Gå til innhold

Amming/trøske HASTER!


Piamor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en datter på 5 mnd. Hun har hatt trøske på leppene, men ble raskt bra etter behandling med mycostatin (bruker dette enda). problemet er at hun nå har smittet meg. Brystvortene og deler av areola er meget sårt og sprekker delvis opp til veskende sår. På det ene brystet er det så og si umulig for meg å amme - det er for vondt rett og slett. På den andre siden går det, men også her er det vondt. Jeg har fått utskrevet Daktar salve for å smøre tynt på en gang daglig og vaske av før amming.

Er det noe jeg kan gjøre for å fortsette amminga på begge bryst? Jeg har ikke lyst til å gi opp amminga enda, men forsetter det slik flere dager, ser jeg ikke annet valg....

mvh en fortvila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 5barnsmor

jeg vet ikke om det kan hjelpe på ditt problem, men da jeg var sår etter fødselen og i startfasen med amming fikk jeg råd om å bruke en tysk sårsalve som heter Calendula. den legger du i en "klatt" på ammeinnlegg og du trenger ikke vaske den av før amming(bare tørke forsiktig vekk overskudd på brystet) den virket helt fantastisk på med og for første gang har jeg ikke fått blødende sår i starten(femte gangen min)den fåes ikke kjøpt på alle apotek så ring før du kjøper den. bruksanvisningen står kun på tysk, men jeg har snakket med en tysk venn av meg som sier du kan trygt bruke den, også som sårsalve på babystump osv. lykke til håper det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Piamor.

Om barnet har trøske og mor også har fått symptomer er det viktig at begge to blir behandlet. Barnet skal behandles med Myjostatin liniment i munnen og moren med Mykostatin salve etter hver amming. Mykostatin salve har vært vannskelig å få tak i, men er nå mulig å få tak i om man ringer litt rundt til forskjellige apoteker. det er viktig at alle smokker kokes hver dag og at bh skiftes hver dag. Bruk kun ammeinnlegg som skal kokes. Se ellers hva som tidligere er skrevet om trøske eller Candida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...