Gå til innhold

Hvordan takler dere frykt?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, ColaZero skrev:

Tja, vet ikke hvor lurt det er! Da er er det ikke unormalt at du tar 20mg pr dag. Kanskje mer på dager som er vanskelige. Det er relativt mye.

Jeg går på Lamictal og kan ta max 5mg pr døgn for å få kjøre bil. På min boks står det en halv tablett inntil 2 gng daglig ved behov.

Ok. Jeg kjører ikke bil da selv om jeg har lappen og bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja det er vel det det er, for sent med terapi sikkert. 

Jeg begynte med "ordentlig" terapi med psykiater for ett år siden ca. Jeg er 49.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ColaZero skrev:

Det er ikke slik "ordentlig" terapi legges opp. Kunne du tenkt deg terapi med psykiater fast en gang i uka?

Ok. Vet ikke jeg hva terapi går ut på da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ColaZero skrev:

Jeg begynte med "ordentlig" terapi med psykiater for ett år siden ca. Jeg er 49.

Ok. Det er kanskje en god ting det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, ColaZero skrev:

Men kunne du tenkt deg det?

Trodde jeg fikk terapi jeg. Men husker jo en gang, jeg jobbet med en psykolog med ocd. Da fikk jeg oppgaver osv, jeg klarte å takle det bedre da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ColaZero skrev:

Hvorfor ikke det?

Men takk for praten, får ikke håpe jeg sliter deg ut ;)

Nå skal jeg finne senga og lese litt, prøver uten vival i kveld :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja det er veldig dumt, kunne tenkt meg å kjøre bil. 

Jeg kunne godt tenkt meg å tatt 4 vival om dagen jeg og. Da hadde jeg vært angstfri (og bevisstløs). Men å kjøre bil betyr så mye for meg. Noe med meg er friskt som før. Verdighet, frihet. Så jeg velger vekk vivalen og har da mye mer ubehag.

Det å kjøre bil burde være en stor pådriver for deg! Og for å jage bort frykten (og en del annet grums) bør du bli tilbudt terapi og du bør ta medisin. Og ikke svar: ja det kan jeg jo ta opp.

Trist at du ikke kan kjøre bil når du faktisk både har lappen og kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men takk for praten, får ikke håpe jeg sliter deg ut ;)

Nå skal jeg finne senga og lese litt, prøver uten vival i kveld :) 

Hehe, skulle akkurat til å skrive at jeg er sliten nå. Sov godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er veldig dumt, kunne tenkt meg å kjøre bil. 

Jeg kjører heller ikke bil. Men jeg har ikke tatt sertfikat heller... og ikke har jeg bil heller, og ikke har jeg økonomi til å ta sertfikat. Men trøster meg med at jeg slipper mye ansvar med å ikke kjøre bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ColaZero skrev:

Jeg kunne godt tenkt meg å tatt 4 vival om dagen jeg og. Da hadde jeg vært angstfri (og bevisstløs). Men å kjøre bil betyr så mye for meg. Noe med meg er friskt som før. Verdighet, frihet. Så jeg velger vekk vivalen og har da mye mer ubehag.

Det å kjøre bil burde være en stor pådriver for deg! Og for å jage bort frykten (og en del annet grums) bør du bli tilbudt terapi og du bør ta medisin. Og ikke svar: ja det kan jeg jo ta opp.

Trist at du ikke kan kjøre bil når du faktisk både har lappen og kjøretøy.

Er enig i det. Tar ikke 4 vival til vanlig :) Noen dager tar jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ColaZero skrev:

Hehe, skulle akkurat til å skrive at jeg er sliten nå. Sov godt!

Hehe ble sliten jeg og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg kjører heller ikke bil. Men jeg har ikke tatt sertfikat heller... og ikke har jeg bil heller, og ikke har jeg økonomi til å ta sertfikat. Men trøster meg med at jeg slipper mye ansvar med å ikke kjøre bil :) 

Ja vet om flere som har lappen som ikke kjører bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mina1 skrev:

Hufff.. Huff huff..... Jeg har ingen peiling på dette med medisiner, og har ingen kompetanse til å uttale meg. 

Og @Gargamel : jeg har tydeligvis blandet meg inn uten å ha kunnskaper til det. Jeg ville bare at stjernestøv skulle gjøre det hun følte seg vel med. Men jeg har jo ingen anelse om hennes situasjon, og konsekvensen ved å kutte medisiner.. Ingen, så jeg skal ikke uttale meg mer om det. Eneste jeg kan si er at jeg ikke har kompetanse til å råde henne til noe som helst. Det er det kun legen og de som vet om situasjonen hennes som kan. 

Ja, det er dessverre slik Laban, Gargamel og flere forteller. Stjernestøv har gått på og av medisiner i ett sett i alle fall de siste fem årene. Og hun blir veldig, veldig dårlig hver gang hun slutter.

Les det Emilie skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det var lurt, skal prøve å finne ut av det :)

Du kan skrive i et Excel-dokument. Da har du ferdige kolonner, og kan ha en linje for hver dag.

Forslag til kolonner:

  • dato
  • Hva skal jeg gjøre i dag?
  • Hva har jeg gjort i dag?
  • Vær
  • Hvordan føler jeg meg?
  • medisin A (mg)
  • medisin B (mg)
  • medisin c (mg)

Kanskje litt mye med både hva du planlegger og hva du faktisk gjør. Men her kan du f.ek.s skrive dagsenter, gåtur til butikken, gjøre rent, få besøk av barnebarn etc

Kanskje er det noe annet også det kan være lurt å skrive ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, påskelilje skrev:

Du kan skrive i et Excel-dokument. Da har du ferdige kolonner, og kan ha en linje for hver dag.

Forslag til kolonner:

  • dato
  • Hva skal jeg gjøre i dag?
  • Hva har jeg gjort i dag?
  • Vær
  • Hvordan føler jeg meg?
  • medisin A (mg)
  • medisin B (mg)
  • medisin c (mg)

Kanskje litt mye med både hva du planlegger og hva du faktisk gjør. Men her kan du f.ek.s skrive dagsenter, gåtur til butikken, gjøre rent, få besøk av barnebarn etc

Kanskje er det noe annet også det kan være lurt å skrive ned?

Takk for det, får spør sønnen min om hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...