Gå til innhold

Har skikkelig problemer. Noen som har råd?

Anbefalte innlegg

Jeg er innlagt etter et alvorlig suicidforsøk.

Er deprimert. Et annet problem er at jeg hører stemmer, og det er de som pushet meg til å ta livet mitt. Og de holder fortsatt på.

Men jeg tørr ikke si det til behandler her på sykehuset, fordi jeg er redd for å få en diagnose jeg ikke vil ha, og jeg er redd for å bli satt på antipsykotika. Eller at det skal bli avfeid og at jeg ikke skal bli trodd.

Jeg tror ikke jeg er psykotisk. Kan fint kommunisere med andre, forstår hva som skjer rundt meg osv. Men stemmen som torturerer meg kommer her og der i løpet av dagen, og gir "tilsynelatende" uforklarlige gåte eller sinneutbrudd. Dessuten vil ikke den onde som bor i meg at jeg skal si noe, og skremmer meg når jeg har vurdert det. Det bor en demon i meg som prøver å drepe meg. Men jeg er egentlig ganske fornuftig... og kan ikke si dette...

Hva skal jeg gjøre :( 

Anonymkode: 4a9ed...afe

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er deprimert. Et annet problem er at jeg hører stemmer, og det er de som pushet meg til å ta livet mitt. Og de holder fortsatt på.

Men jeg tørr ikke si det til behandler her på sykehuset, fordi jeg er redd for å få en diagnose jeg ikke vil ha, og jeg er redd for å bli satt på antipsykotika. Eller at det skal bli avfeid og at jeg ikke skal bli trodd.

Jeg tror ikke jeg er psykotisk. Kan fint kommunisere med andre, forstår hva som skjer rundt meg osv. Men stemmen som torturerer meg kommer her og der i løpet av dagen, og gir "tilsynelatende" uforklarlige gåte eller sinneutbrudd. Dessuten vil ikke den onde som bor i meg at jeg skal si noe, og skremmer meg når jeg har vurdert det. Det bor en demon i meg som prøver å drepe meg. Men jeg er egentlig ganske fornuftig... og kan ikke si dette...

Huffda...  det er ikke lett å være deprimert. Jeg har hatt en i familien min som fikk stemmer i hodet. Det gikk over av seg selv. Vedkommende ville heller ikke si det til noen. Jeg mener at det er ganske lurt å si det til noen, slik at du kan få den hjelpen du behøver. Behandler vet nok hvordan man kan få slike stemmer i hodet til å stoppe. Viktigste er at du blir frisk igjen! <3 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke svaret du ønsker, men jeg tror ingen kan gi deg noe annet svar enn at du må snakke med legene. Jo bedre de kjenner til situasjonen, desto bedre hjelp kan de gi deg. 

De kan ikke hjelpe deg riktig om de ikke er klar over at du hører stemmer og at det er derfor du endte med selvmordforsøk. 

Du trenger ikke være redd for antipsykotika, de brukes ikke bare for psykoser i psykiatrien, men for angst og søvn osv, osv. Det er slettes ikke sånn at det er farlige medisiner som bare gis til folk som er "tapt for denne verden". Alle medisiner som gir i psykiatri er basert på mye prøving og feiling. For at de skal kunne ha størst mulig sjanse for å medisinere deg rett må du fortelle dem alle symptomene dine.

Anonymkode: 11da5...17e

55 minutter siden, cilie skrev:

Ikke svaret du ønsker, men jeg tror ingen kan gi deg noe annet svar enn at du må snakke med legene. Jo bedre de kjenner til situasjonen, desto bedre hjelp kan de gi deg. 

Enig. Jeg mener det samme. At trådstarter bør si sannheten til legen slik at hun kan få riktig hjelp for plagene. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal selvfølgelig si det til behandler. Hva skal behandler ellers gjøre? Gjette seg frem til hva som feiler deg? Hva om den diagnosen du "ikke vil ha" er den som er riktig? Det er jo ikke sikkert den er det, men for å få bekreftet eller avkreftet det så er du nødt til å hjelpe behandlerne dine så godt du kan. Ved ikke å si noe om det du skriver om her er det mer å regne som at du boikotter behandling etter min mening.

