Gå til innhold

Ambulerende tjenester


Trine

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Trine skrev:

Når man i utgangspuktet sliter med å bli trygg på folk, så er det ganske håpløst at 4 forskjellige folk skal hjelpe til. Når man i utgangspunktet er veldig ukomfortabel med å få folk hjem til seg, blir det fort ganske uoverkommelig når det er 4 som skal komme. Det er frykten, det er mangelen på kontroll, det er mangelen på kontinuitet, det er mangelen på forutsigbarhet og problemene med å forholde seg til andre, som ødelegger. Og det er noen av de mest vanlige symptomene på asperger. Det er selve oppskriften på meltdown!

Kun to dager i uka og kun en time hver gang er jo veldig lett å si. Jeg var på tiltak to timer i uka, og det var nok til at jeg ganske raskt ikke så andre løsninger enn å kjøre i fjellveggen. Heldigvis skrev jeg det, og ble tatt ut av tiltaket umiddelbart. En av grunnene var at jeg ble helt utmattet av at det ikke var forutsigbart nok (det til tross for at de hadde gjort det så forutsigbart som mulig) og at jeg måtte forholde meg til andre noen ganger. I perioden jeg var der, fikk jeg bare så vidt til å holde meg oppe. Nå føler jeg at det hele gjentar seg.

Jeg skjønte at du ikke trodde jeg hadde en liten fanghund, det finnes store hunder også, som gjerne ligger på fanget. Det finnes ikke noen måte å roe meg ned på nå. Men jeg er vant til det.

Ok, hvis dette oppleves som så uoverkommelig, så synes jeg du skal skrive en mail til de som har ansvar for dette, og spørre om de kan klare å finne en løsning som innebærer at det bare er to personer som kommer til deg. Kanskje er det også like greit at dere starter med en gang i uken i stedet for to ganger i uken, den første tiden. 

Du trenger ikke være redd for å bli oppfattet som vanskelig, du blir høyst sannsynlig kun oppfattet som en som har det vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Trine skrev:

Jeg har aldri klart å slappe av. Hjelper ikke å se på noe for jeg klarer uansett ikke følge med. Jeg får vel bare gå og legge meg, på et eller annet tidspunkt sovner jeg sikekrt.

Forstår. Ja, prøv å legge deg og sov godt! Ny dag i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Ok, hvis dette oppleves som så uoverkommelig, så synes jeg du skal skrive en mail til de som har ansvar for dette, og spørre om de kan klare å finne en løsning som innebærer at det bare er to personer som kommer til deg. Kanskje er det også like greit at dere starter med en gang i uken i stedet for to ganger i uken, den første tiden. 

Du trenger ikke være redd for å bli oppfattet som vanskelig, du blir høyst sannsynlig kun oppfattet som en som har det vanskelig. 

Jeg klarer det jo ikke. Jeg er livredd for å være til bry. Bedre å bare holde ut så lenge jeg klarer og avslutte det når jeg ikke klarer mer. Men jeg føler at jeg ikke har noe valg, jeg har ingen andre som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Jeg klarer det jo ikke. Jeg er livredd for å være til bry. Bedre å bare holde ut så lenge jeg klarer og avslutte det når jeg ikke klarer mer. Men jeg føler at jeg ikke har noe valg, jeg har ingen andre som kan hjelpe meg.

Akkurat nå er det natt og du skal helst sove.

I morgen må du vurdere hva som kjennes verst ut: enten å prøve noen uker slik de har foreslått eller sende en mail hvor du ber om en litt annen ordning. Det er ikke å være til bry å be om en annen ordning, men det er jo ikke sikkert at de ønsker å gjøre endringer før dere har blitt litt bedre kjent. 

Prøv å sove nå, og kjenn etter hva du vil i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ColaZero skrev:

Uff, ikke krisemaksimer så utrolig mye. Det blir veldig negativt. Opplegget TS har fått virker gjennomtenkt og bra. Noen ganger kan det være lurt å lese hele tråden før en kommer med en så bombastisk mening om en sak. Kan være ok å si at du skjønner at det kan kjennes voldsomt, resten av svaret kunne du droppet.

