Gå til innhold

Hvilke type kaffe liker du?

Anbefalte innlegg

Jeg smakte på kaffe for første gang i dag. Har aldri drukket kaffe.. og det var faktisk godt :) . Må man ha kaffetrakter for å lage kaffe eller fins det noe pulver eller noe man kan blande i varmt vann. Jeg har ingen peiling, men jeg fikk smaken på kaffe ;)  Noen tips? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423530-hvilke-type-kaffe-liker-du/
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Andreaswell skrev:

Om du ikke er kravstor kan du fint kjøpe deg en enkel kaffetrakter med filter og filterkaffe.

Får også kjøpt kaffe på boks til å blande ut med vann.

Jeg begynner med kaffe på boks. Da får jeg mulig også sluttet ned mye drikking av cola. Og sparer gjerne litt penger i det. Regner med kaffe er rimelig :) 

5 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg begynner med kaffe på boks. Da får jeg mulig også sluttet ned mye drikking av cola. Og sparer gjerne litt penger i det. Regner med kaffe er rimelig :) 

Pulverkaffe = grovkornet på glass, blandes ut i kokende vann direkte i koppen

Traktekaffe = finkornet, brukes i kaffetrakter

Kokekaffe = finkornet, blandes ut i kaffekjele i kokende vann, for noen er det en ren vitenskap å koke god kaffe

Selv drikker jeg ikke kaffe, det lukter utrolig godt, men smaker grusomt. Jeg kan drikke sjokoladekaffe med mye sjokolade og lite kaffe. :) 

6 timer siden, Mina1 skrev:

Regner med kaffe er rimelig :) 

Det finnes mange forskjellige typer (og priser på) pulverkaffe, se i en stor matbutikk. Kjøp et lite glass først, så kan du bytte til et annet merke neste gang hvis du ikke likte den så godt. Prøv deg fram med mengden, kaffe er ikke godt hvis den har feil styrke.

Annonse

Gjest Gargamel

Noe av trikset med å like kaffe er å ta det sammen med noe søtt. Jeg klarer ikke søte ting uten kaffe til for å nulle det ut litt.

Jeg liker all slags kaffe. @laban har skjønt det: Pulverkaffe er godt hvis man faktis bare tar én teskje pulver i koppen (liten kopp), sånn som man skal.

Hjemme har vi en maskin som kverner bønner og lager skikkelig bra kaffe. Det er ikke nødvendig.

Kaffe-hierarkiet, dårligst til best:

- Kaffe fra veikro, som står og surner på en rund kolbe.

- Anleggskaffe. Bygningsarbeidere lager meningsløst sterk kaffe. Samme konsistens og smak som asfalten de jobber med.

- Pulverkaffe

- Kafe fra trakter / Pressekanne - delt plassering.

- Nespresso

- Kaffe fra espressomaskin.

- Kaffe brent over bål og tilberedt på tradisjonelt vis på savannen i Kenya, i følge en kompis. Får se om det blir noe av.

Alt fra pulverkaffe og oppover er god kaffe, så start gjerne der.

Pulverkaffe smaker ikke kaffe, men kan til nød gå på tur, eller når det er koffein kroppen vil ha og hva det smaker er mindre viktig.

Trakterkaffe, som i butikken heter filtermalt, er helt grei kaffe. Det er det jeg har hjemme. Personlig syns jeg det smaker mer og bedre kaffe av den enn hva man får fra alle disse fancy maskinene. Syns de ofte har en tørrere og mer vannete smak (høh...det der klarte jeg visst ikke forklare). Men det er forskjell på filtermalt og filtermalt, så man får finne den typen man selv liker best. Den beste kaffen er kokmalt, som man drikker forran bålet en duggfrisk morgen, mens man fortsatt ligger i soveposen :)

dette var bare min personlige mening altså, når det gjelder kaffe finnes det nok like mange meninger som typer kaffe ;)

59 minutter siden, Gargamel skrev:

Noe av trikset med å like kaffe er å ta det sammen med noe søtt. Jeg klarer ikke søte ting uten kaffe til for å nulle det ut litt.

Jeg liker all slags kaffe. @laban har skjønt det: Pulverkaffe er godt hvis man faktis bare tar én teskje pulver i koppen (liten kopp), sånn som man skal.

Hjemme har vi en maskin som kverner bønner og lager skikkelig bra kaffe. Det er ikke nødvendig.

Kaffe-hierarkiet, dårligst til best:

- Kaffe fra veikro, som står og surner på en rund kolbe.

- Anleggskaffe. Bygningsarbeidere lager meningsløst sterk kaffe. Samme konsistens og smak som asfalten de jobber med.

