Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Jeg har lagt på meg 20 kilo på 5 år.Og nå må jeg ned !!!! Jeg er 169 cm og veier 90 kg. Hvordan skal jeg klare det ? hvilken diett skal jeg følge ? Hvor mye trening må til ? Jeg er 32 år.( jente) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Meld deg på et Grete Roede-kurs, eller hos Libra. De kiloene klarer du å kvitte deg med om du er innstilt på å jobbe skikkelig med saken, og da tar det deg antagelig 3-4 måneder! ) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Meld deg på et Grete Roede-kurs, eller hos Libra. De kiloene klarer du å kvitte deg med om du er innstilt på å jobbe skikkelig med saken, og da tar det deg antagelig 3-4 måneder! ) Lykke til! Takk for kjapt svar. MEN jeg tør ikke gå på slike kurs, føler meg for stygg og feit for det. Er nok den tykkeste på hele kurset, og jeg orker ikke at alle skal høre om jeg har gått opp og ned i vekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lyseblå Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Takk for kjapt svar. MEN jeg tør ikke gå på slike kurs, føler meg for stygg og feit for det. Er nok den tykkeste på hele kurset, og jeg orker ikke at alle skal høre om jeg har gått opp og ned i vekt. har du sterk viljestyrke kan du jo melde deg på et internett-kurs. Det er tøft, men det går hvis man er motivert (snakker av erfaring). Men egentlig så tror jeg det lureste er å melde seg på et vanlig kurs, det er veldig viktig med oppmuntring og litt ekstra press. Frykten for å måtte fortelle alle at man har gått opp, tror jeg gjør at man skjerper seg litt ekstra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gucci Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 har du sterk viljestyrke kan du jo melde deg på et internett-kurs. Det er tøft, men det går hvis man er motivert (snakker av erfaring). Men egentlig så tror jeg det lureste er å melde seg på et vanlig kurs, det er veldig viktig med oppmuntring og litt ekstra press. Frykten for å måtte fortelle alle at man har gått opp, tror jeg gjør at man skjerper seg litt ekstra Men jeg anbefaler ikke Grete Roede, det er mere seldestruktivt om du har litt problemer med mat. Libra er nok bedre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Men jeg anbefaler ikke Grete Roede, det er mere seldestruktivt om du har litt problemer med mat. Libra er nok bedre ...eller VKA som nå heter Ny Livsstil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Men jeg anbefaler ikke Grete Roede, det er mere seldestruktivt om du har litt problemer med mat. Libra er nok bedre Tror du at alle har anorexi eller bulimi, eller? Hallo... I såfall er det da ikke Roedekurset som er selvdestruktiv, men en selv... (Tror du forveksler dette med det tidligere SF-forumet) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg har ikke gått på verken libra eller Grethe Roede kurs. Men jeg fikk låne boken som de får på Libra kurset av en venninne. Den boken er kjempebra! Jeg ble veldig motivert til å slanke meg når jeg hadde lest den. Der står det at man skal spise minst 5 måltider pr. dag, og at dagens kalori inntak ikke bør være mer enn 100 kcl. Jeg spiste KUN knekkebrød, fiberrik, riskaker ol. med magert pålegg til morgen formiddag, mellommål og kveld. Brød inneholder mest kalorier og man blir fortere sulten igjen når man har spist det i forhold til knekkebrød og slike ting, så det holdt jeg meg unna. Til middagen spiste jeg så myye salat eller grønnsaker jeg greide, i tillegg til kjøtt, fisk og potet eller ris. Passet på at middagsmåtidet ikke overskridet mer enn rundt 200 kcl. Ellers spiste jeg to fruktrasjoner til to av dagens måltider. Det er viktig å ikke spise mellom måltidene fordi