Gå til innhold

Lite matlyst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 15år, jeg er ca 163høy og veier 51kg. Jeg har gått ned masse i det siste, veide 55kg for ikke mange dager siden. Jeg drikker nesten ikke i det heletatt, det har heller aldri vært en vane, drikker opptil to glass vann om dagen.

Sliter veldig psykisk og er fysisk og psykisk sliten (det er veldig slitsomt og leve med), trener to ganger i uka å blir nesten sliten bare av å tenke på å trene..vil få tilbake styrken min til å kunne fortsette som før.

Jeg lurere på om det er noen tips å få? Noen som vet om det er noe jeg kan gjøre for å få kroppen min i gang og å få i seg nok næring og energi?

Anonymkode: e2bd9...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver ikke noe om dine spisevaner?

Uansett så drikker du alt for lite. Om dine spisevaner er like dårlig er det ikke rart du går ned i vekt, for ikke å snakke om at du er fysisk sliten. 

Hvordan sliter du psykisk? Vil bare poengtere at det er utrolig viktig å ta tak i dette før det går for langt. Du er bare 15 år, og de vanene/uvanene som enten kommer av det ene eller det andre er noe som du kan ende med å slite med resten av livet. Har du noen å snakke med om dette? Fastlege? Helsesøster? Foreldre? Venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei jente på 15år, jeg er ca 163høy og veier 51kg. Jeg har gått ned masse i det siste, veide 55kg for ikke mange dager siden. Jeg drikker nesten ikke i det heletatt, det har heller aldri vært en vane, drikker opptil to glass vann om dagen.

Sliter veldig psykisk og er fysisk og psykisk sliten (det er veldig slitsomt og leve med), trener to ganger i uka å blir nesten sliten bare av å tenke på å trene..vil få tilbake styrken min til å kunne fortsette som før.

Jeg lurere på om det er noen tips å få? Noen som vet om det er noe jeg kan gjøre for å få kroppen min i gang og å få i seg nok næring og energi?

Anonymkode: e2bd9...105

Det er vel en helsesøster på skolen (i det minste en dag i uka?) som du kan snakke med om du ikke har noen i familien? På egen hånd kan du rett og slett begynne å spise og drikke skikkelig. 2 glass vann om dagen er alt for lite. Minst ett glass vann til hvert måltid og minst 4 måltider om dagen. Om du ikke er sulten så spis allikevel noe - yoghurt (gjerne en God morgen med musli), et knekkebrød med leverpostei og paprika eller noe sånt. Helst ikke fall for skolebrød og hveteboller, det gir kroppen bare tomme kalorier og lite næring, men en og annen gang går det fint med noe slikt også, det er ingen krise. :) Spis gjerne en frukt eller en grønnsak (eple, banan, pære, appelsin, gulrot, skive med kålrot) mellom måltidene 1-2 ganger om dagen også. Mat er så vanvittig viktig både for den psykiske og fysiske helsa! Kroppen din har på ingen måte overskudd til å trene dersom du ikke gir den riktig og nok drivstoff i form av mat og drikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

jeg sliter med stemmer i hodet, har snakket med mine foreldre, fastlege, helsesøster og skal begynne hos psykolog..

jeg har vært veldig opp og ned med matvanene mine ogsp hele livet omtrent, men har aldri gått så lenge uten nok mat, men jeg er heller aldri sulten nok til å ville spise, blir litt kvalm av å lukte/se på varm mat, hvertfall hvis det er en del.

 

takk for tipsene med maten! Skal begynne å spise mer av grønnsaker og frukt!

 

Anonymkode: e2bd9...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

jeg sliter med stemmer i hodet, har snakket med mine foreldre, fastlege, helsesøster og skal begynne hos psykolog..

jeg har vært veldig opp og ned med matvanene mine ogsp hele livet omtrent, men har aldri gått så lenge uten nok mat, men jeg er heller aldri sulten nok til å ville spise, blir litt kvalm av å lukte/se på varm mat, hvertfall hvis det er en del.

 

takk for tipsene med maten! Skal begynne å spise mer av grønnsaker og frukt!

 

Anonymkode: e2bd9...105

Du trenger jo ikke spise varm mat. :) Grønnsaker og frukt er flott (selv synes jeg klementiner og epler er best når de kommer rett fra kjøleskapet!), men du trenger også proteiner som du kan få via kjøtt, fisk (makrell i tomat), egg, bønner, erter og linser f.eks. Kikerter kan spises kalde i en liten salat, smaker litt nøtteaktig. kjempegode synes jeg. Hva med en proteinbar f.eks.? Fås vel både på apotek og på helsekostbutikker, finnes noe barer  på vanlige matbutikker også, men om de inneholder spesielt med proteiner vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...