid tok et glass av når jeg gikk forbi. Ble sikkert 2 liter vann om dagen pluss en hel del kaffe.

Nå drikker jeg vel noe slikt som dette:

2-3 dl vann når jeg står opp

6 dl kaffe på jobb (3 kopper)

2 dl melk eller appelsinjuice til lunch

2 dl vann på jobb

5 dl Pepsi Max og 5 dl vann på kvelden hjemme. Kanskje litt mer. 

Blir vel ca 2,5 liter om dagen, tenker jeg? 

Ellers er det greit å bruke fargen når du tisser som en indikator. Tisser man gult, bør man drikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

På gamle jobben drakk jeg veldig mye (vann, ikke alkohol :-) det var vanndispenser der som jeg alltid tok et glass av når jeg gikk forbi. Ble sikkert 2 liter vann om dagen pluss en hel del kaffe.

Nå drikker jeg vel noe slikt som dette:

2-3 dl vann når jeg står opp

6 dl kaffe på jobb (3 kopper)

2 dl melk eller appelsinjuice til lunch

2 dl vann på jobb

5 dl Pepsi Max og 5 dl vann på kvelden hjemme. Kanskje litt mer. 

Blir vel ca 2,5 liter om dagen, tenker jeg? 

Ellers er det greit å bruke fargen når du tisser som en indikator. Tisser man gult, bør man drikke mer. 

Oj. Da må jeg drikke MYE mer. Jeg tisser alltid gult! Det er kun innimellom, når jeg sitter og pumper i meg glass etter glass med Cola Zero at urinen er litt lysere. Selv om jeg drikker 2 stk 1,5 l Cola i løpet av døgnet i tillegg til 2-3 kopper kaffe og væske i supper (mye suppe her) så er tisset gult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har tidligere vært til utredning for at jeg drakk for mye og hele tiden var ekstremt tørst. Lå da 1 uke på sykehus. Fargen på urinen var da et tema, den skulle være mørkere om morgenen så lysere utover dagen. Det var på huden og så fargen på tunga som indikerte om jeg var dehydrert eller ikke. (Hvit tunge betyr at en er dehydrert) 

Jeg har for lite av ADH- hormonet, derfor produserer kroppen urin selv om jeg ikke drikker. Drikker jeg ikke væske så tar kroppen væske fra blodet, derfor så blir jeg for dehydrert. Litt enkelt så gjør Minirin at nyrene greier å konsentrere urinen mer og at jeg dermed ikke tørster så mye. Samtidig så må jeg finne en balanse mellom hvor mye jeg drikker og hvor mye jeg tisser. Urin mengden skal ikke overstige 4,5 liter i døgnet. 

Skal prøve meg på mellom 2,5 og 3 liter i døgnet, noe jeg synes var lite da jeg begynte igjen på minirin. Hva er vane og hva vil kroppen ha?  Tar litt tid å bli vandt med å drikke så lite.

Da drikker jeg mer normalt nå, i følge det dere skriver.

Takk igjen for svar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...