Gå til innhold

Hvordan takler dere frykt?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig tenkt å trekke meg ut av denne diskusjonen, men nå har jeg sittet og lest og vil komme med noen tanker.

Jeg synes det virker som om du dyrker det som har gjort at du har blitt psykotisk. Jeg tror at så lenge du leser om dette, vil du ikke bli frisk og vil trolig trenge antipsykotisk medisin for at det ikke skal ta totalt styring over livet ditt. Om du noen gang vil bli frisk, må du slutte å gi brensel til bålet.

Til Mina som skriver: "Vet du hva @stjernestøv : i starten ble jeg påvirket litt av at de andre mente at du behøvde medisin fordi de mente du var bedre på den, men nå snur jeg om."

Har du lest i trådene der Stjernestøv forsøker en medisin, mener selv den er uheldig, vil slutte, beynner på en ny vil slutte og begynner på en ny? Hun blir dårlig hver gang.

Til Stjernestøv: Du burde kanskje skrive dagbok som du kan gå tilbake til og se utviklingen med medisin, reduksjon av medisin og uten medisin. Du klarer åpenbart ikke å se forskjellene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
11 timer siden, Mina1 skrev:

Det stemmer. Du skal lytte til induisisjonen din selv. Hadde du følt at medisinen din virket så kan jeg garantere at du hadde gått på den. Men jeg tror deg i at du kjenner medisinen som utmattende. Har selv erfart den virkningen. 

Stå på @stjernestøv :) :: Jeg synes at du virker som en smart, og bra personlighet. Du har veldig fornuftige tanker. Og tenkte på akkurat det du har sagt: du vil ha følelser. Og ja : når jeg føler angst og stress iblant så blir jeg sint på alt jeg kan føle, men faktisk : bedre å ha følelser inni seg enn å ikke føle noe som helst. Er noe i det og. Men iblant kan følelser gjøre oss vondt da, det er det negative. Men vi skal ha følelser og. 

Jeg synes virkelig ikke du skal råde Stjernestøv til å slutte med medisiner. Det er langt utenfor det du og jeg har kompetanse til å rote med. Det kan ikke sammenlignes med angst og andre lettere lidelser. "Åndeligheten" som Stjernestøv er ute etter er det vi andre kaller hallusinasjoner og psykose.

Skal man virkelig følge intuisjonen? Intuisjonen til en narkoman er å sette et skudd. Det gir kanskje virkelighetsflukt og "åndelighet" det også, men man får en person som ikke klarer å ta vare på seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Eva Sofie skrev:

Til Stjernestøv: Du burde kanskje skrive dagbok som du kan gå tilbake til og se utviklingen med medisin, reduksjon av medisin og uten medisin. Du klarer åpenbart ikke å se forskjellene selv.

Enig. Som jeg har skrevet her mange ganger før, synes jeg det er rart at ikke Stjernestøv har blitt pålagt / oppfordret til å føre en liten logg over f.eks. medisininntak - søvnkvalitet - dagsform. Med såpass mye bytting, reduksjon og økning av medisiner gjennom mange år, ville det vært nyttig for både behandlerne og henne selv. 

Jeg er ingeniør, ikke helsevesen, så jeg forstår sikkert ikkeno'. Men jeg synes det er trist å observere hvor tilfeldig oppfølging hun får, i hvert fall i perioder. Jeg vet jo bare det hun skriver her, men hun er jo veldig frustrert selv også iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Enig. Som jeg har skrevet her mange ganger før, synes jeg det er rart at ikke Stjernestøv har blitt pålagt / oppfordret til å føre en liten logg over f.eks. medisininntak - søvnkvalitet - dagsform. Med såpass mye bytting, reduksjon og økning av medisiner gjennom mange år, ville det vært nyttig for både behandlerne og henne selv. 

Jeg er ingeniør, ikke helsevesen, så jeg forstår sikkert ikkeno'. Men jeg synes det er trist å observere hvor tilfeldig oppfølging hun får, i hvert fall i perioder. Jeg vet jo bare det hun skriver her, men hun er jo veldig frustrert selv også iblant.