Krisemaksimer? Jeg står for svaret eg ga Trine, uansett hva du mener jeg burde droppet eller ikke. Det var mange svar, og jeg ville vise sympati da det virket utrolig lite gjennomtenkt med så mange forskjellige mennesker innvolvert. At vi er uenig er da ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Ja, det er ganske katastrofalt. Jeg hadde litt forhåpninger for fikk inntrykk av at de jobber mye med folk med asperger. Men for noen med asperger så er det her virkelig ille, og det er det ikke bare jeg som mener. Ja, det kan jo på en måte sammenlignes. Ihvertfall når hensikten var at jeg skulle få bedre livskvalitet. Om jeg skal få bedre livskvalitet så må jo et av målene være at jeg ikke til stadighet sitter og funderer på når og hvordan jeg kan dø. Målet bør ihvertfall ikke være å utsette meg så veldig for noe av det som utvilsomt er mest vanskelig for meg. Jeg har en liten mistanke om at legen min kommer til å si omtrent det samme som deg. Nei, jeg klarer ikke det. Jeg sa at jeg syns det var veldig vanskelig å forholde meg til mange mennesker. Og fikk tilbake at hun forsto det, men at det var sånn opplegget var. Jeg klarer ikke si mer enn det. Jeg er livredd for å bli oppfattet som vanskellig (kanskje fordi det er sånn jeg alltid blir oppfattet).

Etter lengre tid her inne, så syns jeg absolutt ikke du oppleves som vanskelig. Har et «svigersøskenbarn» med asperger, og hun hadde aldri i verden taklet fire forskjellige mennesker innom i mnd slik. Og det er vel et minimum, da jeg regner med at de også har sykefravær til tider (uten å skremme deg ennå mer) Du fremstår som en person med meget god selvinnsikt på dine utfordringer, så noen av svarene (nå har jeg faktisk lest mer :P) syns jeg er direkte smålig og lite forståelsesfulle. Og jeg personlig tror det er slike svar du minst trenger nå, for det kommer nok til å bli tøft! Jeg ser ikke poenget ved å kun beskrive dette som et glansbilde hvor jeg sier «tenk positivt nå, dette løser seg» og meg svada. Det er jeg for direkte og ærlig for (dessverre for noen tydeligvis :ph34r:) Jeg er positiv til hjelpen, men kritisk til antall personer som skal innom. Og jeg er nysgjerrig på hva slags utdannelse alle disse har. Håper for din del at de har kompetanse som kan hjelpe og bidra deg positivt ihvertfall! For det fortjener du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Andreaswell skrev:

Krisemaksimer? Jeg står for svaret eg ga Trine, uansett hva du mener jeg burde droppet eller ikke. Det var mange svar, og jeg ville vise sympati da det virket utrolig lite gjennomtenkt med så mange forskjellige mennesker innvolvert. At vi er uenig er da ok?

Vil legge til at det er stor forskjell på å være negativ kontra det å faktisk se realiteten. Nå har jeg lest alt her, og jeg står fortsatt for det jeg skrev først. Dette er et opplegg som skal hjelpe, ikke ødelegge mer. Og med minimum fire personer innom i mnd, nei det er drøyt syns nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, frosken skrev:

Akkurat nå er det natt og du skal helst sove.

I morgen må du vurdere hva som kjennes verst ut: enten å prøve noen uker slik de har foreslått eller sende en mail hvor du ber om en litt annen ordning. Det er ikke å være til bry å be om en annen ordning, men det er jo ikke sikkert at de ønsker å gjøre endringer før dere har blitt litt bedre kjent. 

