Gå til innhold

Brudd i Leggen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er en gutt på 15 år. 31. Mai brakk jeg høyre legg (den store delen av leggen) og siden da brukte jeg gibs i 3 uker. Etter det brukte jeg Ortose i 4 uker. 20. Juli tok jeg av ortosen og har gått helt vanlig. Legene sa at jeg kunne begynne med fotball rundt 10. August, men jeg kan ikke løpe og får vondt av å jogge i foten. Burde jeg gitt beinet mitt mer tid eller oppsøke min lege?

Anonymkode: fc400...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er en gutt på 15 år. 31. Mai brakk jeg høyre legg (den store delen av leggen) og siden da brukte jeg gibs i 3 uker. Etter det brukte jeg Ortose i 4 uker. 20. Juli tok jeg av ortosen og har gått helt vanlig. Legene sa at jeg kunne begynne med fotball rundt 10. August, men jeg kan ikke løpe og får vondt av å jogge i foten. Burde jeg gitt beinet mitt mer tid eller oppsøke min lege?

Anonymkode: fc400...819

Jeg synes du skal snakke med legen din. Kanskje vil han henvise deg til en fysioterapeut som kan hjelpe deg litt med å komme i gang med fotballen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når du sier legen sa du kunne begynne med fotball igjen ca 10. August så antar jeg at du var på kontroll også med røntgen og / eller ultralyd? Så han vet at det er grodd som det skal? På den tiden burde det absolutt være det

Jeg kan jo ikke si noe ut i fra din situasjon, men jeg brakk leggen selv for noen år siden, jeg tok den tvers av og knakk begge bena i den. Ble skrudd sammen med margnagle og 4 skruer, som ble tatt ut i 2 omganger i tiden etterpå. Jeg var på en masse kontroller med røntgen og visste at alt var OK. MEN jeg var hoven og hadde smerter i bruddstedet i laaang tid etterpå, sikkert 3-4 år, dog var det verst første tiden da jeg kunne belaste det skikkelig (dvs kunne løpe etc) etter at alt metall var fjernet. Det var halvannet år etter ulykken. Før det kunne jeg ikke belaste det skikkelig så da ble det jo aldri løpt noe.

Men, jeg tror også mye av det var fordi jeg var livredd for at det skulle knekke igjen og kjente ekstra godt etter. Jeg kjente ikke noe når jeg gikk, men det verket en del da jeg løp. Men jeg gjorde det nå litt likevel og har alltid vært veldig aktiv på alle områder, løping, ski, ridning, sykling etc. Og selv om det verket litt og gjorde vondt og hovnet litt opp så ble det aldri verre og jeg hadde ingen plager utover det eller noe som helst. Tvert i mot ble det gradvis bedre.

Så det kan være det er noe av det samme for deg, i så fall er det ingen fare!

Så lenge alt er grodd som det skal så er knokkelen god som ny og bruddstedet faktisk sterkere enn hva det var før det knakk :)

God bedring og lykke til med fotballen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...