Gå til innhold

Selvbilde - Overvekt?


Rebergius

Anbefalte innlegg

Jeg er en 19 år gammel jente. Jeg er 161cm høy og veier nå 65,1 kg..(veide meg sist i går morges) 

Vil dette si at jeg er overvektig?

Jeg gjør alt jeg kan for å gå ned.. går en tur eller jogger litt ihvertfall en time hver dag, på onsdager har jeg trening i vann. Kostholdet er normalt, mye fisk.. lite godteri og brus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanonføde

Ut i fra BMI-tankegangen (Body Mass Index, kroppsmasseindeks) så er man overvektig om man har en BMI på 25 eller over. Med 65,1 kg og 161 cm så har du BMI på 25,1 og er dermed regnet som overvektig ut i fra den tankegangen.

Merk at overvekt ikke er det samme som fedme (sykelig overvekt). For fedme må man ha BMI på 30 eller over. Så du ligger akkurat på grensen til overvekt, men langt under det som regnes som sykelig overvekt. Hvis du skulle hatt sykelig overvekt (BMI på 30), måtte vekten din ha vært 77,8 kg, altså 12,6 kg mer enn du veier i dag - og det er en veldig merkbar forskjell.

Men så kan en jo filosofere litt omkring BMI. Det er jo stor forskjell på hvordan folk er bygget. Noen er grovere bygget enn andre, og noen er mer muskuløse enn andre. Det er stor variasjon, og to personer med lik høyde og lik vekt kan ha en helt ulik kropp.

BMI er noe som brukes innen forskning, når man skal studere sammenhengen mellom sykdom og overvekt på store grupper av mennesker. Når det kommer til det å avgjøre om man selv (eller andre) veier for mye eller lite, så er nok øyemål det beste. En vil jo såklart se om en annen person hadde hatt godt av å ta av litt fett. På samme måte som man ser om noen kanskje bør trene litt mer.

Med ditt aktivitetsnivå (som nok er høyere enn gjennomsnittet), og et sunt og balansert kosthold, så kan jeg vanskelig se for meg at du bør gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rebergius skrev:

Jeg er en 19 år gammel jente. Jeg er 161cm høy og veier nå 65,1 kg..(veide meg sist i går morges) 

Vil dette si at jeg er overvektig?

Jeg gjør alt jeg kan for å gå ned.. går en tur eller jogger litt ihvertfall en time hver dag, på onsdager har jeg trening i vann. Kostholdet er normalt, mye fisk.. lite godteri og brus. 

Se deg i speilet - jeg tipper du er helt flott. :) Husk at muskler har større egenvekt enn fett så om du har noe muskler så kan du blåse en lang marsj i bmi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du er ikke overvektig! Jeg ville kalt deg slank! 

Selv er jeg like gammel som deg, omtrent på din høyde, og veier dobbelt så mye! Men jeg har det helt fint, og ikke dårlig selvbilde! 

Det viktigste er å være tilfreds med seg selv. Når man trives med seg selv og er fornøyd, så vises det, og man føler seg bra og ser bra ut! Tallet på vekta er bare et tall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell

Selvtillit som får et menneske til å stråle. Vet det ikke er bare å knipse så er den der, men tren på å bygge den opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...