Prøv å sove nå, og kjenn etter hva du vil i morgen. 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal be om endringer når de har sagt at det er dette opplegget de har. Jeg skal overleve neste uke, så skal jeg snakke med psykologen og høre hva hun mener jeg skal gjøre. Så skal jeg overleve til slutten av måneden, også skal jeg snakke med legen om det. Da har jeg møtt alle de forskjellige folkene ihvertfall. Men egentlig har jeg lyst til å snakke med legen min nå, men jeg vil ikke mase på henne. Jeg har klart meg i 36 år, jeg klarer meg sikkert en måned til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Andreaswell skrev:

Etter lengre tid her inne, så syns jeg absolutt ikke du oppleves som vanskelig. Har et «svigersøskenbarn» med asperger, og hun hadde aldri i verden taklet fire forskjellige mennesker innom i mnd slik. Og det er vel et minimum, da jeg regner med at de også har sykefravær til tider (uten å skremme deg ennå mer) Du fremstår som en person med meget god selvinnsikt på dine utfordringer, så noen av svarene (nå har jeg faktisk lest mer :P) syns jeg er direkte smålig og lite forståelsesfulle. Og jeg personlig tror det er slike svar du minst trenger nå, for det kommer nok til å bli tøft! Jeg ser ikke poenget ved å kun beskrive dette som et glansbilde hvor jeg sier «tenk positivt nå, dette løser seg» og meg svada. Det er jeg for direkte og ærlig for (dessverre for noen tydeligvis :ph34r:) Jeg er positiv til hjelpen, men kritisk til antall personer som skal innom. Og jeg er nysgjerrig på hva slags utdannelse alle disse har. Håper for din del at de har kompetanse som kan hjelpe og bidra deg positivt ihvertfall! For det fortjener du.

Nei, jeg vet ikke. Best å være på den sikre siden. Jeg har hørt ganske mange ganger, sånn i virkeligheten, at jeg bare er vanskelig når jeg  prøver å ta hensyn til mine egne utfordringer, eller er åpen om dem. For det er visst bare tull dersom man fungerer litt anderledes enn normalen. Nei, jeg takler det jo ikke, men har jo ikke noe valg. Det er ingen annen type hjelp jeg kan få. Jo takk, de har allerede opplyst meg om vikarer :o Jeg tror jeg må si til dem at om alternativet en dag er å sette inn en vikar, kan de heller la være å komme den dagen. Ja, jeg har god selvinnsikt på mine utfordringer, men jeg er vant med at folk ikke klarer forstå eller akseptere disse utfordringene. De tror det bare er å øve, så forsvinner utfordringene. Eller de tror kanskje at de ikke er reelle? Setter pris på at du er ærlig og direkte. Og jeg forsøkte faktisk å tenke positivt, men da måtte jeg tenke så veldig urealistisk, og det er jeg ikke god på. Ble litt nysgjerrig på utdannelsen til de forskjellige jeg også, håper en er bilmekaniker :P Nei, men uansett, de 4 menneskene jobber garantert ikke på smme måte, så ikke bare må jeg bli kjent med og forholde meg til alt for mange mennesker, jeg må også lære meg hvordan de ulike personene jobber, samtidig som jeg skal prøve å skjønne hele opplegget. Det var denne koia langt inne på fjellet, den bør jeg finne snart for her er det altfor mye folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om lært hjelpeløshet? Der er du nå @Trine Du går rett i vranglås og gir fullstendig opp før du i det hele tatt knapt har kommet i gang. Du har om jeg husker rett hatt 1 møte eller noe slikt. Ro reka. 

Når neste møte er oppsatt kan du snakke med den som kommer om dette. Skriv det ned i brevstil siden du føler det er vanskelig å formulere deg muntlig. 

Ja, 4 stk er mange, det er fenomenalt mange på kort tid for deg. Men om du klarer holde ut til neste gang, prater med dem om dette og klarer å roe deg ned kan 4 stykker og kaos på kort sikt gi kontinuitet, forutsigbarhet og den livsnødvendige tryggheten på lang sikt. 

Jeg tror fortsatt at sjansen er tilstede for at dette kan gjøre hverdagen din litt mer overkommelig. 

