Gå til innhold

Synes dere strømprisene bare går opp og opp?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det bagatellmessig og sykelig bekymring?

Anonymkode: e2148...f15

Hvis man har dårlig råd og bruker mye strøm kan det nok være en kilde til bekymring. Selv har jeg såpass lave strømutgifter at det ikke bekymrer meg overhodet.

Det er normalt at strømutgiftene er høyere om vinteren, særlig hvis man fyrer med strøm.  Det betyr ikke nødvendigvis at strømprisen har gått opp. 

Nettleien utgjør en ganske stor del av regningen for de fleste.  Her ligger bl.a. de offentlige utgiftene, og de kan skrus opp fra politisk hold uten at man kan gjøre noe for å unngå det. 

Selve strømprisen kan man sammenlikne hos de forskjellige leverandørene. 

Her er mer info:

http://nok.no/kundeservice/vi-hjelper-deg/stroemregning/
https://elskling.no/

Det mye som er rart. Sånn går det når " smak og behag regjerer"

Prisene øker fra måned til måned så langt jeg kan se.

På åttitall snakket man mye om fulle vannmagasin og alle klødde seg i hodet og lurte på prisøkningene. Aldri forstått hvordan disse prisene beregnes.

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri forstått hvordan disse prisene beregnes.

Hvis du går inn på den øverste av linkene jeg la ut, finner du en forklaring på hva strømprisen består av. Se på regningen din mens du leser det som står der. 

At totalsummen øker fra måned til måned når kulda kommer, er normalt hvis du fyrer med strøm. Har fastleddet økt, er det politisk og ingenting å gjøre med. Men du kan snakke med leverandøren din og spørre om du kan få en abonnementtype som gir mindre variasjon gjennom året. Da får du kanskje lavere økning i de kalde månedene, mot å betale litt mer om sommeren.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mye som er rart. Sånn går det når " smak og behag regjerer"

I følge min faktura var strømprisen nå i november 10% lavere enn for ett år siden.

Anonymkode: bc678...1b1

Kanskje fordi vi har byttet fra oljefyr til varmepumpe. Klager ikke da varmepumpe mye lettere å håndtere helt praktisk men min erfaring er at strømpris er en veldig grunnleggende byggesten ii et husholdningsbudsjett. Det er hva som virkelig teller for oss alle. Og de stiger så langt jeg forstår.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi vi har byttet fra oljefyr til varmepumpe. Klager ikke da varmepumpe mye lettere å håndtere helt praktisk men min erfaring er at strømpris er en veldig grunnleggende byggesten ii et husholdningsbudsjett. Det er hva som virkelig teller for oss alle. Og de stiger så langt jeg forstår.

På min strømregning er det ingen økning ihvertfall.

Anonymkode: bc678...1b1

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi vi har byttet fra oljefyr til varmepumpe. Klager ikke da varmepumpe mye lettere å håndtere helt praktisk men min erfaring er at strømpris er en veldig grunnleggende byggesten i et husholdningsbudsjett. Det er hva som virkelig teller for oss alle. Og de stiger så langt jeg forstår.

Strømregningen kan selvfølgelig være større nå hvis dere fyrte med olje tidligere, men da er dere jo kvitt utgiftene til olje?

At strømregningen er høyere i desember enn i juli - eller høyere etter at man skiftet fyringsmetode - trenger ikke bety at strømprisen i seg selv har steget.  

Nei bruker lite strøm og den er ganske billig, mesteparten av utgiftene er nettleien for meg, men har naboer og sånn så trenger ikke fyre så mye blir lite varmetap når naboene omringer deg og beskytter deg fra kulda 

Anonymkode: 869a4...ec2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...