Gå til innhold

koke bær?


 cilie

Anbefalte innlegg

Dere som bruker fryste bær i smoothie, koker dere bærene først?

Jeg har ikke lyst til å ødelegge den kalde effekten av fryste bær, men vil heller ikke bli enda hyppigere syk med norovirus og lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kok de, tørk de og legg de i fryseren igjen!

For øvrig: Jeg har spist frosne bær hele livet og aldri blitt dårlig av det. Norovirus tåler du for øvrig helt fint. Litt løs mage et par-tre dager :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Dere som bruker fryste bær i smoothie, koker dere bærene først?

Jeg har ikke lyst til å ødelegge den kalde effekten av fryste bær, men vil heller ikke bli enda hyppigere syk med norovirus og lignende...

Jeg bruker ikke bær i smoothie, men jeg tiner jordbær eller blåbær og så spiser jeg de med cottage cheese. Har gjort dette i flere år og aldri blitt syk av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Kok de, tørk de og legg de i fryseren igjen!

For øvrig: Jeg har spist frosne bær hele livet og aldri blitt dårlig av det. Norovirus tåler du for øvrig helt fint. Litt løs mage et par-tre dager :) 

Du, jeg er ikke så redd for å tåle Norovirus - men ønsker ikke det ubehaget eller fraværet fra jobb...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, cilie skrev:

Dere som bruker fryste bær i smoothie, koker dere bærene først?

Jeg har ikke lyst til å ødelegge den kalde effekten av fryste bær, men vil heller ikke bli enda hyppigere syk med norovirus og lignende...

Jeg har aldri kokt frostne bær til smoothie før tilbereding, og har aldri blitt syk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Kok de, tørk de og legg de i fryseren igjen!

For øvrig: Jeg har spist frosne bær hele livet og aldri blitt dårlig av det. Norovirus tåler du for øvrig helt fint. Litt løs mage et par-tre dager :) 

Seriøst, kok og tørk? Med hvilke bær er dette gjennomførbart? Jeg har tilgode å koke bær uten at de "synker sammen" og ligner mer på syltetøy enn hele bær etterpå... :P;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Kayia skrev:

Seriøst, kok og tørk? Med hvilke bær er dette gjennomførbart? Jeg har tilgode å koke bær uten at de "synker sammen" og ligner mer på syltetøy enn hele bær etterpå... :P;) 

«Forvelle» var vel det riktige ordet. Ikke langtidskoking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

«Forvelle» var vel det riktige ordet. Ikke langtidskoking!

Har aldri opplevd at bær er hele etter forvelling heller jeg. Grønnsaker, ja, men bær - nope. Til og med jordbær faller sammen er min erfaring :) Hvilke bær forveller du? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåbær. I kokende vann noen sekunder og over i et dørslag dreper virus. Har ikke prøvd med bringebær, men antar at samme prinsipp gjelder der! 

Nå spiser jeg som jeg skriver frosne bær for det meste som de er, men funker helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Blåbær. I kokende vann noen sekunder og over i et dørslag dreper virus. Har ikke prøvd med bringebær, men antar at samme prinsipp gjelder der! 

Nå spiser jeg som jeg skriver frosne bær for det meste som de er, men funker helt fint.

Hmmm, uenig. Bringebær faller sammen bare de ser lunkent vann, og jeg syns nå blåbær blir klissete også jeg da... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker ikke bær, men bruker nesten bare selvplukkede bær som jeg fryser ned om sommeren  (blåbær, jordbær og bringebær). Kjøper en sjelden gang frosne blåbær, men de smaker jo nesten ingen ting.

Er generelt ekstremt lite redd for virus pg bakterier 😆😆😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke at man pleide å koke bær... Jeg var faktisk ekstremt redd alt som hadde med bakterier å gjøre for 20 år tilbake, men jeg har i senere årene ikke vært så redd for det. Så å koke bær kommer jeg ikke til å gjøre. Vi tåler mer enn vi tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mange grunner til å ikke kone bærene først... Får se om jeg klarer å slippe tanken om at de er «urene». 

Jeg trodde egentlig en runde i fryseren gjorde sitt jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...