toomy Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 hei! jeg er ei jente på 19 år som har fått bukspyttkjertelbetennelse(kronisk) for et år siden,og er veldig plaget med matproblem!! nesten alt jeg spiser blir jeg dårlig av, og tåler nesten ikke noe... legen sier jeg bare må prøve meg frem,men det er ikke så lett alltid. har du noen råd eller tips om hva jeg kan spise? jeg er veldig ofte kvalm,har fått noen tabletter som heter primperan mot dette. skal de hjelpe? jeg er også veldig vond nederst i ryggen,er dette vanlig? legen sier det... hilsen uvitende.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42809-bukspyttkjertel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kanskje Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Kvalme tror jeg er vanlig. Min mor hadde samme problem som begynte for en tid til bake. Hun ble ofte dårlig når hun hadde spist,og det var særlig i forbindelse med fet-mat og vin sammen. Med henne ble til slutt så alvorlig at hun måtte operere bort deler av bukspyttkjertelen med kikhullsoperasjon. (på tv og greier) Håper du finner ut av det. Synest kanskje legen din skulle ha vært mer behjelpelig!!! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42809-bukspyttkjertel/#findComment-160624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Hei toomy, Bukspyttkjertelen har mange funksjoner i kroppen – bl.a å utskille enzymer for å kunne fordøye maten vi spiser, og også å produsere og utskille insulin som trenges for å kontrollere blodsukkernivået. Kronisk bukspyttkjertelbetennelse fører til ekstensiv ødeleggelse av bukspyttkjertelen. Dette vil si at kjertelens funksjon blir kraftig nedsatt, noe som fører til bl.a dårlig fordøyelse og opptak av næringsstoffer. Ryggsmerter er helt vanlig, akkurat som legen din sier. Andre symptomer inkluderer oppkast og kvalme, oppblåst følelse i magen, og høyt fettinnhold i avføringen. Ved kronisk bukspyttkjertelbetennelse kan det ofte være vanskelig å få i seg nok næring. Det er anbefalt å unngå store måltider og mat med mye fett i. Alkohol bør utelates helt. I begynnelsen av sykdoms-prosessen er det gjerne ikke nødvendig med supplementering av fordøyelsesenzymer – selv om dette vil kunne mildne smerter og hjelpe til med opptaket av næring. Når bukspyttkjertelens funksjon er nedsatt med ca 90%, er supplementering av disse enzymene nødvendig. Legen din vil nok avgjøre når det er klart for dette. Det er anbefalt et høyt inntak av kalorier for å forhindre vekttapet man ofte kan oppleve, mye proteiner, passe fett (men unngå mye på en gang), og moderat inntak av karbohydrater. Jeg synes du skal prøve å spise små og flere måltider gjennom dagen. Unngå mat som er rik på fett, spise godt med proteinrik mat (egg, kjøtt, fisk, belgfrukter), og fordele karbohydratrik mat (frukt, melk, kornprodukter) jevnt over måltidene. Å fordele karbohydratene like utover dagen er viktig p.g.av nedsatt produksjon av insulin og faren for diabetes. Ved akutte episoder av symptomer anbefales det også å være litt forsiktig med for mye fiber da dette kan øke mengden av luft i tarmene. Håper dette ga deg noen svar. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42809-bukspyttkjertel/#findComment-161045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.