Gå til innhold

Amming av prematurbarn


pusi

Anbefalte innlegg

Jeg er litt bekymret for en venninne som har fått et barn som er født 5 uker før termin.

Barnet har ingen spesielle problemer, bortsett fra litt gulsott og lavt blodsukker.

De har fått beskjed om å vekke barnet hver 3. time og gi mat da.

Pga. at de har litt problemer med å hekte barnet på puppen, pumper de og gir morsmelk på flaske. I tillegg gir de NAN.

Jeg påstår at de må prøve puppen mer, og ikke gi opp før barnet tar puppen. Barnet er sugevillig, men selvfølgelig utålmodig. Barnet blir også fort trett, og sovner fra hele greia.

Derfor er selvfølgelig flaska tryggest, for da vet de to nybakte foreldre hvor mye barnet spiser.

Vil barnet noengang greie å amme hvis de fortsetter å gi morsmelk på flaske?

Av egen erfaring vet jeg at det er vanskelig å amme i starten, men jeg påstår at det er verre å pumpe. Men de hører ikke på meg.

Erfaringer ønskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære pusi. Ved gulsot og lavt blodsukker så er det viktig å få mat ganske regelmessig. Gulsot kan også føre til at barnet blir slappt og ikke orker å suge. Dette kan komme inn i en vond sirkel. Noen ganger må man gjøre det som er nest best. Gi både morsmelk og flaske.Barnet får jo noe morsmelk. Et barn kan ikke tvinges til brystet. Jeg er sikker på at foreldrene gjør så godt de kan ut ifra de råd de har fått og sin situasjon.Noen barn klarer fint å bytte frem og tilbake mellom bryst og flaske, andre klarer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...