Gå til innhold

Hvordan takler dere frykt?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Mina1 skrev:

Det må vi. For jeg har min merkelige angst og fobier osv... Jeg kan skille meg helt ut... i måten jeg både reagerer og handler på, men jeg gjør så godt jeg kan :) . Samme med deg . Jeg synes ikke at du er unormal. Jeg forstår at du kan få kaos i hodet ditt som alle andre. Og vi har alle ulike typer angst. 

Har et eksempel på noe. Jeg hadde jo en flau diagnose som het hypokonder for 17 år siden. Flaut å få diagnosen, men jeg er bedre der: Foreks jeg oppdaget noe som minner om en føflekk på tåen min om dagen. Jeg tenkte: Krefttttt... jeg dør... osv... første jeg tenker på..... Men i motsetning til før så har jeg blitt bedre på å takle slik type angst. Før så fortsatte jeg å tenke samme tanke og fikk aldri roen.. nå har jeg forandret meg , og tenker bare en noen minutter på at det kan være kreft inntil jeg roer meg helt ned og vil tro det beste. Etter å ha studert den litt så ser den uskyldig ut egentlig, og jeg tror den realistisk sett kommer av et gnagsår. Jeg kommer til å sjekke den muligens, men jeg går ikke rundt i angst for at noe er galt. Men hadde det vært for 17 år siden, så hadde jeg gått rundt å gråtet og hatt panikk helt til den var fjernet. Så noen typer angst kan bli bedre.  Men jeg vet at før eller siden så kan faktisk angsten bli realistisk. Jeg kan før eller siden dø av et eller annet. .. det kommer jeg jo til å gjøre før eller siden.... Men det gjelder å takle tankene sine på best mulig måte. Men samtidig akseptere sine følelser, og at man er den man er. :) . 

Legen sa til meg den gang, at når jeg kom igjennom den sterke angstnevrosen min for sykdommer for 17 år siden osv, så ville jeg bli god på å takle det til neste gang, og det har jeg blitt. 

Ja vi må akseptere at vi alle har ulike typer angst og tanker, uten at man er galen av den grunn :) 

Har vært redd for sykdommer og sånt jeg og før, tror det er mange som har det sånn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, Mina1 skrev:

Du er den du er og jeg er den jeg er :) . Og jeg synes ikke at du er ustabil eller at noe er i veien med deg pga frykten din. Det er feile ord å bruke. Jeg har også fått høre at jeg virker ustabil pga måten jeg takler enkelte ting på, men jeg er ikke ustabil, men jeg kan slite hardt i visse situasjoner med å takle ting. 

Takk for det :) Jeg ser ikke på meg selv som ustabil heller, er ganske rolig. Snakket jo om frykten med sykepleieren på fredag, så sa han "Du ser ganske rolig ut der du sitter". Ja man kan ikke se på meg om det er totalt kaos inni meg, det er noe jeg har lært meg. Tror jeg lærte det som liten, sitte stille uansett hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Har vært redd for sykdommer og sånt jeg og før, tror det er mange som har det sånn :) 

Ja, tror det er mer vanlig enn man aner. Jeg unngår å lese for mye om sykdommer på nettet for det gjør jo meg helt sprø. Jeg vil ikke få tilbakefall av total kollaps av helseangst igjen, men alle har litt av det, og det er sunt å ha litt av det for det får man til å være forsiktig. :) . 

Vi har alle våre frykter, og skulle jeg lagt ut om all min angst og frykt for alt som kan skje her, så tror jeg at folk ville si at jeg var fullstendig sprø om de hørte alt jeg kan tenke og frykte. Jeg er fullstendig klar over at mye av det jeg frykter er helt urealistisk og bare oppi mitt hode. Men har lært meg at det er mange som sliter med frykt , og angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Dere forstår ikke, det er metafysikk. 

Nei det er det ikke. Det er psykdom. 

Over til noe annet. Det er oktober nå. Har du noen tanker for hvordan dere skal feire jul i år? Dette er vel første jula for barnebarnet ditt? Kanskje du kunne spurt psykiateren din hvordan du skal legge tilrette for å få en best mulig jul og førjulstid? Kanskje du kan pusle med noen gjøremål allerede nå? Strikke eller sy noen gaver til lillegutt foreksempel? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg forstår. Det er stor forskjell på lidelser. 