- Pulverkaffe

- Kafe fra trakter / Pressekanne - delt plassering.

- Nespresso

- Kaffe fra espressomaskin.

- Kaffe brent over bål og tilberedt på tradisjonelt vis på savannen i Kenya, i følge en kompis. Får se om det blir noe av.

Alt fra pulverkaffe og oppover er god kaffe, så start gjerne der.

Litt uenig, ville satt presskanne høyere opp på listen. Særlig om den er brygget på nykvernet kaffe, da kommer den helt opp på siden av kaffe fra god espressomaskin.

Jeg drikker vanligvis bare helt ordinær traktekaffe, både på jobb og hjemme. Hjemme kjøper vi bare mørkbrent kaffe (enten Friele Café Noir, En av de mørkbrente til IKEA, en blå COOP-kaffe, eller "svensk kaffe" hvis vi har vært i Sverige - der er det mye god mørkbrent kaffe å få). På jobb er det vanlig Friele traktekaffe.

Jeg kan fint drikke pulverkaffe, men det er mer sånn på hyttetur eller veldig tilfeldig hos noen som vanligvis ikke bruker kaffe selv. Det kan være godt det også, litt annerledes i smaken. Jeg liker sterk kaffe, og har da mer enn 1 teskje i koppen.

Er ikke så vant til kokekaffe, men husker at farmor laget det. Den var ofte tynn, husker jeg, men en kan sikkert lage sterk kokekaffe også.

Det verste er sur bensinstasjonkaffe som har stått i timesvis og surna på trakteren.

Det er deilig å kjøpe "luksuskaffe" i en kaffebar av og til, men det gjør jeg bare noen få ganger i året.

Bare jeg som får en stalker når jeg snakker om kaffe tydeligvis :P 

Nei altså når man nettopp har startet å drikke kaffe, så er man ikke kravstor. Så TS kan glemme omtrent alt som er sagt i denne tråden. Way too much for en nybegynner.

4 minutter siden, Andreaswell skrev:

Bare jeg som får en stalker når jeg snakker om kaffe tydeligvis :P 

Nei altså når man nettopp har startet å drikke kaffe, så er man ikke kravstor. Så TS kan glemme omtrent alt som er sagt i denne tråden. Way too much for en nybegynner.

Det ble kanskje litt mye ja :D

Vi pleide ofte å ta en teskje kaffe fra mamma og pappas kaffekopp oppi melka, så det ble litt kaffesmak på melka. Hvis du Mina liker melk, så er det veldig enkelt å koke opp vann og lage seg kaffe med pulverkaffe, og så blande f.eks 1/3 kaffe og 2/3 melk - da blir du vant til kaffesmaken i melka, og så kan du øke med mer og mer kaffe etter hvert.

Jeg synes det både lukter og smaker nyyyyyydelig av kaffe, og trenger absolutt ikke noe søtt til kaffen.

3 timer siden, Lillemus skrev:

Pulverkaffe = grovkornet på glass, blandes ut i kokende vann direkte i koppen

Traktekaffe = finkornet, brukes i kaffetrakter

Kokekaffe = finkornet, blandes ut i kaffekjele i kokende vann, for noen er det en ren vitenskap å koke god kaffe

Selv drikker jeg ikke kaffe, det lukter utrolig godt, men smaker grusomt. Jeg kan drikke sjokoladekaffe med mye sjokolade og lite kaffe. :) 

Jeg skal kjøpe slik pulverkaffe, og ha liggende for det var jo godt med litt kaffe :) . Jeg trodde aldri at jeg skulle begynne å drikke kaffe, men man kvikner litt til av det. :) 

Annonse

33 minutter siden, påskelilje skrev:

Det ble kanskje litt mye ja :D

Vi pleide ofte å ta en teskje kaffe fra mamma og pappas kaffekopp oppi melka, så det ble litt kaffesmak på melka. Hvis du Mina liker melk, så er det veldig enkelt å koke opp vann og lage seg kaffe med pulverkaffe, og så blande f.eks 1/3 kaffe og 2/3 melk - da blir du vant til kaffesmaken i melka, og så kan du øke med mer og mer kaffe etter hvert.

Jeg synes det både lukter og smaker nyyyyyydelig av kaffe, og trenger absolutt ikke noe søtt til kaffen.

Takk for tips :) 

11 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg smakte på kaffe for første gang i dag. Har aldri drukket kaffe.. og det var faktisk godt :) . Må man ha kaffetrakter for å lage kaffe eller fins det noe pulver eller noe man kan blande i varmt vann. Jeg har ingen peiling, men jeg fikk smaken på kaffe ;)  Noen tips? 

Jeg drikker mye pulverkaffe men hvitt pulver i, det er godt :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...