 

Jeg synes også det er trist at hun ikke får bedre oppfølgning, men jeg tror det avspeiler samfunnet i hva de legger ressurser på når det kommer til psykotiske pasienter. De er på et vis "gitt opp" og får minimal oppfølgning. Jeg tenker at Stjernestøv hadde hatt godt av terapi hvor man jobbet målrettet mot vrangforestillingene hennes. Dessuten er det mellom 60 og 70% av psykotiske pasienter som også strever med traumer, enten det kommer fra barndommen eller de psykotiske opplevelsene i seg selv. Jeg vet jo ikke mye om fortiden til Stjernestøv og ev. traumer, men jeg tror at terapi hadde hatt en positiv effekt for Stjernestøv, og ikke bare en "støttesamtale" med en sykepleier.

Stjernestøv: Her snakker jeg om deg, men les det også som om det er skrevet til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mina1 skrev:

Hadde du følt at medisinen din virket så kan jeg garantere at du hadde gått på den. 

Mina1 - du har vært her mindre enn et år, stemmer ikke det? Jeg mener ikke å leke sur, gammel traver nå, men kanskje du ikke skal gi garantier om andre brukere her riktig ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mina1 skrev:

Ja, stå på for ditt, og si til legene at du ikke føler for å ta medisiner. Det er nok en årsak til at du ikke føler deg vel med medisinene.

I begynnelsen, da jeg var på DOL, skulle stjernestøv slutte med medisiner. Jeg støttet henne i det, hun virket jo ikke gal. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor hun skulle gå på medisiner når hun mente selv hun fungerte bedre uten. Andre forsøkte å forklare meg dette, men det var vanskelig å forstå. Hun virket jo sånn relativt normal. Vel, nå har jeg vært her i 3 år, eller noe der omkring, og hun har nok sluttet på medisiner minst 6 ganger på den tiden. Altså, hun trapper ned, får enda mer absurde forestillinger, men hun hevder å takle dem og frykten. Så slutter hun helt og er strålende fornøyd med at det går bra. Så blir hun reddere og reddere og sykere og sykere, før hun innser at hun ikke takler alle "energiene", som hun selv kaller dem. Da begynner hun på medisiner igjen. Hver jævla gang er hun overbevist om at denne gangen, da skal hun klare det. Det ender i samme helvete hver eneste gang. Stjernestøv sitt problem er ikke en relativt uskyldig angst, hun har vrangforestillinger! Det kan ikke på noen måte sammenlignes. Så vær så snill, slutt å oppfordre henne til å slutte på medisiner. Hun er faktisk ikke i stand til å ta en fornuftig vurdering selv og trenger ingen som heier på henne i hennes valg om å bli skikkelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Mina1 og andre.

Jeg er en av de som innimellom vil slutte med medisiner pga blant annet bivirkninger. Sist jeg sluttet og da uten legens viten, så ble jeg kjempe syk. Fikk store vrangforestillinger og det var bare flaks at jeg overlevde. Stemmene sa bla at jeg skulle sette en kjempe stor dose med insulin, noe som kunne fått fatale konsekvenser (ja, jeg gjorde det også) I den perioden så ødela jeg også økonomien min helt pga vrangforestillinger.

Hvis jeg kommer i en periode at jeg ønsker å slutte med medisinene igjen og noen støtter meg slik du Mina1 har støttet Stjernestøv så er det stor sjans for at jeg da slutter med medisinene. Det kan få virkelige fatale konsekvenser for meg.

Jeg synes at ingen her inne burde støtte noen i å slutte med medisiner som lege har foreskrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Trine skrev:

Bra det gikk fint i natt. Ikke like bra at du tror det du er redd for er reelt.

Nei, tok vival da og det roet meg. Men nå skal jeg prøve uten vival. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

