Gå til innhold

Om årsakene til sårhet; til helsesøster


tiliti

Anbefalte innlegg

Da jeg lå på barsel fikk jeg såre brystvorter,sugetaket var perfekt.Ingenting å klage på,overhodet.

En av pleierne fikk prakket på meg albuskjell,og forklarte at grunnen til denne "innkjørings-sårheten" var at huden på brystvortene ble uttørret.Dette var også forklaringen på at det ble bedre etter de første par takene.Da ble huden fuktet av melk og barnets spytt.

Det var avgjørende at huden på brystvorten ble holdt fuktig over lengre perioder,men også viktig med lufting.Engangsinnlegg tørker ut huden og bør derfor ikke brukes.

En lanolinsalve vil binde fuktigheten i huden.

Hvis dette stemmer,hvorfor sies det da at det ikke skal være vondt med godt sugetak?

Hvorfor sier du at lanolinsalve/fuktighet ikke hjelper?

Flere kvinner går fra litt sårhet til åpne sår som ødelegger amminga,kun på grunn av fuktmangel var erfaringa på barsel.For meg gikk amminga fra å være et helvete,til å fungere utmerket behagelig,på 12 timer etter jeg fikk albuskjellene som gjorde at hunden min holdte seg fuktig.

Det er ikke bare én grunn til sårhet.

Jeg trodde også at den første sårheten "bare var noe man måtte lide seg gjennom" dersom sugetaket viste seg å være korrekt.

Er det utført noen studier på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære tilliti. Ømme brystknopper er vanlig ved ammestart. Smerter og sårhet skylles vanligvis banets stilling ved brystet, barnets evne til å søke, gape og suge ikke er tilfredstillende eller at hvordan mor holder barnet ikke er opptimalt. Får man en sprekk i huden er det lett å få en infeksjon. Dette medfører smerte. Det er utført mange studier på å lindre symptomer. Å behandle årsaken ved å korigere stilling og sugetak og å behandle eventuell infeksjon er erfaringsmessig det mest hensiktsmessige. Brystskjell (melkeoppsamlere)har vist seg å ha lindrende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...