 

 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, XbellaX skrev:

Har du hørt om lært hjelpeløshet? Der er du nå @Trine Du går rett i vranglås og gir fullstendig opp før du i det hele tatt knapt har kommet i gang. Du har om jeg husker rett hatt 1 møte eller noe slikt. Ro reka. 

Når neste møte er oppsatt kan du snakke med den som kommer om dette. Skriv det ned i brevstil siden du føler det er vanskelig å formulere deg muntlig. 

Ja, 4 stk er mange, det er fenomenalt mange på kort tid for deg. Men om du klarer holde ut til neste gang, prater med dem om dette og klarer å roe deg ned kan 4 stykker og kaos på kort sikt gi kontinuitet, forutsigbarhet og den livsnødvendige tryggheten på lang sikt. 

Jeg tror fortsatt at sjansen er tilstede for at dette kan gjøre hverdagen din litt mer overkommelig. 

 

 

Ja, jeg har hørt om lært hjelpeløshet, men jeg vet ikke hva det er. Prøvde lese om det, men forsto ikke helt hva de mente. Jeg har hatt to møter. Det har vært med samme person. Da er det enda 3 igjen!

Nei, jeg kan ikke snakke med den neste som kommer om dette, for den neste som kommer aner jeg ikke hvem er og jeg må bli trygg på folk og lære meg hvordan personen er, før jeg kan si ting som dette. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for folk å forstå det. Jeg må bare holde det for meg selv, for jeg har sagt ifra og jeg har fått beskjed om at det er sånn det er. Jeg kan si ifra dersom det er en person jeg ikke kommer over ens med, men ellerså må jeg bare tåle at det kommer mange forskjellige folk hit. Skjønner ikke hvordan det kan gi kontinuitet at det hele tiden kommer forskjellige folk hit heller. Kan du forklare på hvilken måte det kan gi kontinuitet, forutsigbarhet og trygghet at minst 4 stk. skal komme hit? For jeg mener at det gir dårligere kontinuitet, forutsigbarhet og trygghet når det hele tiden byttes på hvem som kommer hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire stykker å forholde seg til som kommer hjem til deg... skjønner du ikke liker det. Jeg synes det høres helt håpløst ut å måtte forholde seg til så mange. Kan ikke være laget for pasientens beste det opplegget der!

Anonymkode: 7e6c2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trine skrev:

Nei, jeg kan ikke snakke med den neste som kommer om dette, for den neste som kommer aner jeg ikke hvem er og jeg må bli trygg på folk og lære meg hvordan personen er, før jeg kan si ting som dette.

Det var derfor jeg foreslo du skulle skrive det ned. Da kan vedkommende ta det med seg og informere/diskutere med de andre.

 

Sitat

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for folk å forstå det. Jeg må bare holde det for meg selv, for jeg har sagt ifra og jeg har fått beskjed om at det er sånn det er. Jeg kan si ifra dersom det er en person jeg ikke kommer over ens med, men ellerså må jeg bare tåle at det kommer mange forskjellige folk hit. Skjønner ikke hvordan det kan gi kontinuitet at det hele tiden kommer forskjellige folk hit heller. Kan du forklare på hvilken måte det kan gi kontinuitet, forutsigbarhet og trygghet at minst 4 stk. skal komme hit? For jeg mener at det gir dårligere kontinuitet, forutsigbarhet og trygghet når det hele tiden byttes på hvem som kommer hit.

Jeg mener at på lang sikt kan et slikt opplegg gi svært mye kontinuitet og forutsigbarhet. Jeg forstår at din drøm er å ha 1 menneske men 1 menneske er dessverre ikke en maskin. Vedkommende blir syk, har kanskje syke barn i blant, må stille opp på møter, kan bli sykemeldt, kan måtte prioritere deg bort. Dette kan gi deg ukjente vikarer hver eneste uke. Med et stk menneske på jobb er du i en ytterst sårbar situasjon, noe jeg tolker det som at de ikke ønsker du skal oppleve. Ja, 4 er fortsatt mange men det er mao for å tenke langsiktig, bygge relasjon og tillit, og gi deg forutsigbarhet -over lang tid.