I begynnelsen, da jeg var på DOL, skulle stjernestøv slutte med medisiner. Jeg støttet henne i det, hun virket jo ikke gal. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor hun skulle gå på medisiner når hun mente selv hun fungerte bedre uten. Andre forsøkte å forklare meg dette, men det var vanskelig å forstå. Hun virket jo sånn relativt normal. Vel, nå har jeg vært her i 3 år, eller noe der omkring, og hun har nok sluttet på medisiner minst 6 ganger på den tiden. Altså, hun trapper ned, får enda mer absurde forestillinger, men hun hevder å takle dem og frykten. Så slutter hun helt og er strålende fornøyd med at det går bra. Så blir hun reddere og reddere og sykere og sykere, før hun innser at hun ikke takler alle "energiene", som hun selv kaller dem. Da begynner hun på medisiner igjen. Hver jævla gang er hun overbevist om at denne gangen, da skal hun klare det. Det ender i samme helvete hver eneste gang. Stjernestøv sitt problem er ikke en relativt uskyldig angst, hun har vrangforestillinger! Det kan ikke på noen måte sammenlignes. Så vær så snill, slutt å oppfordre henne til å slutte på medisiner. Hun er faktisk ikke i stand til å ta en fornuftig vurdering selv og trenger ingen som heier på henne i hennes valg om å bli skikkelig dårlig.

Jeg skal ikke blande meg inn i det. For jeg har ikke kompetanse. Ikke i det hele tatt. Og jeg kjenner ikke tilstanden hennes i virkeligheten. Dere har mulig vært bruker lenger på forumet enn meg.. Jeg ble bruker i sommer, og jeg har ingen anelse om tilstanden, og om noe som helst om hvordan hun pleier å bli osv... Ingenting.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, emilie321 skrev:

Til Mina1 og andre.

Jeg er en av de som innimellom vil slutte med medisiner pga blant annet bivirkninger. Sist jeg sluttet og da uten legens viten, så ble jeg kjempe syk. Fikk store vrangforestillinger og det var bare flaks at jeg overlevde. Stemmene sa bla at jeg skulle sette en kjempe stor dose med insulin, noe som kunne fått fatale konsekvenser (ja, jeg gjorde det også) I den perioden så ødela jeg også økonomien min helt pga vrangforestillinger.

Hvis jeg kommer i en periode at jeg ønsker å slutte med medisinene igjen og noen støtter meg slik du Mina1 har støttet Stjernestøv så er det stor sjans for at jeg da slutter med medisinene. Det kan få virkelige fatale konsekvenser for meg.

Jeg synes at ingen her inne burde støtte noen i å slutte med medisiner som lege har foreskrevet. 

Hufff.. Huff huff..... Jeg har ingen peiling på dette med medisiner, og har ingen kompetanse til å uttale meg. 

Og @Gargamel : jeg har tydeligvis blandet meg inn uten å ha kunnskaper til det. Jeg ville bare at stjernestøv skulle gjøre det hun følte seg vel med. Men jeg har jo ingen anelse om hennes situasjon, og konsekvensen ved å kutte medisiner.. Ingen, så jeg skal ikke uttale meg mer om det. Eneste jeg kan si er at jeg ikke har kompetanse til å råde henne til noe som helst. Det er det kun legen og de som vet om situasjonen hennes som kan. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å behandle en person som ikke ønsker å bli behandlet. Man må være villig til å ta i mot hjelp og følge opp behandlingene, uten at man gjør det er terapi nytteløst. Da synes jeg det er riktig at man ikke går i terapi slik at andre som har nytte av det får muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg hadde egentlig tenkt å trekke meg ut av denne diskusjonen, men nå har jeg sittet og lest og vil komme med noen tanker.

Jeg synes det virker som om du dyrker det som har gjort at du har blitt psykotisk. Jeg tror at så lenge du leser om dette, vil du ikke bli frisk og vil trolig trenge antipsykotisk medisin for at det ikke skal ta totalt styring over livet ditt. Om du noen gang vil bli frisk, må du slutte å gi brensel til bålet.

Til Mina som skriver: "Vet du hva @stjernestøv : i starten ble jeg påvirket litt av at de andre mente at du behøvde medisin fordi de mente du var bedre på den, men nå snur jeg om."

Har du lest i trådene der Stjernestøv forsøker en medisin, mener selv den er uheldig, vil slutte, beynner på en ny vil slutte og begynner på en ny? Hun blir dårlig hver gang.

Til Stjernestøv: Du burde kanskje skrive dagbok som du kan gå tilbake til og se utviklingen med medisin, reduksjon av medisin og uten medisin. Du klarer åpenbart ikke å se forskjellene selv.

