Gå til innhold

Påskeegg eller ikke - that’s the question


 cilie

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig frustrerende når kroppen ikke gir den forventede respons, men akkurat nå har du vel ikke helt oversikt over kaloriinntaket, har du? Forsto deg tidligere i tråden som om du kun hadde hatt fokus på karbo?

Anonymkode: da771...a72

Nei, jeg teller ikke kcal, men det er vel heller ikke meningen. Men har levd rimelig strikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, cilie skrev:

Nei, jeg teller ikke kcal, men det er vel heller ikke meningen. Men har levd rimelig strikt.

Dersom du er i kaloriunderskudd, så skulle du gått ned en god del på ekstrem lavkarbo. Det er imidlertid mange som erfarer at det er nødvendig med kaloriunderskudd også på lavkarbo. Mange myter knyttet til lavkarbo, den største er at folk kan spise så mye de bare vil så lenge det ikke er karbo. 

Anonymkode: da771...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du er i kaloriunderskudd, så skulle du gått ned en god del på ekstrem lavkarbo. Det er imidlertid mange som erfarer at det er nødvendig med kaloriunderskudd også på lavkarbo. Mange myter knyttet til lavkarbo, den største er at folk kan spise så mye de bare vil så lenge det ikke er karbo. 

Anonymkode: da771...a72

Det er derfor jeg stusser på at det ikke har skjedd mer😭 Kanskje det bare tar tid å omstille kroppen, sukk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2018 den 11.39, cilie skrev:

 Men hva vil skje med kroppen om jeg kjører i meg en halv kg-ish smågodtpose EN dag nå? Blir det avvenning, esing ut osv? Eller tar jeg meg inn dagen etter? Jeg skjønner jo at jeg kommer til å gå opp litt, men mulig d er verdt det, for neste utskeielse blir 17. mai. 

Nå har du vel kjørt i deg det påskeegget og funnet ut at det smakte mye søtere enn du trodde det ville gjøre? Jeg var overbevist om at noe var skjedd med melkesjokoladen da jeg smakte det etter noen måneder på lavkarbo husker jeg. :D 

Men hva spiser du til daglig da? Så nøyaktig som mulig - det høres rart ut om du ikke skal gå ned det minste liksom. Men en kg opp på en uke dersom du har kjørt i deg et påskeegg med mye godis er ikke noe rart - som flere er inne på, karbohydrater samler mye mer vann enn fett og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå har du vel kjørt i deg det påskeegget og funnet ut at det smakte mye søtere enn du trodde det ville gjøre? Jeg var overbevist om at noe var skjedd med melkesjokoladen da jeg smakte det etter noen måneder på lavkarbo husker jeg. :D 

Men hva spiser du til daglig da? Så nøyaktig som mulig - det høres rart ut om du ikke skal gå ned det minste liksom. Men en kg opp på en uke dersom du har kjørt i deg et påskeegg med mye godis er ikke noe rart - som flere er inne på, karbohydrater samler mye mer vann enn fett og proteiner.

Joda, utskeielsene startet på tur i går. Blir nok i dag og, så er det helt stopp - perfekt m mandag og alt, hehe. Synes ikke smågodt er så godt, men det har jeg sagt før lavkarbo. Likevel frister d sånn.. Så nå har jeg sikkert gått opp mye. Vektoppgangen kom før utskeielsene. Jeg ønsker ikke å lure meg selv- har klarert hva jeg spiser m ISW her - som også synes d går tregt for meg - og må si at jeg har vært flink. Målet er å trene framover. Måtte løpe et lite stykke så fort jeg kunne i går, som resulterte i melkesyre i låra umiddelbart, men også vondt i pusten leeenge etterpå... uff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker forresten hvordan magen misliker dette - men sjokoladen smakte godt den... Men frister mest med feks knekkebrød m brunost el pannekake. Blir noe sånt senere i dag og så er det stopp, og jeg er sikkert back til der jeg var for 4-5 uker siden. Jada...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, cilie skrev:

Merker forresten hvordan magen misliker dette - men sjokoladen smakte godt den... Men frister mest med feks knekkebrød m brunost el pannekake. Blir noe sånt senere i dag og så er det stopp, og jeg er sikkert back til der jeg var for 4-5 uker siden. Jada...