 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fire stykker å forholde seg til som kommer hjem til deg... skjønner du ikke liker det. Jeg synes det høres helt håpløst ut å måtte forholde seg til så mange. Kan ikke være laget for pasientens beste det opplegget der!

Anonymkode: 7e6c2...835

Nei, virker som de rullerer på hvem som skal komme og det er ihvertfall veldig lite aspergervennlig. Og det overrasker meg, for de har mange brukere med asperger. Men jeg får ihvertfall holde ut denne nåneden og snakke med fastlegen min når jeg har time der om ca en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Det var derfor jeg foreslo du skulle skrive det ned. Da kan vedkommende ta det med seg og informere/diskutere med de andre.

Jada, men jeg kjenner ingen av de andre heller, jeg har ikke lært meg hvordan de fungerer, jeg har ikke engang møtt dem, bortsett fra hun ene. Hjelper ikke å skrive ned da, de er jo fremmede for meg alle sammen!
 

3 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg mener at på lang sikt kan et slikt opplegg gi svært mye kontinuitet og forutsigbarhet. Jeg forstår at din drøm er å ha 1 menneske men 1 menneske dessverre ikke en maskin. Vedkommende blir syk, har kanskje syke barn i blant, må stille opp på møter, kan bli sykemeldt, kan måtte prioritere deg bort. Dette kan gi deg ukjente vikarer hver eneste uke. Med et stk menneske på jobb er du i en ytterst sårbar situasjon, noe jeg tolker det som at de ikke ønsker du skal oppleve. Ja, 4 er fortsatt mange men det er mao for å tenke langsiktig, bygge relasjon og tillit, og gi deg forutsigbarhet -over lang tid.

De setter jo inn vikarer dersom den som skal hit er syk. De 3 andre har jo andre brukere de skal til, eller andre arbeidsoppgaver de må gjøre. Det hadde holdt i massevis med 2 personer. Jeg er vant med at timer blir avlyst pga sykdom. Jeg er vant med opphold pga ferier. Jeg har vært på DPS endel år nå, og jeg har aldri hatt mer enn en behandler av gangen. Det gir ikke større trygghet å ha 4 personer, for om en blir syk vil det fortsatt være 4 personer, 3 jeg har sett før og en ukjent. Men om de tenker å sette inn en vikar må jeg bare si til dem at da er det bedre at det ikke kommer noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om du kunne ta noe av all den energien du bruker på å totalt svartmale hver minste ting og "forutse" at alt kommer til å gå til helvete uansett, - og heller trekke pusten og våge ha litt tillit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, XbellaX skrev:

Tenk om du kunne ta noe av all den energien du bruker på å totalt svartmale hver minste ting og "forutse" at alt kommer til å gå til helvete uansett, - og heller trekke pusten og våge ha litt tillit. 

 

Jeg svartmaler ikke hver minste ting, jeg er realistisk. Hvor mange år nå, har du ikke sagt at jeg svartmaler, at jeg vil få det bedre. Ha tro på psykiateren, ha tro på psykologen, ha tro på ditt, ha tro på datt. Jeg er på nøyaktig samme sted som jeg var. Eneste forskjellen er at jeg har diagnoser og dermed større forståelse hos NAV. Hver gang jeg har tillit til noe, viser det seg at jeg ikke burde hatt den tilliten. Akkurat som nå, jeg hadde tillit til at disse kunne mer om asperger enn psykologen min, men det burde jeg ikke hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Trine skrev:

Jeg svartmaler ikke hver minste ting, jeg er realistisk. Hvor mange år nå, har du ikke sagt at jeg svartmaler, at jeg vil få det bedre. Ha tro på psykiateren, ha tro på psykologen, ha tro på ditt, ha tro på datt. Jeg er på nøyaktig samme sted som jeg var. Eneste forskjellen er at jeg har diagnoser og dermed større forståelse hos NAV. Hver gang jeg har tillit til noe, viser det seg at jeg ikke burde hatt den tilliten. Akkurat som nå, jeg hadde tillit til at disse kunne mer om asperger enn psykologen min, men det burde jeg ikke hatt.