Ja det er det, og derfor skal du slutte å gi råd om medisinering, det skal fagfolk gjøre. Dette er det opplyst om jevnt og trutt her på dol, og spesielt viktig er det at trådstarter får rådene fra fagfolk og ikke oss tilfeldige lekfolk på Internett. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja, tror det er mer vanlig enn man aner. Jeg unngår å lese for mye om sykdommer på nettet for det gjør jo meg helt sprø. Jeg vil ikke få tilbakefall av total kollaps av helseangst igjen, men alle har litt av det, og det er sunt å ha litt av det for det får man til å være forsiktig. :) . 

Vi har alle våre frykter, og skulle jeg lagt ut om all min angst og frykt for alt som kan skje her, så tror jeg at folk ville si at jeg var fullstendig sprø om de hørte alt jeg kan tenke og frykte. Jeg er fullstendig klar over at mye av det jeg frykter er helt urealistisk og bare oppi mitt hode. Men har lært meg at det er mange som sliter med frykt , og angst. 

Ja det er mange som sliter med frykt og angst for alt mulig. Er nok best du ikke leser om sykdommer da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Kayia skrev:

Ja det er det, og derfor skal du slutte å gi råd om medisinering, det skal fagfolk gjøre. Dette er det opplyst om jevnt og trutt her på dol, og spesielt viktig er det at trådstarter får rådene fra fagfolk og ikke oss tilfeldige lekfolk på Internett. 

Jeg gir ingen råd om medisinering. Jeg mente bare at hvis jeg selv hadde blitt bra av medisiner så ville jeg tatt det, men jeg blir ikke bra av medisinering. Det var bare et eksempel. Jeg ble sucidal av medisinering. Og det må jo også være en årsak til at @stjernestøv ikke ønsker å medisineres. Det har jeg full forståelse for. For jeg ønsket det ikke selv, men jeg gjorde som anbefalt av leger, men så oppdager alle at jeg blir bare enda sykere. Familien min trodde at jeg medisinene kom til å gjøre meg bra, men nå er familien min etter dette også veldig på at medisinering er ikke altlid beste løsning. Det kunne endt katostrofalt med meg. Jeg var et hårsbredd fra døden pga medisineringen. Men selv om jeg har de erfaringene, så er det ikke alle som har samme erfaring. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er mange som sliter med frykt og angst for alt mulig. Er nok best du ikke leser om sykdommer da. 

Beklager @stjernestøv om du føler at jeg har gått å gitt deg råd til å medisineres. Nei jeg mener ikke det nødvendigvis alltid er en løsning.  Er en annen bruker som missforsto meg i tråden her. Og jeg mener at det er sikkert årsaker til at du ikke ønsker å medisineres. Jeg ble jo selv sucidal av medisiner. Ble forferdelig dårlig av det, og var millimeter fra å begå et selvmord pga medisineringen. Mitt liv kunne ha endt som 23 åring pga jeg ble ganske sløv av medisinering. Jeg har skrevet om det på forumet tidligere. Men det behøver ikke å bety at alle blir dårlig av det. Noen blir jo bedre av medisineringen. 

Jeg kan ikke lese om sykdommer for da blir jeg engstelig. Jeg kan lese litt om det, men jeg kan ikke gjøre det til en "hobby". Det var den feilen jeg begikk før. Jeg leste medisinske leksikoner inn og ut og ble hypokonder av det. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kayia skrev:

Nei det er det ikke. Det er psykdom. 

Over til noe annet. Det er oktober nå. Har du noen tanker for hvordan dere skal feire jul i år? Dette er vel første jula for barnebarnet ditt? Kanskje du kunne spurt psykiateren din hvordan du skal legge tilrette for å få en best mulig jul og førjulstid? Kanskje du kan pusle med noen gjøremål allerede nå? Strikke eller sy noen gaver til lillegutt foreksempel? 

Ok, vet mange tror det. 

