AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 Skrevet 5. mai 2018 Våkner nesten hver morgen med en depressiv følelse og negative tanker om verden og meg selv. Om dagen varierer jeg mye fra dette og til å være på topp. Fra topp er veien kort til bunn. Sover mye når jeg ikke er på jobb. Det går mest ut over husarbeid som jeg sliter med å få gjort ferdig. Det går bedre når jeg er bortreist. Men dagene og følelsene varierer vel for de fleste. Anonymkode: b4afb...e77 0 Siter
kupton Skrevet 5. mai 2018 Skrevet 5. mai 2018 For å ta definisjonen på depresjon: Minst to av disse tre: Tristhet, initiativløshet og anhedoni (manglende evne til å føle lyst, glede og engasjement ved det som vanligvis gleder en) storparten av dagen, de aller fleste dager i minst to uker. PS: Godt spørsmål du stiller. Det er så mange som mener de er deppa uten at de dermed har depresjonssykdommen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 Skrevet 8. mai 2018 På 5.5.2018 den 21.25, kupton skrev: For å ta definisjonen på depresjon: Minst to av disse tre: Tristhet, initiativløshet og anhedoni (manglende evne til å føle lyst, glede og engasjement ved det som vanligvis gleder en) storparten av dagen, de aller fleste dager i minst to uker. PS: Godt spørsmål du stiller. Det er så mange som mener de er deppa uten at de dermed har depresjonssykdommen. Følelser svinger. Både med og uten grunn. Hos noen av oss mer enn hos andre. Det er en del av livet. Livet er vanskelig. Anonymkode: b4afb...e77 0 Siter
ISW Skrevet 8. mai 2018 Skrevet 8. mai 2018 På 5.5.2018 den 21.25, kupton skrev: For å ta definisjonen på depresjon: Minst to av disse tre: Tristhet, initiativløshet og anhedoni (manglende evne til å føle lyst, glede og engasjement ved det som vanligvis gleder en) storparten av dagen, de aller fleste dager i minst to uker. PS: Godt spørsmål du stiller. Det er så mange som mener de er deppa uten at de dermed har depresjonssykdommen. Er denne definisjonen nevrotransmitterbasert? Tristhet (5-HT) Initiativløshet (NA) Anhedoni (DA) I såfall burde flere leger ha dette i hodet når de skriver ut medisiner, og behandle mer målrettet. 1 Siter
kupton Skrevet 8. mai 2018 Skrevet 8. mai 2018 @isw: Det er i hvert fall noe enhver lege bør ha i bakhodet. Min erfaring er at i starten er det viktigste å bli bedre uansett hvilke(t) symptomer en fjerner. Så etter hvert må en kunne spesialtilpasse farmakoterapien til symptomene (og bivirkningene). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.