Gå til innhold

Antidepressiva??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke antidepressiva er best ifh vekt og sex lyst?

sliter med angst, i kroppen hele tiden, og alvorlig depresjon samt kroniske smerter.

Anonymkode: f2d3b...288

Skrevet

Best er Wellbutrin. Dessverre er den ikke så bra for de som har en angstlidelse. Aurorix/moklobemid er et alternativ.

For deg er kanskje Brintellix det mest aktuelle AD.

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å gå på Brintellix men psykiater nekter! 

har resept liggende fra tidligere, lyst å begynne i dag. Klarer ikke mer....

har innleggelse om to uker.

tror du de blir sure der om jeg sier jeg har startet på den alene når jeg kommer inn? 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst å gå på Brintellix men psykiater nekter! 

har resept liggende fra tidligere, lyst å begynne i dag. Klarer ikke mer....

har innleggelse om to uker.

tror du de blir sure der om jeg sier jeg har startet på den alene når jeg kommer inn? 

Hva er årsaken til at psykiater nekter?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Fionys skrev:

Hva er årsaken til at psykiater nekter?

For det at hun ikke har kjennskap til den!

og mener den ikke hjelper mot angst....

hun kan kun ciplarex...

mine andre tilbud er cymbalta, fontex wellbutrin. Hater de

Skrevet

Brintellix hjelper kanskje ikke så mye på angst, men den forverrer den heller ikke mens den virker godt på depresjonen din.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Brintellix hjelper kanskje ikke så mye på angst, men den forverrer den heller ikke mens den virker godt på depresjonen din.

Synst den var den med minst bivikninger

tror du de blir sure når jeg kommer på innleggelsen og har startet på den på egenhånd?:( 

står liksom her alene

hun sa bare sist gjør som du vil

mine valg fra henne var å blande cymbalta og ciplarex!?!!!

eller med wellbutrin eller fontex...

og dette er en som ikke har spesialisert seg i medsin..

burde ikke vært psykiater, men psykolog.

hun har ingen tro på medsiner, tror alt kan prates bort...

hjelper lite når man lider slik at man vil fordufte..

hvordan er fontex på angst vekt? Sex? 

Har hatt panikkanfall før men kun når jeg har seponert ciplarex og andre for panikkanfall.

må starte på noe i dag, se om jeg får noe hjelp før innleggelse....

før jeg ble syk stod jeg på ciplarex og lyrica.

Skrevet

Jeg verken kan, vil eller har lov til å råde deg til noe som har med medisinbruk å gjøre. Jeg kan kun uttale meg generelt.

Fontex er et SSRI, og bivirkningene er først og fremst klasseeffekter.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, kupton skrev:

Jeg verken kan, vil eller har lov til å råde deg til noe som har med medisinbruk å gjøre. Jeg kan kun uttale meg generelt.

Fontex er et SSRI, og bivirkningene er først og fremst klasseeffekter.

Nei synd:(

hva betyr klasseeffekter?

hva tenker du om å starte brintelix til innleggelsen, har de liggende fra tidligere? 

Blir de sur da?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei synd:(

hva betyr klasseeffekter?

hva tenker du om å starte brintelix til innleggelsen, har de liggende fra tidligere? 

Blir de sur da?

det kan selvsagt ikke han si noe om. men det er jo temmelig dumt av din psykiater å utelukke en medisin fordi hun ikke kjenner godt til den og ikke har brukt den tidligere, da får hun jo ikke kjennskap til den. hadde det vært meg hadde jeg bare begynt på medisinen, og så tatt det derfra når innleggelsen kom. Så fikk de sagt det de ville si da. Så fikk de heller blitt litt sure. Hva er det verste som kan skje liksom. Det er nå ditt liv tross alt og brintellix er en etter hvert mye brukt medisin. har god nytte av den selv.

Anonymkode: 8e9ae...97d

Skrevet

Klasseeffekter betyr at det er typiske effekter (positive eller negative/bivirknger) av en klasse/gruppe medisiner. I dette tilfellet SSRI.

AnonymBruker
Skrevet

Sertralin hexal (zoloft) funket veldig bra for meg!

Anonymkode: 31705...e56

Skrevet

Min fastlege hadde ikke noe erfaring med brintellix da jeg spurte om å bytte fra cipralex til brintellix. Da jeg sa at det var en psykiater på nettet som hadde anbefalt brintellix, byttet han med en gang. Han sa det var jo bare til å bytte tilbake hvis det ikke gikk. Nå hjalp ikke brintellix meg med angsten, men da la fastlegen til efexor. Den kombinasjonen var fin for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Min psykiater var også skeptisk til brintellix fordi han ikke hadde kjennskap til denne. Jeg spurte om jeg likevel kunne prøve denne da jeg ble anbefalt Brintelix av flere innpå forumet her.( bla av NHD) Jeg ble veldig sløv av cipralex og slet kognitivt men den hjalp godt mot angst. Brintellix gjorde meg mer klar i tankene og kanskje derfor mer angst med brintellix en med cipralex. Men fordele var jo at jeg fungerte bedre sosialt og hadde bedre libido med brintellix. Det er vanskelig å si på forhånd hva som hjelper best for deg og ofte må man veie opp det ene mot det andre. Noen vil vel kanskje anbefale cipralex mot angst og så legge til en tabelett ( som jeg ikke husker navnet på) for å motvirke bivirkningene av cipralex. Det jeg opplevde som vanskelig var at jeg ikke kunne diskutere så mye med psykiateren dette med medisiner og bivirkninger fordi han ikke kjenner til brintellix og det ble en litt ensom forsøk der jeg selv måtte stå ansvarlig liksom. NHD anbefalte meg brintellix  men så sluttet han plutselig. 

Anonymkode: bc3cf...3f3

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Min psykiater var også skeptisk til brintellix fordi han ikke hadde kjennskap til denne. Jeg spurte om jeg likevel kunne prøve denne da jeg ble anbefalt Brintelix av flere innpå forumet her.( bla av NHD) Jeg ble veldig sløv av cipralex og slet kognitivt men den hjalp godt mot angst. Brintellix gjorde meg mer klar i tankene og kanskje derfor mer angst med brintellix en med cipralex. Men fordele var jo at jeg fungerte bedre sosialt og hadde bedre libido med brintellix. Det er vanskelig å si på forhånd hva som hjelper best for deg og ofte må man veie opp det ene mot det andre. Noen vil vel kanskje anbefale cipralex mot angst og så legge til en tabelett ( som jeg ikke husker navnet på) for å motvirke bivirkningene av cipralex. Det jeg opplevde som vanskelig var at jeg ikke kunne diskutere så mye med psykiateren dette med medisiner og bivirkninger fordi han ikke kjenner til brintellix og det ble en litt ensom forsøk der jeg selv måtte stå ansvarlig liksom. NHD anbefalte meg brintellix  men så sluttet han plutselig. 

Ja jeg står helt alene nå

hun jeg går til har gitt meg opp derfor må jeg innlegges et sted jeg hater som pesten!

tror dere de blir sure på innleggelsen dersom jeg har startet på brintelix på egenhånd?

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg står helt alene nå

hun jeg går til har gitt meg opp derfor må jeg innlegges et sted jeg hater som pesten!

tror dere de blir sure på innleggelsen dersom jeg har startet på brintelix på egenhånd?

Du må huske at oppstart på nye medisiner veldig ofte er en litt utfordrende prossess. Og noen ganger føler man seg litt verre ved oppstart så kanskje lurt å ikke starte på egenhånd ?. Det er gjerne de første ukene med ny medisin at man trenger litt tettere oppfølging. Og det tar også vanligvis noen uker før man får positiv effekt av medisinene. Kanskje du kan snakke med fastlegen din om dette? 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt umulig for oss i vite hvordan noen vi ikke kjenner vil reagere.

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg synes det er temmelig rart at psykiatere stadig ikke kjenner noe til Brintellix "fordi den er så ny." Den har vært på markedet en god stund nå. Selv ba jeg om å få prøve den for rundt tre år siden. Psykiateren min hadde ikke særlig erfaring med den, men han hadde vett på å lese seg opp. Det er jeg glad han gjorde, for det er et godt medikament for meg. Jeg synes for øverig den har en viss effekt på angst og, selv om SSRI og SRNRI nok er bedre. Men igjen er ikke disse så bra mtp. den seksuelle siden.

Ville vært forsiktig med å sstarte opp et medikament på egenhånd. Da må du sette deg inn i hvordan det er fornuftig å trappe opp osv. Får du bivirkninger må du vite hvordan du trapper ned så du ikke får seponeringsplager. Eller du må i verste fall oppsøke psykiateren din i mangel av andre å diskutere medisiner med (?). Jeg vet ikke hvordan legene er der du skal legges inn. Umulig å si om de blir sure, men de er jo liksom ansatt for å hjelpe. Men dessverre er kompetansen og det å være uredd for å teste ut nye ting mangelvare blant psykiatere - etter inntrykk jeg sitter med etter en del år. Sier ikke det for å ta motet fra deg... Jeg håper bare du får skikkelig hjelp av kompetente folk, men jeg blir jo usikker når du skriver at du hater innleggelsesstedet som pesten... Kunne det vøre mulig for deg å bytte psykiater?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...