De skal spise middag med oss i julen og være her sammen med oss, jeg tar det som det kommer jeg. Psykiateren bare vil jeg skal ta medisiner, så vi er jo uenige der. Men jeg må høre på meg selv og gjøre det som er rett for meg,jeg har vært dårlig mange juler før men tror ikke jeg blir det i år. Skal takle det. Jeg er ikke strikke eller sy dame, men har kjøpt madrass til sengen mine unger hadde som små. Kjøpt dyne og dynetrekk, så har han en plass å ligge når han er her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg gir ingen råd om medisinering. Jeg mente bare at hvis jeg selv hadde blitt bra av medisiner så ville jeg tatt det, men jeg blir ikke bra av medisinering. Det var bare et eksempel. Jeg ble sucidal av medisinering. Og det må jo også være en årsak til at @stjernestøv ikke ønsker å medisineres. Det har jeg full forståelse for. For jeg ønsket det ikke selv, men jeg gjorde som anbefalt av leger, men så oppdager alle at jeg blir bare enda sykere. Familien min trodde at jeg medisinene kom til å gjøre meg bra, men nå er familien min etter dette også veldig på at medisinering er ikke altlid beste løsning. Det kunne endt katostrofalt med meg. Jeg var et hårsbredd fra døden pga medisineringen. Men selv om jeg har de erfaringene, så er det ikke alle som har samme erfaring. 

 

Utfordringen er at dette er det Stjernestøv ønsker å høre, fordi hun ikke ønsker å ta medisin som anbefalt/foreskrevet av fagfolk. Hun vil at det som var riktig for deg er riktig for henne også, til tross for st hennes situasjon er motsatt. All erfaring tilsier at hun - i motsetning til deg - blir skikkelig dårlig hver e n e s t e gang hun slutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, vet mange tror det. 

De skal spise middag med oss i julen og være her sammen med oss, jeg tar det som det kommer jeg. Psykiateren bare vil jeg skal ta medisiner, så vi er jo uenige der. Men jeg må høre på meg selv og gjøre det som er rett for meg,jeg har vært dårlig mange juler før men tror ikke jeg blir det i år. Skal takle det. Jeg er ikke strikke eller sy dame, men har kjøpt madrass til sengen mine unger hadde som små. Kjøpt dyne og dynetrekk, så har han en plass å ligge når han er her. 

Da er du lik meg @stjernestøv: jeg er heller ikke strikke og sydame ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mina1 skrev:

Beklager @stjernestøv om du føler at jeg har gått å gitt deg råd til å medisineres. Nei jeg mener ikke det nødvendigvis alltid er en løsning.  Er en annen bruker som missforsto meg i tråden her. Og jeg mener at det er sikkert årsaker til at du ikke ønsker å medisineres. Jeg ble jo selv sucidal av medisiner. Ble forferdelig dårlig av det, og var millimeter fra å begå et selvmord pga medisineringen. Jeg har skrevet om det på forumet tidligere. Men det behøver ikke å bety at alle blir dårlig av det. Noen blir jo bedre av medisineringen. 

Jeg kan ikke lese om sykdommer for da blir jeg engstelig. Jeg kan lese litt om det, men jeg kan ikke gjøre det til en "hobby". Det var den feilen jeg begikk før. Jeg leste medisinske leksikoner inn og ut og ble hypokonder av det. 

Åh det må du ikke tenke på når det gjelder meg, har min egen mening om medisiner jeg. Og det er mange grunner til at jeg ikke vil ta dem, ja fikk selvmordstanker jeg og en periode...fikk tilbud om innleggelse. Men det ville jeg jo ikke, hadde kontroll. Men jeg får selvmordstanker innimellom når jeg tar medisiner, vil puste inn mye eksos eller hoppe på elva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mina1 skrev:

Da er du lik meg @stjernestøv: jeg er heller ikke strikke og sydame ;) hehe

Ok. Nei det er ikke for alle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Kayia skrev:

Utfordringen er at dette er det Stjernestøv ønsker å høre, fordi hun ikke ønsker å ta medisin som anbefalt/foreskrevet av fagfolk. Hun vil at det som var riktig for deg er riktig for henne også, til tross for st hennes situasjon er motsatt. All erfaring tilsier at hun - i motsetning til deg - blir skikkelig dårlig hver e n e s t e gang hun slutter. 

