Gjest Pepp Skrevet 13. september 2000 Skrevet 13. september 2000 Jeg har et kolesterol som er 6,4, dette har jeg hatt i mange år. Jeg trener 3-4 ganger per uke, spiser lite fett og røyker ikke. Jeg har alltid levd sunt og drikker lite. Hva bør jeg gjøre i forhold til kolesterolnivået mitt? Såvidt jeg vet levde mine besteforeldre til de ble over 85 år. Min oldefar døde av hjerte-infarkt. 0 Siter
Gjest mowgli Skrevet 13. september 2000 Skrevet 13. september 2000 spis olivenolje og annet plante fett hvis du vil ha det ned...f eks avokado, peanøtter 0 Siter
Gjest Serena Tonstad, Spesialist i indremedisi Skrevet 14. september 2000 Skrevet 14. september 2000 Høyt kolesterol kan føre til for tidlig hjerte- og karsykdom, men vanligvis kun hos personer som har andre såkalte risikofaktorer, f. eks. røyking, høyt blodtrykk, diabetes, første-grads slektninger med for tidlig sykdom, eller diabetes. Hvis du lever sunt bør ikke ditt kolesterolnivå være problematisk, men det er viktig å vite din alder, kjønn, høyde og vekt og hva ditt HDL kolesterolnivå er for å kunne gi et mer fullstendig svar. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.