Annonse

42 minutter siden, Lillemus skrev:

Du skal selvfølgelig si det til behandler. Hva skal behandler ellers gjøre? Gjette seg frem til hva som feiler deg? Hva om den diagnosen du "ikke vil ha" er den som er riktig? Det er jo ikke sikkert den er det, men for å få bekreftet eller avkreftet det så er du nødt til å hjelpe behandlerne dine så godt du kan. Ved ikke å si noe om det du skriver om her er det mer å regne som at du boikotter behandling etter min mening.

Men hvordan trosse demonen inni meg? 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får jo nesten bare ta et valg om du vil ha det slik du har det nå eller risikere bli bedre. 

Anonymkode: 35284...a6a

Gjest Kanuttius

Det verste er at du ender opp med feil diagnose og da feil behandling hvis ikke du sier noe. Det kan jo bli fatalt for deg. Selvmordsforsøk pga stemmer i hodet behandles på en helt annen måte enn "bare" selvmordsforsøk pga depresjon. Det er ingen diagnose du skal skamme deg over, du skal bære den med stolthet.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du kaller "demonen inni deg" er ikke et levende vesen, men psykdommen din. Det skjer ingenting vondt og fælt om du trosser den, det er da du får hjelp ti å bli kvitt den og få det bedre. Det er om du føyer den at det blir ekstremt farlig for deg.

7 timer siden, Kanuttius skrev:

Det verste er at du ender opp med feil diagnose og da feil behandling hvis ikke du sier noe. Det kan jo bli fatalt for deg. Selvmordsforsøk pga stemmer i hodet behandles på en helt annen måte enn "bare" selvmordsforsøk pga depresjon. Det er ingen diagnose du skal skamme deg over, du skal bære den med stolthet.

Hvordan behandles de annerledes?

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved å høre på alle oss vanlige dødelige mennesker som sier at du bør snakke med behandler om alt sammen, siden vi er i flertall, der det kun er stemmen i hodet ditt som sier du ikke skal si noe. Demokratiske avgjørelser der flertallet bestemmer, har en tendens til å være sunnere enn tyraniske avgjørelser der én (demon) bestemmer. 

Anonymkode: 11da5...17e

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig å snakke om stemmene, du blir ikke satt på antipsykotika av det. Jeg snakker om stemmene, og det er ikke alltid de er så gode. 

Annonse

Gjest Kanuttius
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan behandles de annerledes?

Hvis de kun ser selvmordsforsøk som forsøk vil du risikere å bli avvist av systemet da en del leger ser det som tomme trusler de ikke kan gjøre noe med annet enn å legge deg inn over natta. Hvis du er ærlig og forteller om stemmene vil du få hjelp til å håntere dem så ikke de får makt over deg. Jeg synes det er trist hvis du ufrivillig gjør noe skadelig mot seg selv som kunne vert ungått.

5 timer siden, Kanuttius skrev:

Hvis de kun ser selvmordsforsøk som forsøk vil du risikere å bli avvist av systemet da en del leger ser det som tomme trusler de ikke kan gjøre noe med annet enn å legge deg inn over natta. Hvis du er ærlig og forteller om stemmene vil du få hjelp til å håntere dem så ikke de får makt over deg. Jeg synes det er trist hvis du ufrivillig gjør noe skadelig mot seg selv som kunne vert ungått.

Jeg holdt på å dø. Var først på vanlig sykehus, og så på psykiatrisk sykehus. Så de tar det ikke som tomme trussler i det hele tatt. Har vært her i ukesvis. På tvang.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt på å dø. Var først på vanlig sykehus, og så på psykiatrisk sykehus. Så de tar det ikke som tomme trussler i det hele tatt. Har vært her i ukesvis. På tvang.

Jeg håper på at du forteller sannheten om at du får stemmer i hodet. Jeg vet hvor lett det er å ønske å dekke over et problem. Jeg er sånn selv. Jeg sliter mye med angst, og tankekjør, men jeg har blitt bedre etter at jeg har blitt åpen om det ovenfor personer som kan hjelpe meg. 

Og du må fortelle sannheten, for ellers kan det være farlig for deg. For da får du ikke den rette behandlingen. Husk at du må bare ignorere stemmene i hodet. Samme hvor onde de er. Ignorer dem. Fortell om dette på sykehuset, og da kan du få riktig hjelp. Det er ikke noe å skamme seg over. Alle har sitt i livet. Husk det. 

Endret av Mina1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...