Mulig at min historie kan skremme andre til å bruke medisiner. Jeg vet. Det er ikke meningen. Jeg har hørt om en annen jente som gikk på medisiner, og for henne så skjedde det samme som med meg. Hun ble også sucidal. Men det er viktig å tenke på at det er ytterst få som blir så syk av medisinen. Det er en sjelden type bivirkning. Og jeg har skrevet at for noen er medisin redningen, for andre ikke. Det er som all annen medisin. Noen medisiner kan brukes på noen, men ikke på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Mulig at min historie kan skremme andre til å bruke medisiner. Jeg vet. Det er ikke meningen. Jeg har hørt om en annen jente som gikk på medisiner, og for henne så skjedde det samme som med meg. Hun ble også sucidal. Men det er viktig å tenke på at det er ytterst få som blir så syk av medisinen. Det er en sjelden type bivirkning. Og jeg har skrevet at for noen er medisin redningen, for andre ikke. Det er som all annen medisin. Noen medisiner kan brukes på noen, men ikke på andre. 

Ikke sant, og det er derfor pasient og behandler ofte må samarbeide om å lete seg litt fram til riktig mix og dosering som gir best resultat også sant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Åh det må du ikke tenke på når det gjelder meg, har min egen mening om medisiner jeg. Og det er mange grunner til at jeg ikke vil ta dem, ja fikk selvmordstanker jeg og en periode...fikk tilbud om innleggelse. Men det ville jeg jo ikke, hadde kontroll. Men jeg får selvmordstanker innimellom når jeg tar medisiner, vil puste inn mye eksos eller hoppe på elva. 

Jeg mistet kontrollen av medisineringen. Mistet den fullstendig. Men det er som all annen medisin... noe tåler man , og noe ikke. Men det sies at sucidal som bivirkning er svært sjelden bivirkning. Men det var en av bivirkningene som sto skrevet på pakken på medisinen jeg tok. Men den skal være ytterst sjelden. Men som sagt: noen må ha medisinen. Foreks en diabetiker må ha medisinering for det som den har problemer med. En med hjertesykdom må ha medisinering. Og samme med en del psykisik syke. Det kommer litt ann på situasjon. Men jeg sier at jeg er ikke en som kan gi råd på sånnt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kayia skrev:

Ikke sant, og det er derfor pasient og behandler ofte må samarbeide om å lete seg litt fram til riktig mix og dosering som gir best resultat også sant :) 

Helt enig med deg. Er enig i at jeg er ikke en som kan sitte her å gi råd på medisinering. Det har jeg ikke kompetanse til. Det må de som har kompetanse til gjøre ja. :) . 

Hadde det vært mitt barn foreks. : så ville jeg at legen skulle forsøke å finne ut hva som var best for barnet mitt. Selv om jeg har min dårlige erfaring så betyr ikke det at andre ikke skal gå på medisiner, for noen blir bra av det. Det er sant. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg mistet kontrollen av medisineringen. Mistet den fullstendig. Men det er som all annen medisin... noe tåler man , og noe ikke. Men det sies at sucidal som bivirkning er svært sjelden bivirkning. Men det var en av bivirkningene som sto skrevet på pakken på medisinen jeg tok. Men den skal være ytterst sjelden. Men som sagt: noen må ha medisinen. Foreks en diabetiker må ha medisinering for det som den har problemer med. En med hjertesykdom må ha medisinering. Og samme med en del psykisik syke. Det kommer litt ann på situasjon. Men jeg sier at jeg er ikke en som kan gi råd på sånnt. 

Fysisk og psykisk sammenligning går ikke, det er ikke noe som må rettes opp i hjernen. Det er ikke en kjemisk ubalanse, men det blir det av medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Åh det må du ikke tenke på når det gjelder meg, har min egen mening om medisiner jeg.

Også Vival?

Anonymkode: 4561a...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Også Vival?

Anonymkode: 4561a...65a

Ja vival er heller ikke bra,sletts ikke bra. Men jeg tar det nå noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...