Jeg har kun vært her inne siden i sommer, og har ikke fått med meg så mye. Eneste jeg har fått med meg er at @stjernestøv er en hyggelig, snill og varm bruker. Og at hun sier at hun sliter litt. Men hun virker veldig reflektert og har fine verdier.  Men jeg har ikke fått med meg så mye annet. Så jeg har ikke fått med meg mer om situasjonen hennes enn det. Jeg kan jo ikke uttale meg om hun skal bruke medisin eller ikke. Jeg vet ikke hva som er best for henne. Jeg ønsker henne det beste. Og håper på at alt blir bra for henne. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Det nytter ikke å behandle en person som ikke ønsker å bli behandlet. Man må være villig til å ta i mot hjelp og følge opp behandlingene, uten at man gjør det er terapi nytteløst. Da synes jeg det er riktig at man ikke går i terapi slik at andre som har nytte av det får muligheten. 

Av og til er jeg for tvangsbehandling. Spørs tilstanden. Det er jo for å hjelpe et menneske som ikke har det bra. Men nå sier jeg ikke at stjernestøv trenger tvangsbehandling.

Jeg synes at stjernestøv virker som en oppegående, snill og vennlig person. Hun har sagt at hun sliter litt, men jeg kan ikke uttale meg om hennes situasjon. Jeg håper faktisk på at legene kan finne bra løsning for henne, og at hun kan bli bra uten medisiner. Men det har jeg ingen kunnskap om ... desverre...... Blir hun dårlig uten medisiner så er det en ille sak... Men blir hun bra uten medisiner så er det hva som er best. Men jeg vet ikke. Kan ikke uttale meg i det hele tatt. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Nei, tok vival da og det roet meg. Men nå skal jeg prøve uten vival. 

Det går jo ikke bra dersom du må ta vival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mina1 skrev:

Av og til er jeg for tvangsbehandling. Spørs tilstanden. Det er jo for å hjelpe et menneske som ikke har det bra. Men nå sier jeg ikke at stjernestøv trenger tvangsbehandling.

Jeg synes at stjernestøv virker som en oppegående, snill og vennlig person. Hun har sagt at hun sliter litt, men jeg kan ikke uttale meg om hennes situasjon. Jeg håper faktisk på at legene kan finne bra løsning for henne, og at hun kan bli bra uten medisiner. Men det har jeg ingen kunnskap om ... desverre...... Blir hun dårlig uten medisiner så er det en ille sak... Men blir hun bra uten medisiner så er det hva som er best. Men jeg vet ikke. Kan ikke uttale meg i det hele tatt. 

Tror ikke det er noen som ikke er enig med deg i at Stjernestøv er snill og vennlig. 

Stjernestøv er også heldig som har en ufattelig snill og tålmodig familie rundt seg som nok gjør at hun klarer seg ganske bra. 

Det er ingen her inne som får så mange svar som Stjernstøv får på sine innlegg og tror hun er godt likt blant de fleste. Jeg personlig detter ut når hun begynner å snakke om astralplanet, metafysikk og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Trine skrev:

Det går jo ikke bra dersom du må ta vival.

Jo da går det bra. Måtte ta det i dag og for vi hadde middagsbesøk :o Snart tomt! Har tatt mye i det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jo da går det bra. Måtte ta det i dag og for vi hadde middagsbesøk :o Snart tomt! Har tatt mye i det siste. 

Ja, jeg skjønner at det går bra med vival, men når du må ta vival så ofte så går det jo ikke bra med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Ja, jeg skjønner at det går bra med vival, men når du må ta vival så ofte så går det jo ikke bra med deg.

Nei det er vel noe i det, har bare blitt automatikk i det nå. Uro=vival. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2017 den 17.16, stjernestøv skrev:

Medisiner? Dette er ikke psykose, og jeg er ikke psykotisk. Det sier sykepleieren, og han sa i dag at jeg var sjefen over om jeg ville slutte med medisiner. Det var helt opp til meg, men frykten trenger jeg å jobbe med. 

AP brukes ikke bare mot psykose. Men det vet du. Husk hva psykiateren, som du likte så godt, sa om AP. Jeg har selv brukt AP uten å ha vært psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ColaZero skrev:

AP brukes ikke bare mot psykose. Men det vet du. Husk hva psykiateren, som du likte så godt, sa om AP. Jeg har selv brukt AP uten å ha vært psykotisk.

Ok. Men jeg vil ikke ha AP. Ja det demper følelser og tanker og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...