Gå til innhold

Hvordan takler dere frykt?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, påskelilje skrev:

Du kan skrive i et Excel-dokument. Da har du ferdige kolonner, og kan ha en linje for hver dag.

Forslag til kolonner:

  • dato
  • Hva skal jeg gjøre i dag?
  • Hva har jeg gjort i dag?
  • Vær
  • Hvordan føler jeg meg?
  • medisin A (mg)
  • medisin B (mg)
  • medisin c (mg)

Kanskje litt mye med både hva du planlegger og hva du faktisk gjør. Men her kan du f.ek.s skrive dagsenter, gåtur til butikken, gjøre rent, få besøk av barnebarn etc

Kanskje er det noe annet også det kan være lurt å skrive ned?

Er lurt å skrive. Nå har jeg en blogg jeg skriver på for å få ut følelser når de blir vanskelige. Det hjelper meg. Men vil ikke at den skal være åpen så lurer jo litt på om det er mulig å skrive et sted via data altså en slags dagbok uten at den er åpen for at andre kan sitte å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er flink som står på @stjernestøv :) . Jeg kom på det selv... det er lurt å skrive ned, men jeg skriver på en blogg .. og det er litt skummelt med tanke på at folk kan latterliggjøre meg for det jeg skriver.. for jeg skriver jo bare om de vonde tankene mine for å bearbeide de når de kommer. Og da kan jeg lett få noen dumme kommentarer på bloggen som: er det ikke noe mer glade nyheter her osv..? eller lignende... Men saken er den at jeg skriver kun når jeg er nede... for å reise meg igjen og for å få optimismen og positive tankene opp!. Så jeg leter etter noe wordpogram nå som jeg kan skrive alt på.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mina1 skrev:

Du er flink som står på @stjernestøv :) . Jeg kom på det selv... det er lurt å skrive ned, men jeg skriver på en blogg .. og det er litt skummelt med tanke på at folk kan latterliggjøre meg for det jeg skriver.. for jeg skriver jo bare om de vonde tankene mine for å bearbeide de når de kommer. Og da kan jeg lett få noen dumme kommentarer på bloggen som: er det ikke noe mer glade nyheter her osv..? eller lignende... Men saken er den at jeg skriver kun når jeg er nede... for å reise meg igjen og for å få optimismen og positive tankene opp!. Så jeg leter etter noe wordpogram nå som jeg kan skrive alt på.. 

Takk :) Skal skrive ned ting jeg er takknemlig for også, vil ikke at det skal være bare negativt :) Det er vel noe sånt på pcen? Må få sønnen min til å vise meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Takk :) Skal skrive ned ting jeg er takknemlig for også, vil ikke at det skal være bare negativt :) Det er vel noe sånt på pcen? Må få sønnen min til å vise meg. 

God ide :) . Jeg skal gjøre det samme. Skal skrive ned de ting jeg er glad for, og de ting som er tungt. Og så finne løsninger for å få en lettere hverdag og bedre liv. Vi må bare godta at vi kan iblant får negative tanker osv, men jeg kjenner at da er det godt å løpe på pcen og skrive for å få det ut og hjelpe seg selv til å tenke fornuft. For fornuften dukker ofte frem når man leser det, og skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

God ide :) . Jeg skal gjøre det samme. Skal skrive ned de ting jeg er glad for, og de ting som er tungt. Og så finne løsninger for å få en lettere hverdag og bedre liv. Vi må bare godta at vi kan iblant får negative tanker osv, men jeg kjenner at da er det godt å løpe på pcen og skrive for å få det ut og hjelpe seg selv til å tenke fornuft. For fornuften dukker ofte frem når man leser det, og skriver. 

Flott :) Fornuften er ikke på min side ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Flott :) Fornuften er ikke på min side ;) 

Ja, det er ikke lett å finne fornuft alltid. 

En gang tidligere da jeg var langt nede... for 17 år siden så sa psykologen til meg at jeg har egentlig god fornuftssans, men jeg har en tendens til å la følelsene råde. Skriver jeg det ned og ser på det så finner jeg fornuften, og det gjør jeg. Men det er ikke alltid lett å bruke den. Noen situasjoner kan bli så tunge at det blir vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mina1 skrev:

Du er flink som står på @stjernestøv :) . Jeg kom på det selv... det er lurt å skrive ned, men jeg skriver på en blogg .. og det er litt skummelt med tanke på at folk kan latterliggjøre meg for det jeg skriver.. for jeg skriver jo bare om de vonde tankene mine for å bearbeide de når de kommer. Og da kan jeg lett få noen dumme kommentarer på bloggen som: er det ikke noe mer glade nyheter her osv..? eller lignende... Men saken er den at jeg skriver kun når jeg er nede... for å reise meg igjen og for å få optimismen og positive tankene opp!. Så jeg leter etter noe wordpogram nå som jeg kan skrive alt på.. 

 

Du kan skrive i et helt vanlig Word-dokument. Jeg ser fordelene med kategorisering og søkefunksjon, men det er mulig i de fleste programvarer som tilbyr bloggtjenester å velge at innleggene kun skal vises for deg (privat) når du er innlogget. En bloggtjeneste jeg vet har denne muligheten er WordPress.

Selv har jeg installert en blogg på en nettverksmaskin (uten internettilgang) som står her hjemme som er sikret med passord og litt annet, men nå er jeg heldig og bor under samme tak som en IKT- og sikkerhetsnerd :) Beklager, dette var et lite sidespor...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Du kan skrive i et helt vanlig Word-dokument. Jeg ser fordelene med kategorisering og søkefunksjon, men det er mulig i de fleste programvarer som tilbyr bloggtjenester å velge at innleggene kun skal vises for deg (privat) når du er innlogget. En bloggtjeneste jeg vet har denne muligheten er WordPress.

Selv har jeg installert en blogg på en nettverksmaskin (uten internettilgang) som står her hjemme som er sikret med passord og litt annet, men nå er jeg heldig og bor under samme tak som en IKT- og sikkerhetsnerd :) Beklager, dette var et lite sidespor...

Takker så mye for tipset :) . Jeg fikk rådet om det med skriving en gang som løsning da jeg var langt nede for 17 år tilbake. Det var ved hjelp av skrivingen at jeg kom meg opp igjen etter å ha ligget helt flat, og vært sucidal og alt sammen... Jeg ble sucidal av medisinene mest sannsynlig, men jeg var også langt nede den gangen i seg selv.... Og det som gjorde at jeg kom meg opp igjen og ble frisk, var skrivingen. Psykologen sa at de regnet med at jeg ville slite lenge, men jeg var kvitt plagene etter å ha skrevet og skrevet i to måneder den gangen. Og fra å være helt i bunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2017 den 12.05, stjernestøv skrev:

Er enig i det. Tar ikke 4 vival til vanlig :) Noen dager tar jeg ikke. 

Nei, du får passe litt på. Det er utrolig kjipt hvis de slutter å virke fordi du kanskje tar for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ColaZero skrev:

Nei, du får passe litt på. Det er utrolig kjipt hvis de slutter å virke fordi du kanskje tar for mye. 

Ja det ville vært kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at der er ting ingen skjærme seg mot og deriblant angst og bekymringstanker. 

 

Anonymkode: 834b0...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man må bare aldri miste troen på at det er humaniteten som øker i verden og ikke alt det vonde.Da føles frykt og angst mindre fremtredende. 😊

(Medisiner kan jo også være veldig nødvendige og humanitære uten å misbrukes selvfølgelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...