Gå til innhold

Fedmeoperasjon - minste motstands vei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skjønner egentlig ikke at folk velger fedmeoperasjon fremfor slanking. Det er jo et veldig drastisk inngrep. Jeg har også vanskelig for å tro at noen ikke greier å slanke seg når det står om liv og helse. Jeg er selv fet og håper at jeg aldri kommer så langt. Jeg er villig til å trene og spise salat hver dag om jeg må, for å unngå det. Jeg mener ikke å være moraliserende, men synes det virker provoserende at så mange får det på statens regning. 

Anonymkode: b639b...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble tilbudt slankeoperasjon for noen år siden, men takket nei da det hos meg sitter i hue og ikke magen. Greide å gå ned 40 kg, men så ble jeg alvorlig syk og det hente noe tragisk pluss at jeg begynte på quetiapin, da greide jeg ikke mer og gikk opp 29 kg. Nå prøver jeg igjen.

Hadde det vært lett å slanke seg så hadde vel flere greid det. For meg så handler det mye  om å være bra nok psykisk og å ha overskudd hvis jeg skal greie det. 

Jeg skjønner faktisk de som lar seg operere. De fleste har nok prøvd i mange år å gå ned før de lar seg operere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi totalkostnaden blir mindre med operasjon. Det sier også noe om hvor vanskelig det er å gå ned i vekt. 

Samtidi stusser jeg litt over at de som skal opereres går ned en del kg før operasjon - burde det ikke være mulig å fortsette slik med hjelp kontra operasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være moraliserende, men synes det virker provoserende at så mange får det på statens regning. 

Dette er jo folk som uansett trenger hjelp til å få en vekt som ikke er helseskadelig.  Mange av dem har vært med på opplegg som også koster penger.  Men så viser det seg at kirurgi har den mest varige effekten over tid.  Så hvis man skal tenke på det økonomiske, er ikke operasjon noen versting.

Men det er ikke alltid at operasjonene ender med at man blir slank, frisk og arbeidsfør.  Noen får komplikasjoner / bivirkninger som gjør hverdagen vanskelig, for andre slår underliggende årsaker til overspisingen kraftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, cilie skrev:

Samtidig stusser jeg litt over at de som skal opereres går ned en del kg før operasjon - burde det ikke være mulig å fortsette slik med hjelp kontra operasjon? 

Det er ofte varigheten som er problemet.  De fleste kan gå ned en del i en periode med høy motivasjon og tett oppfølging, men det er veldig vanskelig over tid - og man kan jo ikke ha så altfor mange i slik behandling resten av livet. Med redusert magesekk er risikoen lavere for å la tidligere vaner komme sakte tilbake. Men de må "bevise" at de klarer å holde en diett før operasjonen.  Klarer man ikke det, er det høy risiko for å havne i en farlig situasjon rett etter inngrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ting kan bli for stort og vanskelig for alle så jeg også forstår. Yngre personer er også mye mer utålmodige enn oss eldre og tror kanskje det å ha en "happy" opplevelse av skoleballet eller 17.mai er alt i livet. Jeg tror risikoen er for høy ved slike operative eller " voldslliknende" tiltak. Jeg tror mer på om man kan få en i familien eller noen voksen til hjelp i å vente hjemme med kokte grønnsaker når man kommer fra skolen eller jobben. Videre å ta på seg skiene å humpe noen runder i lysløypa etter at leksene er gjort unna også å overse eldre gutter/ menn skjeler tunge når man " løper" rundt vannet i nærheten av hybel eller hjem. Lurt å ha på gummistøvler da dette gir dobbel effekt leste jeg i et blad. På skolen en gang i tida sa gymlæreruinnen til oss jenter at når vi stod å ventet på bussen burde vi " knipe" baken sammen for å styrke benmuskelmasse og holde fokus på det viktige. Trim på  studiet var bedre før synes jeg. For en billig slant fikk man morgengymnastikk med piano hver dag.

En studiekamerat fortalte at han hadde hatt slik pianospillejobb en gang i tiden men når skolen måtte stenge var han glad til.

Anonymkode: d7e88...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Slankeoperasjon er ikke noen quik fix, det er sikkert. Det er ikke bare bare og man må kunne tåle å spise svært lite,og ikke drikke til maten. Vet ikke om jeg hadde klart det, og man må gå på piller resten av livet. Og ja, flere får komplikasjoner og depresjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, cilie skrev:

Det er vel fordi totalkostnaden blir mindre med operasjon. Det sier også noe om hvor vanskelig det er å gå ned i vekt. 

Samtidi stusser jeg litt over at de som skal opereres går ned en del kg før operasjon - burde det ikke være mulig å fortsette slik med hjelp kontra operasjon? 

Ja det stusser jeg også på. De greier å gå ned før operasjon. Da er viljen der. Jeg så Viten og viljen og fikk inntrykk at de ville slippe å forholde seg til problemet med appetitt og slanking. Det slapp de med operasjon.

Samfunnet gjør det fordi det er kostnadsnyttig, ikke fordi det er det beste for pasientene. Det beste for pasientene er tidlig forebygging og tett oppfølging med ernæringsfysiolog og trening på treningsenter. Det burde bli et standard opplegg. Samfunnet selv bør ta ansvar når de kaster boller, pølser og annen usunn mat etter folk. 

Anonymkode: b639b...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...