Så er det et eller annet med selvoppfyllende profetier jeg synes kan være verdt å være seg bevisst.

Fordi om mye har gått til helvete tidligere betyr ikke det at absolutt alt kommer til å gjøre det i fremtiden. Å være i en endringsprosess, å gi forsøket om å få en litt mer overkommelig hverdag en sjanse, er noe som kan være beint frem grusomt en periode. Men om man klarer å vente med å tolke absolutt alt negativt - så har man i hvertfall et noe bedre utgangspunkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine, du får mange gode tips og tilbakemeldinger, men hva gjør du? Jeg synes duu i mange tilfeller avviser dem og vrir og vender på dem til det negative og problematiserer det unødvendig mye. Som jeg skrev, synes jeg du bør forsøke å se på mulighetene i dette tilbudet og ikke forkaste det før det i det hele tatt er forsøkt. Jeg forstår det føles uoverkommelig, men som flere har sagt, kan det kanskje bli en god ordning for deg på sikt - om du lar det få en sjanse. Og jeg gjentar: Hvilket annet alternativ har du når dPS ikke har noe tilbud til deg?

Jeg kan ikke så mye om asperger, men jeg vet at rutiner og forutsigbarhet er viktig. Jeg synes at XbellaX kom med et svært godt råd: "Noe som kanskje kan hjelpe i rotet er å ta 1 stk A3 ark. Øverst på det arket kan du henge bildet av hver av de ulike hjelperne og navn. Under bildene kan dere sammen fylle inn hva den enkelte skal hjelpe deg med, samt ulike overlappinger. Heng den på kjøkkenveggen. På den måten kan du bli litt kjent med dem, venne deg til/øve deg på å se dem, selv når de ikke er der. Kanskje har de faste dager de skal komme i måneden, da kan dere skrive dette ned slik at du vet (sånn ca) hvem som kommer når."

Du skriver at du ikke kan ta bilde av dem, men jeg er ganske sikker på at om du forklarer hva du vil bruke bildene til, vil de være forståelsesfulle. Hadde de ikke kunnskaper om asperger? Da vet de trolig hva som er nødvendig og viktig for at du skal få ordningen best mulig.

Du kommer her med konstruktive løsninger selv: "Men jeg lurer på om de kunne ha faste ting de hjalp meg med. Jeg sa ihvertfall at det ville gjøre det litt lettere." Jeg håper de hører på det. Jeg tror det er viktig at du forteller hvordan du kan få ordningen best mulig slik at den kan fungere for deg. De er ingen tankelesere. Om du synes det er vanskelig å si, kan du som du allerede har fått forslag om, skrive det ned og de kan ta det med seg og se hva de kan gjøre for deg. Jeg er sikker på at de har et ønske om å hjelpe deg og lytte til deg.

PS: Hvor mange troll har du? Jeg har bare ett beist og det holder i massevis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, XbellaX skrev:

Så er det et eller annet med selvoppfyllende profetier jeg synes kan være verdt å være seg bevisst.

Fordi om mye har gått til helvete tidligere betyr ikke det at absolutt alt kommer til å gjøre det i fremtiden. Å være i en endringsprosess, å gi forsøket om å få en litt mer overkommelig hverdag en sjanse, er noe som kan være beint frem grusomt en periode. Men om man klarer å vente med å tolke absolutt alt negativt - så har man i hvertfall et noe bedre utgangspunkt.

 

Ja, det er jo sikkert lett å si når man ikke selv sitter med noe som jeg faktisk tror kan kategoriseres som angst. Jeg skjelver, er kvalm, har vondt i magen og ubehag i brystet, og nei, jeg er ikke fysisk syk! Prøvd å gå det av meg nå, men etter nesten to timer ute, følte jeg meg egentlig bare enda værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...