Gå til innhold

Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hjelp !!! Har en tenåringsdatter( 19-åring) som nærmer seg 100kg!!!! Hun har vondt i alle ledd og orker lite. Hun har slitt psykisk og opplevd mobbing. Hadde et opplegg ved en poliklinikk for overvektige barn som gjorde at hun ble veldig i opprør mor alt som het trening og slanking. Jeg sluttet helt å mase på henne ...

Nå kommer hun selv og ber om hjelp... 

Hva skal jeg råde henne til... !. Nå må jeg handle rett og motivere henne på en god måte. 

Tror samtidig at jeg ikke er den rette til å hjelpe henne. Hva med kostrådgivning , personlig trener ?? . Hva koster slikt ?

Noen råd!!! 

Anonymkode: 5bc2f...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Går hun på medikamenter av noe slag som feks. lykkepiller kan disse føre til vektøkning. Om du mener kostholdet er bra men har et ørlite forbedringspotensiale så vil jo ikke dette hjelpe tilstrekkelig og hun trenger fysisk aktivitet.

Slankeoperasjoner blir gjennomført med stort hell. Dette er kanskje den enkleste løsningen på lang sikt, fremfor jo-jo slanking og alle de psykiske problemene som følger med. Før en evt. slankeoperasjon får man god oppfølging på klinikk - dette i seg selv kan være til stor hjelp. Diabetes og høyt blodtrykk rammer overvektige i langt større grad slik at det er mange fordeler på lang sikt ved å få en lavere vekt. Diabetes/høyt blodtrykk kan som kjent føre til åreforkalkninger og hjerteinfarkt.

Synes du skal råde henne til å søke profesjonell hjelp via fastlege og be om utredning for slankeoperasjon. Jeg tror denne prosessen tar lang tid så det er ikke noe i veien for å starte tidlig.

Anonymkode: 216eb...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok prøvd å få henne til en med god kunnskap om kosthold og psykisk helse. Det finnes ernæringsfysiolog på mange sykehus og i det private. Vil vel også tro at de fleste som er PT også er gode på ernæring. Ville begynt hos fastlegen.

Jeg ville ikke rådet henne til slanke operasjon i første omgang. Det er ikke en lettvint løsning og mange går opp igjen. Mange får dessuten problemer med feks alkohol etter en slik operasjon. Når en har brukt mat til å roe ned følelsene så hva skal en gjøre da? Da er det nettopp mange som utvikler et rusproblem. En slik operasjon er også forbundet med store komplikasjoner (kan få) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
1 time siden, AnonymBruker skrev:

.

Slankeoperasjoner blir gjennomført med stort hell. Dette er kanskje den enkleste løsningen på lang sikt, fremfor jo-jo slanking og alle de psykiske problemene som følger med.

Anonymkode: 216eb...481

Slakeoperasjon er langt fra noen enkel løsning, og i hvertfall ikke noe jeg ville anbefalt til et ungt menneske som egentlig ikke har gjort alvorlige forsøk på å gå ned i vekt. Lurer på om du egentlig vet noe som helst om slike operasjoner, når du kaller det den enkleste løsningen på lang sikt.

 

Hun bør få hjelp til å få et varig godt kosthold og mosjon, dvs. en helt ny livsstil. Jeg har ikke greie på hvor hun får best hjelp, men jeg håper virkelig hun får det.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp !!! Har en tenåringsdatter( 19-åring) som nærmer seg 100kg!!!! Hun har vondt i alle ledd og orker lite. Hun har slitt psykisk og opplevd mobbing. Hadde et opplegg ved en poliklinikk for overvektige barn som gjorde at hun ble veldig i opprør mor alt som het trening og slanking. Jeg sluttet helt å mase på henne ...

Nå kommer hun selv og ber om hjelp... 

Hva skal jeg råde henne til... !. Nå må jeg handle rett og motivere henne på en god måte. 

Tror samtidig at jeg ikke er den rette til å hjelpe henne. Hva med kostrådgivning , personlig trener ?? . Hva koster slikt ?

Noen råd!!! 

Anonymkode: 5bc2f...b8f

Hvis dere bor i eller ved Oslo er det kanskje et godt utgangspunkt å ta kontakt med Fedon-klinikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lillemus skrev:

Hvis dere bor i eller ved Oslo er det kanskje et godt utgangspunkt å ta kontakt med Fedon-klinikken?

Fedon- klinikken er nok et bra valg for de som bor i nærheten av Oslo .  For de som bor i nærheten av Sandefjord så er E2 - Helse et meget godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for gode råd. Nå bor vi på Vestlandet da.. Men jeg tror vi skal ta kontakt med fastlege eller evt betale en ekspert ... 

Anonymkode: 5bc2f...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp !!! Har en tenåringsdatter( 19-åring) som nærmer seg 100kg!!!! Hun har vondt i alle ledd og orker lite. Hun har slitt psykisk og opplevd mobbing. Hadde et opplegg ved en poliklinikk for overvektige barn som gjorde at hun ble veldig i opprør mor alt som het trening og slanking. Jeg sluttet helt å mase på henne ...

Nå kommer hun selv og ber om hjelp... 

Hva skal jeg råde henne til... !. Nå må jeg handle rett og motivere henne på en god måte. 

Tror samtidig at jeg ikke er den rette til å hjelpe henne. Hva med kostrådgivning , personlig trener ?? . Hva koster slikt ?

Noen råd!!! 

Anonymkode: 5bc2f...b8f

Så fint at hun selv nå ønsker hjelp i forhold til vekten sin:-) Du sier ikke hvor høy hennes BMI er, hvor overvektig hun er avhenger jo av høyden hennes. Hvis hun har en BMI på over 35, kan det hende at hun kan få god hjelp til livsstilsomlegging og vektreduksjon i regi av spesialisthelsetjenesten. Hvis hun har en betydelig lavere BMI, så har Grete Roede egne kurs for folk mellom 18 og 25 år som kanskje kan være til god hjelp for henne. Se https://www.greteroede.no/roede-kurs/kurstyper/ung/

Jeg ville bedt fastlegen snakke med henne om hvilke alternativer som er aktuelle. Noen fastleger er også gode på oppfølgning av vektproblemer over tid, mens andre er ganske talentløse. Forklar til fastlegen at du ikke tror at du selv er den rette personen til å hjelpe henne. Hun må selvfølgelig selv ønske å snakke med fastlegen, men du kan sannsynligvis legge til rette for at fastlegen tar godt tak i situasjonen.

Jeg ville ikke ha brukt penger på personlig trener på nåværende tidspunkt uten at du med sikkerhet vet at den personlige treneren virkelig er god på dette. Hun trenger hjelp av noen som legger opp et langsiktig opplegg for henne, ikke noen som tror på raske løsninger. Dersom hun foreløpig kun har et overvektsproblem og ikke en spiseforstyrrelse, så er det viktig at tiltakene som velges ikke øker sannsynligheten for at dette utvikler seg til en spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, frosken skrev:

Så fint at hun selv nå ønsker hjelp i forhold til vekten sin:-) Du sier ikke hvor høy hennes BMI er, hvor overvektig hun er avhenger jo av høyden hennes. Hvis hun har en BMI på over 35, kan det hende at hun kan få god hjelp til livsstilsomlegging og vektreduksjon i regi av spesialisthelsetjenesten. Hvis hun har en betydelig lavere BMI, så har Grete Roede egne kurs for folk mellom 18 og 25 år som kanskje kan være til god hjelp for henne. Se https://www.greteroede.no/roede-kurs/kurstyper/ung/

Jeg ville bedt fastlegen snakke med henne om hvilke alternativer som er aktuelle. Noen fastleger er også gode på oppfølgning av vektproblemer over tid, mens andre er ganske talentløse. Forklar til fastlegen at du ikke tror at du selv er den rette personen til å hjelpe henne. Hun må selvfølgelig selv ønske å snakke med fastlegen, men du kan sannsynligvis legge til rette for at fastlegen tar godt tak i situasjonen.

Jeg ville ikke ha brukt penger på personlig trener på nåværende tidspunkt uten at du med sikkerhet vet at den personlige treneren virkelig er god på dette. Hun trenger hjelp av noen som legger opp et langsiktig opplegg for henne, ikke noen som tror på raske løsninger. Dersom hun foreløpig kun har et overvektsproblem og ikke en spiseforstyrrelse, så er det viktig at tiltakene som velges ikke øker sannsynligheten for at dette utvikler seg til en spiseforstyrrelse.

Har en BMI på 38. Takk for tips ... Går veldig forsiktig frem nå. Hun nektet å snakke om dette med psykologen på DPSen da hun gikk der. Hun er ekstremt følsom ang saken. Må støtte den motivasjonen hun nå viser ... 

Anonymkode: 5bc2f...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en BMI på 38. Takk for tips ... Går veldig forsiktig frem nå. Hun nektet å snakke om dette med psykologen på DPSen da hun gikk der. Hun er ekstremt følsom ang saken. Må støtte den motivasjonen hun nå viser ... 

Anonymkode: 5bc2f...b8f

Ja, det høres viktig ut å ta vare på motivasjonen hun nå viser. Hvis du har samme fastlege som henne, så ville jeg ha bestilt time hos fastlegen for deg selv og snakket om situasjonen, og forklart hvorfor du selv ikke er den rette til å forsøke å ta tak i dette. Jeg tror for øvrig at det generelt sett er svært sjelden at mødre er den rette i en slik situasjon. Fastlegen kan høre på deg om din situasjon i dette og ditt ønske om at hun skal få hjelp, selv om fastlegen har taushetsplikt i forhold til deg når det gjelder hennes helse.

Hun trenger sannsynligvis å møte noen som både kan gi henne konkret god veiledning og som samtidig ikke påfører henne skyldsfølelse for sin overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...