Jada, veier det samme som for 3-4 uker siden. Åpenbart har dette ikke har fungert. Er så drittlei fokus på vekt og trange klær og kosthold og dårlig samvittighet og alt... Nå er hele våren og sommeren ødelagt uansett. Finner ingen glede i å ferdes lettkledd rundt som stor... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, cilie skrev:

Jada, veier det samme som for 3-4 uker siden. Åpenbart har dette ikke har fungert. Er så drittlei fokus på vekt og trange klær og kosthold og dårlig samvittighet og alt... Nå er hele våren og sommeren ødelagt uansett. Finner ingen glede i å ferdes lettkledd rundt som stor... 

Man får som regel en mye bedre kroppsopplevelse bare man har mistet noen få kg. Gå i gang med noe så banalt som Grete Rode eller tilsvarende, og så vil du føle deg bedre til 17. mai allerede. 

Hvis du er helt desperat etter en ganske kjapp løsning - og har råd til det - så finnes det mange gode opplegg for rask vektnedgang i utlandet. Kombinasjon av mange timers trening hver dag og kalorikontrollert diett. Et eksempel er http://www.fitfarms.co.uk/  Mener å huske at inntaket er ca 1500 kcal pr dag og treningsmengden er ca 8 timer daglig. Svært effektivt, folk går ned mellom 6 og 10 kg på to uker og kommer i tillegg i svært god form. Fitfarms er svært seriøse og kjører et faglig godt opplegg. Finnes mange flere bare i UK, deriblant noen ikke-seriøse også. 

Anonymkode: da771...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får som regel en mye bedre kroppsopplevelse bare man har mistet noen få kg. Gå i gang med noe så banalt som Grete Rode eller tilsvarende, og så vil du føle deg bedre til 17. mai allerede. 

Hvis du er helt desperat etter en ganske kjapp løsning - og har råd til det - så finnes det mange gode opplegg for rask vektnedgang i utlandet. Kombinasjon av mange timers trening hver dag og kalorikontrollert diett. Et eksempel er http://www.fitfarms.co.uk/  Mener å huske at inntaket er ca 1500 kcal pr dag og treningsmengden er ca 8 timer daglig. Svært effektivt, folk går ned mellom 6 og 10 kg på to uker og kommer i tillegg i svært god form. Fitfarms er svært seriøse og kjører et faglig godt opplegg. Finnes mange flere bare i UK, deriblant noen ikke-seriøse også. 

Anonymkode: da771...a72

Takk for tips, men jeg har en krevende jobb å følge opp, så har nok med bare å få i gang trening igjen. 8 timer daglig er helt utopisk. Har nettopp kjørt et helt strikt opplegg i mange uker, men uten de resultatene jeg faktisk var sikker på ville komme. Veier 6 kg mer enn jeg kalkulerte med (ergo ingenting ned etter mange uker i ketose) og da blir det tungt videre nå. Jeg får regnestykket bare ikke til å gå opp og skjønner virkelig ikke at ingenting skjer😰 p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, cilie skrev:

Takk for tips, men jeg har en krevende jobb å følge opp, så har nok med bare å få i gang trening igjen. 8 timer daglig er helt utopisk. Har nettopp kjørt et helt strikt opplegg i mange uker, men uten de resultatene jeg faktisk var sikker på ville komme. Veier 6 kg mer enn jeg kalkulerte med (ergo ingenting ned etter mange uker i ketose) og da blir det tungt videre nå. Jeg får regnestykket bare ikke til å gå opp og skjønner virkelig ikke at ingenting skjer😰 p

Det opplegget jeg beskrev, er noe du evt. ville ha måttet ta ut ferie for å gjennomføre. Det innebærer å oppholde seg på "leir" et eller annet sted på den engelske landsbygda hvor det er program fra du står opp til du legger deg. Derfor det er så effektivt mht. rask vektnedgang og formforbedring. 

Anonymkode: da771...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, cilie skrev:

Jada, veier det samme som for 3-4 uker siden. Åpenbart har dette ikke har fungert. Er så drittlei fokus på vekt og trange klær og kosthold og dårlig samvittighet og alt... Nå er hele våren og sommeren ødelagt uansett. Finner ingen glede i å ferdes lettkledd rundt som stor... 

Ok, hvis det er en trøst, så er du ikke alene. Litt godteri ble til mer enn jeg hadde tenkt. Påskefrokoster med egg og bacon har også gjort sitt. Vekta viser opp igjen nesten 1 kilo.

Men ikke fan om jeg gir meg nå !!! :angry: Nå starter det for alvor. Snøen og isen er borte fra fortauene og treninga starter for alvor hver dag. 

15-20 min oppvarming før styrketrening og en skitur i ny og ne holder ikke. 

Vinterkiloene skal VEKK !!!:angry::angry::angry:

Bli sint og ta frem kampviljen, bruk endomondoen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det opplegget jeg beskrev, er noe du evt. ville ha måttet ta ut ferie for å gjennomføre. Det innebærer å oppholde seg på "leir" et eller annet sted på den engelske landsbygda hvor det er program fra du står opp til du legger deg. Derfor det er så effektivt mht. rask vektnedgang og formforbedring. 

Anonymkode: da771...a72

Ja, ser det nå! Det hadde vært perfekt å sjekke inn et par mnd på «rehab» - det er dog verken arbeidsplass eller lommebok særlig begeistret for. En—to uker tviler jeg på vil ha så enorm forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, cilie skrev:

Ja, ser det nå! Det hadde vært perfekt å sjekke inn et par mnd på «rehab» - det er dog verken arbeidsplass eller lommebok særlig begeistret for. En—to uker tviler jeg på vil ha så enorm forskjell. 

Jeg var der to uker for noen år siden. Minus 10 kg + følte meg superfit i etterkant. Måtte selvfølgelig fortsette å trene og spise fornuftig for å ikke rive ned igjen det jeg hadde oppnådd, men siden dietten var såpass fornuftig, så gikk det greit å stabilisere for min del. 

Anonymkode: da771...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, hvis det er en trøst, så er du ikke alene. Litt godteri ble til mer enn jeg hadde tenkt. Påskefrokoster med egg og bacon har også gjort sitt. Vekta viser opp igjen nesten 1 kilo.

Men ikke fan om jeg gir meg nå !!! :angry: Nå starter det for alvor. Snøen og isen er borte fra fortauene og treninga starter for alvor hver dag. 

15-20 min oppvarming før styrketrening og en skitur i ny og ne holder ikke. 

Vinterkiloene skal VEKK !!!:angry::angry::angry:

Bli sint og ta frem kampviljen, bruk endomondoen. 

 

1 kg klarer du fint! Her har det vært stabilt 15 ett år nå... Jeg prøver å bli sint, men akkurat nå er det resignasjon og depresjon som er gjeldende dessverre. Klarer ikke å forberede meg til jobb imgn el gjøre noe fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var der to uker for noen år siden. Minus 10 kg + følte meg superfit i etterkant. Måtte selvfølgelig fortsette å trene og spise fornuftig for å ikke rive ned igjen det jeg hadde oppnådd, men siden dietten var såpass fornuftig, så gikk det greit å stabilisere for min del. 

Anonymkode: da771...a72

Skal se på det! Hadde vært perfekt med en slik time out nå. Hva betalte du for det da? Jeg har brukt mange tusen på PT opp gjennom årene, men nå er jeg altså her da... Jeg kan jo «alt» så det er ikke kunnskapen det dreier seg om. Jeg vet at det kun er jeg som kan endre dette, men sliter samtidig m å forstå hvorfor jeg ikke går ned/må være helt ekstremt streng for å holde overvekt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, cilie skrev:

1 kg klarer du fint! Her har det vært stabilt 15 ett år nå... Jeg prøver å bli sint, men akkurat nå er det resignasjon og depresjon som er gjeldende dessverre. Klarer ikke å forberede meg til jobb imgn el gjøre noe fornuftig. 

Jeg sa 1 kilo opp igjen nå i påska. 

Det er 3-3,5 kilo som skal vekk . 

Det betyr også at jeg ikke kan la kjæresten overtale meg til noen utskeielser og at jeg må finne meg i å se på at han koser seg med smågodt på fredager :)

Det har dessverre blitt mye vanskeligere å holde vekta etter at jeg ble samboer med han i august. 

Derfor må jeg ta tilbake kontrollen og ta ansvaret selv. Ikke skylde på andre enn meg selv. Eneste som vil fungere. Nå har jeg troa og er meget bestemt !!:D Så det så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, cilie skrev:

Skal se på det! Hadde vært perfekt med en slik time out nå. Hva betalte du for det da? Jeg har brukt mange tusen på PT opp gjennom årene, men nå er jeg altså her da... Jeg kan jo «alt» så det er ikke kunnskapen det dreier seg om. Jeg vet at det kun er jeg som kan endre dette, men sliter samtidig m å forstå hvorfor jeg ikke går ned/må være helt ekstremt streng for å holde overvekt borte.

Prisen varierer mye ut i fra hvilken site du velger. Dersom du velger et av de stedene hvor man bor i telt (teltene er store og har senger), så kan du få to uker til ca 1500 pund, mens det koster en del tusen kroner ekstra for å bo mer komfortabelt. 

Anonymkode: da771...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt noen som er så opptatt av egen vekt som du er. Hvis jeg var deg, ville jeg hatt som hovedfokus å finne ut hva det er som gjør at du så til de grader definerer egen verdi ut fra antall kilo du veier. 

Du kan jo ødelegge flere uker av livet ditt bare ved å gå på vekta. Og der andre kanskje velger en konstruktiv tilnærming til et besøk på vekta (nå må jeg ta tak), så velger du en destruktiv tilnærming (nå kan jeg bare gi faen uansett). Dette er det du etter mitt syn må jobbe med, ikke hvorvidt vektnedgangen skal skje på 3 eller 12 måneder.

Altså må du ha en mer avslappet holdning til egen vekt. Det hjelper ikke å gå i kjelleren, eller å skrive dramatiske innlegg. Du har pr i dag LANGT FRA noen helseskadelig overvekt. Det handler altså om hvordan du ser på deg selv og hvordan du tror andre ser på deg. 

Det er greit og legitimt at du vil ned i vekt. Men det er ikke greit hvordan du hele tiden styrer sånn med det, prøver å finne syndebukker i bivirkningslister, lager egne teorier, tror du er resistent mot å gå ned i vekt, osv. 

Et lavkarbokosthold kan øke forbrenningen din med ca 300 kcal/dag. Det vil grovt sett si et kg i måneden på samme energiinntak som et annet kosthold. Det vil si 12 kg i året. Resten må du «ta» i form av redusert inntak av kalorier. Hvis du inntar 500 kcal mindre enn du ellers ville trengt, kan du ta halvannet kg til i måneden. Dette er de tørre tall, og de er komplett upåvirket av sovemedisiner, hormoner og whatever. Du må stoppe på 1500 kcal/dag, og bevege deg litt. Enkelt og greit.

Når det gjelder veiing, så gjør du det feil. Enten må du veie deg hver dag, sånn at du ser at evt vektøkning ikke samsvarer med reell fettmasse. Eller så må du faktisk kutte ut vekta, kanskje veie deg annenhver måned, slik at du er garantert å se framdrift. Som jeg har sagt før. 10 gram salt binder 1 kg vann. 200 gram carbs binder 1 kg vann. Hvis du spiste et halvt kg godteri i går, så er det naturlig at du legger på deg et par kg. Men det er vannvekt og tisses ut igjen etter en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 den 12.40, cilie skrev:

Joda, utskeielsene startet på tur i går. Blir nok i dag og, så er det helt stopp - perfekt m mandag og alt, hehe. Synes ikke smågodt er så godt, men det har jeg sagt før lavkarbo. Likevel frister d sånn.. Så nå har jeg sikkert gått opp mye. Vektoppgangen kom før utskeielsene. Jeg ønsker ikke å lure meg selv- har klarert hva jeg spiser m ISW her - som også synes d går tregt for meg - og må si at jeg har vært flink. Målet er å trene framover. Måtte løpe et lite stykke så fort jeg kunne i går, som resulterte i melkesyre i låra umiddelbart, men også vondt i pusten leeenge etterpå... uff. 

Nå ser jeg at ISW sier du er langt fra helseskadelig overvektig - du er klar over at et ketose-kosthold ikke er en slankekur, men et vektregulerende kosthold? Dersom du faktisk ikke er spesielt overvektig kan det godt tenkes at kroppen din synes den har en helt grei vekt og derfor nekter å gi slipp på mer selv om den er i ketose. Dersom man er undervektig kan man godt gå opp i vekt på et slikt kosthold også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg sa 1 kilo opp igjen nå i påska. 

Det er 3-3,5 kilo som skal vekk . 

Det betyr også at jeg ikke kan la kjæresten overtale meg til noen utskeielser og at jeg må finne meg i å se på at han koser seg med smågodt på fredager :)

Det har dessverre blitt mye vanskeligere å holde vekta etter at jeg ble samboer med han i august. 

Derfor må jeg ta tilbake kontrollen og ta ansvaret selv. Ikke skylde på andre enn meg selv. Eneste som vil fungere. Nå har jeg troa og er meget bestemt !!:D Så det så :)

Du høres på offensiven ut og kommer til å klare dette :)  3 kg er ikke mye, men lurt å ta tak i det før det blir mer som her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...