Gå til innhold

Leggsmerter

Gjest eugenie

Anbefalte innlegg

Gjest eugenie

Hei.

Jeg trener 3-4 ganger i uken (spinning, aerobic og styrke) under og etter denne treningen har jeg ingen smerter. Men dersom jeg legger ut på en langtur (over 4. timer) på ski eller fottur med sekk får jeg i etterkant smerter på forsiden av leggen ned mot ankelen. Smertene oppstår også av og til ved intensiv løpetrening eller lange joggeturer. Etter et par dagers hvile er alt bra igjen. Størst problem er det derfor i sommer- og påskeferien hvor jeg har flere påfølgende langturer.

Hva kan jeg gjøre for å forebygge disse smertene? Kan f.eks. ortopediske innleggssåler være en ide?

Kan legge til at jeg har hatt disse plagene helt siden tennårene (er nå 27 år), siden jeg er glad i friluftsliv er derfor de fleste mandagene vonde. Har ellers normal kropsvekt (168cm/60kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

eugenie.

Når dette kommer og går gjennom mange år er det temmelig sikkert en spesiell "svakhet" ved et eller annet

i muskulaturen på leggens forside. Slike symptomer kan ofte være et uttrykk for stram hinne rundt en av musklene. Ved hard eller kraftig trening øker trykket inne i musklen og smerter kan komme.

Jeg foreslår at en idrettslege ser nærmere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...