Gå til innhold

Kan jeg ta AD annenhver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det noe å si om jeg tar AD annenhver dag i stedet for hver dag? 

Anonymkode: 6e2d2...59a

AnonymBruker
Skrevet

Det er klart det har noe å si om du tilfører et stoff sjeldnere.

Hvis du vil slutte eller trappe ned på AD, lag nedtrappingsplan med lege.

Anonymkode: b848f...934

Skrevet

Jeg antar at du snakker om fast bruk (ikke nedtrapping). Inntak annenhver dag vil gi en meget svingende serumkonsentrasjon. Det er ikke gunstig. Et unntak er fluoxetin (Fontex) som har svært lang halveringstid.

I tillegg tror jeg det blir enda vanskeligere å huske riktig inntak (etterlevelse).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar antidepressiva annenhver dag. Psykiateren mener at det er ukomplisert men jeg opplever svingninger og roter med å huske hvilke dag jeg tok medisinen. Siden jeg opplevde mest ubehag rett etter at jeg tok medisinen annenhver morgen begynnte jeg å ta den annenhver kveld. Det har jeg ikke fortalt psykiateren så håper det er greit. Det beste er nok å ta den hver dag tror jeg men man opplever jo ting ulikt. 

Anonymkode: fab03...f10

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, kupton skrev:

Jeg antar at du snakker om fast bruk (ikke nedtrapping). Inntak annenhver dag vil gi en meget svingende serumkonsentrasjon. Det er ikke gunstig. Et unntak er fluoxetin (Fontex) som har svært lang halveringstid.

I tillegg tror jeg det blir enda vanskeligere å huske riktig inntak (etterlevelse).

Det gjelder fast bruk. Siden jeg vet at jeg må bruke dette i mange år, hadde jeg håpet på at det var mulig å ta det f.eks.annenhver dag. Jeg har forsøkt, men jeg ble ustabil av det.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar antidepressiva annenhver dag. Psykiateren mener at det er ukomplisert men jeg opplever svingninger og roter med å huske hvilke dag jeg tok medisinen. Siden jeg opplevde mest ubehag rett etter at jeg tok medisinen annenhver morgen begynnte jeg å ta den annenhver kveld. Det har jeg ikke fortalt psykiateren så håper det er greit. Det beste er nok å ta den hver dag tror jeg men man opplever jo ting ulikt. 

Anonymkode: fab03...f10

Det kommer visstnok an på hvilken AD man bruker. Jeg ble raskt veldig ustabil da jeg forsøkte å ta det annenhver dag.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart det har noe å si om du tilfører et stoff sjeldnere.

Hvis du vil slutte eller trappe ned på AD, lag nedtrappingsplan med lege.

Anonymkode: b848f...934

Jeg kan dessverre ikke slutte og derfor håpet jeg på at det var en mulighet å ta det annenhver dag, men det er ikke bra.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder fast bruk. Siden jeg vet at jeg må bruke dette i mange år, hadde jeg håpet på at det var mulig å ta det f.eks.annenhver dag. Jeg har forsøkt, men jeg ble ustabil av det.

Hva vil du oppnå med det?

Anonymkode: b1050...e37

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du oppnå med det?

Anonymkode: b1050...e37

Jeg hadde håpet å spare kroppen for tilførsel av medisiner og dermed "avlaste" lever og nyrer litt.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde håpet å spare kroppen for tilførsel av medisiner og dermed "avlaste" lever og nyrer litt.

En tanke uten rot i virkeligheten. Kroppen trenger ikke "spares", og det er ingen belastning for lever og nyrer at du tar AD. Dette høres ut som sludder fra alternativmiljøet. Ta medisinen hver dag og gjerne til omtrent samme tid.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

En tanke uten rot i virkeligheten. Kroppen trenger ikke "spares", og det er ingen belastning for lever og nyrer at du tar AD. Dette høres ut som sludder fra alternativmiljøet. Ta medisinen hver dag og gjerne til omtrent samme tid.

Jeg trodde at alle medikamenter på en eller annen måte ble filtrert gjennom nyrer eller lever? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at alle medikamenter på en eller annen måte ble filtrert gjennom nyrer eller lever? 

Ja, det er i hovedsak riktig. Men lever og nyrer er laget for nettopp denne funksjonen. De tar ikke skade av å gjøre det de er laget for, og de trenger ikke å "spares".   Går du  på wc bare hver annen dag for å spare skåla? Eller prøver du å tenke bare annenhver dag for å spare hjernen?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bedre med en jevnlig tilførsel av lite enn annenhver dag av større dose da? