Gå til innhold

Hva gir trening og aktivitet deg?


Andreaswell

Anbefalte innlegg

Andreaswell

Jeg har alltid slitt med å tilpasse meg på treningssenter, føler jeg ikke passer inn og at alle ser på meg (dette er nok angsten, vet at det ikke er slik). Men, etter at jeg fikk ut fingeren og startet på et Yogakurs i januar er jeg helt hektet! Hatt lyst til det i mange år, men angsten har stoppet meg. Uansett, denne form for "trening" passer i hvertfall meg utmerket, og jeg lærer noe nytt i hver time. Det er fortsatt mange fordommer for Yoga i dag, og den vanligste er "Yoga er ikke trening". Det er forsåvidt sant, men man styrker muskelaturen av å praktisere Yoga, så det er god trening også! Etter 15 min renner det svette av gele hodet mitt, og jeg er en slank kar som ikke er i så dårlig form. Nå har jeg meldt meg på to kurs til så da blir det Yoga fire ganger i uken x to timer. 

Så til overskriften- Jeg vil si at Yoga har vært med på å gi meg livet tilbake. Jeg har mindre smerter, jeg har mestringsfølelse innen aktivitet, jeg styrker kroppen, jeg er generelt mindre syk/pjusk, for ikke å snakke om alle fordelene ved å komme seg ut å være sammen med andre mennesker i en slik setting. Vi blir kjent på et helt annet nivå enn om vi trente sammen på studio.

Om du har vurdert Yoga, Go for it!

Namaste Andreas :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Herlig innlegg :) Namaste!

Jeg gikk på to yogakurs i fjor. Det var medisinsk yoga, og mye uttøying og avslapping, ikke så mye trening (litt var det jo, men ingenting svetting). Det var godt for rygg og nakke, og siden yogatimen var i gata mi, var det null tid til transport, noe som passet meg utmerket. Jeg er en såpass avslappet person til vanlig, at akkurat det med avslapping gjør jeg av meg selv, og jeg sovnet som regel på de øvelsene vi skulle slappe helt av på :D Men jeg fant ut på våren i fjor, at jeg heller ville bruke tiden min på andre aktiviteter. Begynte på badminton, og trente det en gang i uka frem til jeg fikk prolaps før jul. Har hatt en lang pause, men håper jeg begynner igjen til høsten.

Jeg synes det er deilig å trene - godt å kjenne at kroppen fungerer, godt å kjenne at pusten fungerer, at jeg (som regel) blir litt bedre for hver gang. Godt til hverdags å vite at jeg gjør en innsats for helsa ved å trene, og forhåpentligvis forebygge en del helseplager i fremtiden. Jeg liker best å trene utendørs - gå lange turer i kronglete terreng, løpe i skogen, ri, eller gå på ski. Liker også å svømme, og har jo gått på crawlekurs i vinter. Det er dessverre veldig dyrt å svømme her i byen. Det er billigere i nabokommunen, men jeg har ikke vært der ennå. Tenkte jeg skulle gjøre det innimellom, slik at jeg ikke glemmer det jeg lærte på kurset.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jeg har alltid slitt med å tilpasse meg på treningssenter, føler jeg ikke passer inn og at alle ser på meg (dette er nok angsten, vet at det ikke er slik). Men, etter at jeg fikk ut fingeren og startet på et Yogakurs i januar er jeg helt hektet! Hatt lyst til det i mange år, men angsten har stoppet meg. Uansett, denne form for "trening" passer i hvertfall meg utmerket, og jeg lærer noe nytt i hver time. Det er fortsatt mange fordommer for Yoga i dag, og den vanligste er "Yoga er ikke trening". Det er forsåvidt sant, men man styrker muskelaturen av å praktisere Yoga, så det er god trening også! Etter 15 min renner det svette av gele hodet mitt, og jeg er en slank kar som ikke er i så dårlig form. Nå har jeg meldt meg på to kurs til så da blir det Yoga fire ganger i uken x to timer. 

Så til overskriften- Jeg vil si at Yoga har vært med på å gi meg livet tilbake. Jeg har mindre smerter, jeg har mestringsfølelse innen aktivitet, jeg styrker kroppen, jeg er generelt mindre syk/pjusk, for ikke å snakke om alle fordelene ved å komme seg ut å være sammen med andre mennesker i en slik setting. Vi blir kjent på et helt annet nivå enn om vi trente sammen på studio.

Om du har vurdert Yoga, Go for it!

Namaste Andreas :) 

Nei, jeg er for syk til å trene.

Anonymkode: ecfbe...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
5 minutter siden, påskelilje skrev:

Herlig innlegg :) Namaste!

Jeg gikk på to yogakurs i fjor. Det var medisinsk yoga, og mye uttøying og avslapping, ikke så mye trening (litt var det jo, men ingenting svetting). Det var godt for rygg og nakke, og siden yogatimen var i gata mi, var det null tid til transport, noe som passet meg utmerket. Jeg er en såpass avslappet person til vanlig, at akkurat det med avslapping gjør jeg at meg slev, og jeg sovnet som regel på de øvelsene vi skulle slappe helt av på :D Men jeg fant ut på våren i fjor, at jeg heller ville bruke tiden min på andre aktiviteter. Begynte på badminton, og trente det en gang i uka frem til jeg fikk prolaps før jul. Har hatt en lang pause, men håper jeg begynner igjen til høsten.

Jeg synes det er deilig å trene - godt å kjenne at kroppen fungerer, godt å kjenne at pusten fungerer, at jeg (som regel) blir litt bedre for hver gang. Godt til hverdags å vite at jeg gjør en innsats for helsa ved å trene, og forhåpentligvis forebygge en del helseplager i fremtiden. Jeg liker best å trene utendørs - gå lange turer i kronglete terreng, løpe i skogen, ri, eller gå på ski. Liker også å svømme, og har jo gått på crawlekurs i vinter. Det er dessverre veldig dyrt å svømme her i byen. Det er billigere i nabokommunen, men jeg har ikke vært der ennå. Tenkte jeg skulle gjøre det innimellom, slik at jeg ikke glemmer det jeg lærte på kurset.

Det å gå tur i skog og mark at virkelig undervurdert! God trening og terapi for sinnet. Svømme er jeg også veldig glad i, men har blitt veldig dyrt her i byen også. Jeg har kun interesse av ett basseng, ikke et helt badeland når jeg skal svømme for å trene :P  Om du har muligheten til å prøve Ashtanga Yoga, kalles også Vinasa noen steder så anbefaler jeg virkelig det :) Eller så kan du jo gjøre det hjemme ved å se på youtube eller noe, du som har litt erfaring med Yoga :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
4 minutter siden, Andreaswell skrev:

Det å gå tur i skog og mark at virkelig undervurdert! God trening og terapi for sinnet. Svømme er jeg også veldig glad i, men har blitt veldig dyrt her i byen også. Jeg har kun interesse av ett basseng, ikke et helt badeland når jeg skal svømme for å trene :P  Om du har muligheten til å prøve Ashtanga Yoga, kalles også Vinasa noen steder så anbefaler jeg virkelig det :) Eller så kan du jo gjøre det hjemme ved å se på youtube eller noe, du som har litt erfaring med Yoga :) 

Yoga hjemme funker ikke for meg. Vi skulle jo egentlig trene hjemme også, men jeg har tre ungdommer hjemme, veldig ofte også en fjerde som bor mye hos oss, og det er "aldri" ro i huset før midnatt, så det går ikke. Men jeg kan sjekke det ut - så kan jeg jo ta en yogaøkt på en av mine skogsturer i ødemarka - det høres egentlig litt fristende ut! Har oppdaget mange nye løyper i vinter, og liker godt å gå der ingen andre går :)

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, påskelilje skrev:

Yoga hjemme funker ikke for meg. Vi skulle jo egentlig trene hjemme også, men jeg har tre ungdommer hjemme, veldig også en fjerde som bor mye hos oss, og det er "aldri" ro i huset før midnatt, så det går ikke. Men jeg kan sjekke det ut - så kan jeg jo ta en yogaøkt på en av mine skogsturer i ødemarka - det høres egentlig litt fristende ut! Har oppdaget mange nye løyper i vinter, og liker godt å gå der ingen andre går :)

Ser den, absolutt! Guttungen vår er så liten at han legger seg rundt 19, så har mye tid på kvelden.

Yoga ute er fantastisk :) Om det så bare er 15 minutter, så gjør det også mye for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 timer siden, Andreaswell skrev:

Jeg har alltid slitt med å tilpasse meg på treningssenter, føler jeg ikke passer inn og at alle ser på meg (dette er nok angsten, vet at det ikke er slik). Men, etter at jeg fikk ut fingeren og startet på et Yogakurs i januar er jeg helt hektet! Hatt lyst til det i mange år, men angsten har stoppet meg. Uansett, denne form for "trening" passer i hvertfall meg utmerket, og jeg lærer noe nytt i hver time. Det er fortsatt mange fordommer for Yoga i dag, og den vanligste er "Yoga er ikke trening". Det er forsåvidt sant, men man styrker muskelaturen av å praktisere Yoga, så det er god trening også! Etter 15 min renner det svette av gele hodet mitt, og jeg er en slank kar som ikke er i så dårlig form. Nå har jeg meldt meg på to kurs til så da blir det Yoga fire ganger i uken x to timer. 

Så til overskriften- Jeg vil si at Yoga har vært med på å gi meg livet tilbake. Jeg har mindre smerter, jeg har mestringsfølelse innen aktivitet, jeg styrker kroppen, jeg er generelt mindre syk/pjusk, for ikke å snakke om alle fordelene ved å komme seg ut å være sammen med andre mennesker i en slik setting. Vi blir kjent på et helt annet nivå enn om vi trente sammen på studio.

Om du har vurdert Yoga, Go for it!

Namaste Andreas :) 

Trening gir meg overskudd og holder meg frisk.  Jeg er lite syk i forhold til kollegaer. Jeg har hatt litt stiv nakke i det siste, men begynner å bli bedre. Tror det nettopp var et apoarat for å styrke nakken som virket motsatt :)

Jeg trener på treningstudio og trener blant bare ungdommer. Tror nok jeg er den eldste der nå. Jeg blåser i det. Bryr meg ikke. Jeg er opptatt av mitt og de er opptatt av sitt. 

Kjæresten og kameraten hans trener på et annet helsestudio og sier de er de eldste de også. 

I steden for å være flau over at vi er de eldste, tenker vi at vi at vi har igjen for dette senere i livet. Om noen tenker at vi er for gamle til å trene der, så får de bare tenke det. 

Men som påskelilje, liker jeg aller best å gå på stier ute i marka eller i fjellet. ( lite fjell i Oslo dessverre )  Det er balsam for sjela. Bruker marka mye hele året.

Siden dette gir lite styrketrening, trener jeg en del inne på helsestudio. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg føler det er en pause fra hverdagen og virkeligheten.

Det er veldig målbart, så jeg har prestert å bli hekta på samme måte som jeg før kunne bli hekta på et dataspill e.l. Altså kreves det ingen viljestyrke å trene, nesten tvert om.

Jeg hadde ikke giddet hvis det bare var noe jeg måtte tvinge meg til å gjøre for å gå ned i vekt f.eks, men det er en bonus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener helst ute, treningsstudio er ikke noe for meg (uten at jeg har prøvd forsåvidt...). Liker godt å gå turer i skog og mark (gjerne med kamera!) eller jogge en tur. Prøver å jogge 3 ganger i uka, 1-2 sammen med kjæresten og 1-2 alene, både for helsas skyld og fordi det er godt, spesielt etterpå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bedriver aktivitet ute for det meste. Går mest langs kysten og lange turer 3-4 timer. Buldrer der det er mulig og hopper og spretter på svaberg. Bruker stein til å trene overkropp. Jeg blir sterk og glad. Får frisk luft og masse nye synsinntrykk hele tiden 😀

Anonymkode: b266f...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
53 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg trener helst ute, treningsstudio er ikke noe for meg (uten at jeg har prøvd forsåvidt...). Liker godt å gå turer i skog og mark (gjerne med kamera!) eller jogge en tur. Prøver å jogge 3 ganger i uka, 1-2 sammen med kjæresten og 1-2 alene, både for helsas skyld og fordi det er godt, spesielt etterpå. :) 

Jeg har aldri likt å jogge, men går heller lengre turer, gjerne litt fort. Har forsøkt utallige joggesko, men får så vondt i kroppen av å jogge ute. Aner ikke hvorfor. På mølla går det fint.