magen trenger ro imellom, frukten skal spises sammen med et måltid. Jeg gikk ned 16 kg. Og dette er 1 år siden. Jeg har nå gått opp 2 kg. igjen, men dette skal jeg satse på å bli kvitt ganske snart. Det viktigste er å spise sundt - da blir man også i mye bedre form :-) Og før du går i gang med slankingen - sett deg et mål om hvor mye du vil gå ned. Og vei og mål deg en gang i uken - det er morsomt å se at det virker Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Takk for kjapt svar. MEN jeg tør ikke gå på slike kurs, føler meg for stygg og feit for det. Er nok den tykkeste på hele kurset, og jeg orker ikke at alle skal høre om jeg har gått opp og ned i vekt. Tro meg, jeg går på et lignende kurs som heter Ny Livsstil (anbefales!), og der er det folk i alle aldre og størrelser. Jeg var omtrent som deg da jeg begynte, litt lavere vekt men også lavere høyde, og jeg var absolutt ikke blandt de største på kurset. Samtidig var det også noen der som bare ville ned 5 kg. Uansett kommer alle av samme grunn, og det er ingen som ser stygt på hverandre. Tvert imot får man støtte fra alle sammen på slike kurs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg har ikke gått på verken libra eller Grethe Roede kurs. Men jeg fikk låne boken som de får på Libra kurset av en venninne. Den boken er kjempebra! Jeg ble veldig motivert til å slanke meg når jeg hadde lest den. Der står det at man skal spise minst 5 måltider pr. dag, og at dagens kalori inntak ikke bør være mer enn 100 kcl. Jeg spiste KUN knekkebrød, fiberrik, riskaker ol. med magert pålegg til morgen formiddag, mellommål og kveld. Brød inneholder mest kalorier og man blir fortere sulten igjen når man har spist det i forhold til knekkebrød og slike ting, så det holdt jeg meg unna. Til middagen spiste jeg så myye salat eller grønnsaker jeg greide, i tillegg til kjøtt, fisk og potet eller ris. Passet på at middagsmåtidet ikke overskridet mer enn rundt 200 kcl. Ellers spiste jeg to fruktrasjoner til to av dagens måltider. Det er viktig å ikke spise mellom måltidene fordi magen trenger ro imellom, frukten skal spises sammen med et måltid. Jeg gikk ned 16 kg. Og dette er 1 år siden. Jeg har nå gått opp 2 kg. igjen, men dette skal jeg satse på å bli kvitt ganske snart. Det viktigste er å spise sundt - da blir man også i mye bedre form :-) Og før du går i gang med slankingen - sett deg et mål om hvor mye du vil gå ned. Og vei og mål deg en gang i uken - det er morsomt å se at det virker Lykke til :-) Dagens kaloriinntak skal være under 100?? ;-) Neida, for å være seriøs, det er altfor lite å spise middag til under 200 kalorier. Det blir jo ingen mat jo! Skal man f.eks. holde seg til ca 1300 kalorier daglig kan man spise 300 kcal til frokost, 100 i mellommåltid, 300 til lunsj, 400 til middag og 200 til kvelds. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Takk for kjapt svar. MEN jeg tør ikke gå på slike kurs, føler meg for stygg og feit for det. Er nok den tykkeste på hele kurset, og jeg orker ikke at alle skal høre om jeg har gått opp og ned i vekt. Det trodde jeg også, og oppdaget at det var jeg slett ikke. Det var andre deltakere der som hadde 30 og noen 50 kilo for mye. Det er faktisk ganske så motiverende å gå sammen med andre som hadde vektproblemer, vi var alle i samme båt, hadde alle et felles mål; å gå ned i vekt. Ingen får høre hvor mye du veier, men hvor mye du har gått ned i vekt, det sier de. Om du visste hvor mye bra humor og selvironi som fantes på kurset, hadde kanskje det gjort det lettere for deg å melde deg på. Jeg lo inderlig godt av diverse meldinger i løpet av kurskveldene. Det var befriende å få lov til å snakke åpent om vekta, spisinga, og alt det andre. ) Du er garantert ikke verken den feiteste eller den styggeste i ei sånn gruppe; du er bare enda en som for øyeblikket er litt for kort i lengden i forhold til vekta di. ;o) Det finnes også som "lyseblå" sier internettkurs du kan følge, men da går du glipp av den sosiale biten. Uansett hva du velger eller hva du gjør; lykke til! Og slutt å tro at du er stygg og fæl, bare for at du veier noen kilo for mye; det er du ikke! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Takk for kjapt svar. MEN jeg tør ikke gå på slike kurs, føler meg for stygg og feit for det. Er nok den tykkeste på hele kurset, og jeg orker ikke at alle skal høre om jeg har gått opp og ned i vekt. Jeg går på Libra-kurs nr 2 nå, og går sakte men sikkert nedover. Tro meg, jeg har vært en del tyngre enn deg, men var LEI av å være stor. Jeg er forresten ikke den største på kurset, men om jeg så var: So what!? De andre har SITT vektproblem, stort eller lite, jeg har MITT, og jobber ut fra det. (Forresten så har Grete Roede en del steder såkalte Maxi-kurs der man har minimum 20 kg man skal gå ned, kanskje noe for deg?) Utgangspunktet mitt er at jeg vil bli lettere, sunnere og forebygge mulige overvekts-relaterte sykdommer, og ikke minst vil jeg komme dit at jeg lettere finner klær som passer, slippe "Big is Beautiful"-avdelingen... Dessuten skal jeg snart gifte meg, så... :-) Hvis du VIRKELIG vil gjøre noe med vektproblemet ditt, så gir du bare blaffen i hva andre veier og jobber med ditt problem på kurset. Ja, det er sant, det blir sagt høyt hvor mye du har gått ned - men ikke hva vekten var i utgangspunktet eller hva den er etter hvert. Kun vekt-endringen. Man snakker om uken som har vært og uken som kommer, for å bevisstgjøre seg selv og få råd med på veien. Alle i gruppen har en selvpålagt taushetsplikt for hva som blir sagt på kurskveldene. Selv sliter jeg med å få mosjonert noe særlig, både tid og motivasjon for akkurat DET har vært (og er) en mangelfaktor... Allikevel gikk jeg ned 10-12 kg i fjor, og går ned nå. Nå har jeg imidlertid lånt et treningsapparat som jeg kan bruke hjemme i stua, og kjøpt meg en trimvideo fra Kari Jaquesson "Trim med Kari 3". Anbefales! :-) Kan kjøpes på http://www.trimtram.no (Trimtram Shop/Filmer) Så - kom igang nå - du må gjøre noe sjøl for å nå målet ditt. Det er ingen andre enn deg som kan slanke deg, enn deg selv! :-) Du finner nærmeste kurs her: http://www.libra-helse.no (evt. http://www.greteroede.no ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Dagens kaloriinntak skal være under 100?? ;-) Neida, for å være seriøs, det er altfor lite å spise middag til under 200 kalorier. Det blir jo ingen mat jo! Skal man f.eks. holde seg til ca 1300 kalorier daglig kan man spise 300 kcal til frokost, 100 i mellommåltid, 300 til lunsj, 400 til middag og 200 til kvelds. Det var en skrivefeil, jeg mente selvfølgelig 1000 kcl. Jeg greide meg fint med 1000 kcl. pr dag i 3 mnd. Og da gikk jeg som sagt ned 16 kg. Var heller ikke sulten mellom måltidene. Hvert måltid bør ikke overskride mer enn 200 kcl. står det i kurs-boken til libra! Og da kan man jo selvfølgelig kutte ned kaloriintaket på noen av de andre måltidene, slik at man får mere til middag. Men jeg gjorde ikke det, fordi jeg syntes det passet meg best å ikke spise mer enn 200 kcl. til middag. Og.......jeg ble METT! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Det var en skrivefeil, jeg mente selvfølgelig 1000 kcl. Jeg greide meg fint med 1000 kcl. pr dag i 3 mnd. Og da gikk jeg som sagt ned 16 kg. Var heller ikke sulten mellom måltidene. Hvert måltid bør ikke overskride mer enn 200 kcl. står det i kurs-boken til libra! Og da kan man jo selvfølgelig kutte ned kaloriintaket på noen av de andre måltidene, slik at man får mere til middag. Men jeg gjorde ikke det, fordi jeg syntes det passet meg best å ikke spise mer enn 200 kcl. til middag. Og.......jeg ble METT! Det anbefales IKKE å innta mindre enn 1100-1200 kcal per dag, da dette kan medføre at kroppen tror det er "hungerkatastrofe" og sette ned forbrenninga di på "sparebluss", slik at du senere vil kunne ha lettere for å legge på deg igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Det var en skrivefeil, jeg mente selvfølgelig 1000 kcl. Jeg greide meg fint med 1000 kcl. pr dag i 3 mnd. Og da gikk jeg som sagt ned 16 kg. Var heller ikke sulten mellom måltidene. Hvert måltid bør ikke overskride mer enn 200 kcl. står det i kurs-boken til libra! Og da kan man jo selvfølgelig kutte ned kaloriintaket på noen av de andre måltidene, slik at man får mere til middag. Men jeg gjorde ikke det, fordi jeg syntes det passet meg best å ikke spise mer enn 200 kcl. til middag. Og.......jeg ble METT! Hvis det virket for deg er det selvsagt fint, vi er alle forskjellige. Men de fleste ernæringseksperter sier at det daglige inntaket ikke bør gå under 1300 kalorier daglig, dette for å holde forbrenningen oppe slik at man ikke går lett opp i vekt igjen etterpå. Til og med om man holder seg til så "mye" som 1500 kalorier går man ned i vekt, det går bare saktere. Men så sier de også at dess saktere man går ned i vekt, dess større sjanse er det for å holde vekten etterpå. Som en tommelfingerregel bør man bruke like lang tid på å bli kvitt overvekten som man brukte på å legge på seg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landsbyidioten Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Tror du at alle har anorexi eller bulimi, eller? Hallo... I såfall er det da ikke Roedekurset som er selvdestruktiv, men en selv... (Tror du forveksler dette med det tidligere SF-forumet) Hei! Her må jeg bare inn å kommentere litt. Jeg synes kanskje "selvdestruktivt" var et litt sterkt ord, men jeg skjønner likevel poenget til gucci. All den kaloritellingen kan gå til hodet på enkelte av oss. Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelser (eller tendenser til sf), men må innrømme at jeg hadde noen nokså "forvridde" tanker den første gangen jeg bestemte meg for å ta en utskeielse midt i GR-kurset. Da jeg spiste meg mett på "usunn" mat kjente jeg virkelig at maten sto i halsen på meg. Maten fikk en psykologisk dimensjon som jeg overhodet ikke finner meg i at den skal ha. Og hadde jeg vært litt svakere, eller litt mer kroppsfiksert, eller litt mindre opplyst, litt yngre, etc., ja så er jeg sikker på at jeg hadde spydd den opp igjen. Mulig jeg ikke kan skylde alt dette på GR, ;-) men jeg syns det er litt mye "pes" med nei-mat og ja-mat. Litt sånn "onanerer du så blir du blind" mentalitet. Oj, nå tar jeg visst helt av her. :-) Håper du skjønner poenget mitt. Jeg har ihvertfall bestemt meg for at Nei-mat ikke eksisterer... Hilsen den livsglade slankeren 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Foreslår at du spiser tre brødskiver til frokost, tre til lunsj, tre til middag eller en lett middagsrett og litt frukt og grønnsaker innimellom. Unngå kaker, fett og sukker. Drikk ikke brus e.l., men kanskje te uten sukker. Og så må du bevege deg masse, det vil si mange timer pr. uke. F. eks. gå en til to timer hver dag og 5-10 timer i helgen (på ski hvis du kan). Høres mye ut, men det koster ingen ting. Få med noen med samme interesse eller mål. Når du er nede der du vil har du kanskje fått litt mer aktiv livsstil og da faller du ikke tilbake. Lykke til! Briv (som heller lar bilen stå og bærer varene på ryggen) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.