Jogge med kjæresten høres kos ut da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedriver aktivitet ute for det meste. Går mest langs kysten og lange turer 3-4 timer. Buldrer der det er mulig og hopper og spretter på svaberg. Bruker stein til å trene overkropp. Jeg blir sterk og glad. Får frisk luft og masse nye synsinntrykk hele tiden 😀

Anonymkode: b266f...9ad

Høres jo helt fantastisk ut! Skulle kanskje prøvd det samme, bor ved kysten selv, men er liksom der kun om sommeren :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jogge med kjæresten høres kos ut da :) 

Ja, det er koselig - vi sier at vi er hverandres PT. :) Vi presser hverandre litt, heier på hverandre og får en svett klem og et "Godt jobba!" etter endt økt. :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
Akkurat nå, Lillemus skrev:

Ja, det er koselig - vi sier at vi er hverandres PT. :) Vi presser hverandre litt, heier på hverandre og får en svett klem og et "Godt jobba!" etter endt økt. :wub: 

Ååååh nå har jeg brukt opp likerkvota mi igjen..... Høres jo herlig ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.5.2017 den 15.25, Andreaswell skrev:

Høres jo helt fantastisk ut! Skulle kanskje prøvd det samme, bor ved kysten selv, men er liksom der kun om sommeren :blink:

Å herre! Ut å sprettte hehe 👍🏻

Anonymkode: b266f...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Det er vel først etter at jeg ble dårlig jeg faktisk innså hvor mye lange turer i naturen gir meg. Det gir en slags pause innimellom. En følelse av å gjøre noe, når kaoset kjennes uoverkommelig. En måte å føle seg litt bedre på. Det er heller ikke så ferdighetsbasert, men jeg kan være mer tilstede uten alt rundt.

Jeg hadde aldri turt å trene sammen med andre mennesker, eller der det var veldig synlig for andre mennesker at jeg forsøkte å trene. Til det kjenner jeg meg for ekkel og motbydelig, i tillegg til at jeg er i dårlig form så det hadde jeg ikke turt. Men jeg tør å gå på skikkelig tur ute blant folk heldigvis. På det verste gikk jeg bare når det var mørkt ute og ingen kunne se meg, men nå går jeg også i dagslys uten å tenke mye på hva andre tenker om at jeg går på tur i den formen jeg er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært ute å gått langs stranden og hørt på bølgene, det er utrolig beroligende samtidig som den friske luften gjør godt for sjela :)

Vanligvis så liker jeg meg best når jeg greier å være i aktivitet, men siden påsketider har jeg ikke greid noe særlig. Turen idag håper jeg blir et vendepunkt. 

Drev på med yoga en god stund, men måtte slutte pga av to prolaps er. 

Når jeg greier å være i aktivitet så blir jeg automatisk gladere og samtidig så spiser jeg også sunnere. Håpet mitt er en dag og ikke ramle så ofte ut, men å greie og trene jevnt og trutt. For å greie det så må jeg rett og slett ha mindre avtaler pr uke. Prøver nå å gjøre noe med det, men det er ikke like lett bestandig. Må begynne å si mer nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir for mye for meg så er det treningen jeg kutter ut først. Det burde jo være motsatt. Ting jeg gjør bare for meg er liksom ikke så viktig. Andre kommer stort sett først. Orker ikke så mange avtaler og samtidig trene, da går det helt rundt for meg. 

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal greie å sette meg selv først så jeg får inn nok trening. Jeg både vet og har opplevd at trening gjør meg godt. Det er akkurat som om jeg begynner å sabotere for meg selv når alt går bedre og bedre, akkurat som om jeg ikke vil opp. Det er jo ikke noe annet jeg heller vil, så hvorfor i all verden gjør jeg ting slik at jeg gang på gang ramler ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mina1

Jeg har alltid likt å trene alene. Nå har jeg tatt en pause ifra det, men jeg har drevet å trent mye med løping. Langdistanseløping med app. Jeg synes det er veldig fint å gå turer også. Skog og mark. Dette er terapi for sjelen, og jeg føler at jeg får mer energi. Føler meg friskere. Men jeg har veldig behov for å ta treningsfrie perioder iblant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selv at jeg ikke trener, men andre påstår at å gå tur er å trene. Jeg går mellom 8 og 10 km i skogen hver dag. Litt trasig nå for jeg har en overivrig unghund og skogen er full av sau. Så vi går ikke langt ut i ødemarka, men det er skog selv om det går mye folk der. Litt spent nå for vi skal komme oss på fjelltur i slutten av uka eller neste uke tenkte jeg. På fjellet er det masse sau og reinsdyr :wacko:
Treningsstudio hadde jeg ikke fikset, blir gal i hue av folk og støy. Så det får holde å gå i skogen. Vet ikke helt hva det gir meg, jeg får ihvertfall kvittet meg med noe rastløshet og jeg får litt mindre vondt i kroppen av å gå tur. Hadde jo blitt het ødelagt om jeg ikke hadde gjort noe. Men jeg går fordi jeg har to hunder som krever det, vet ikke om jeg hadde kommet meg ut på eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...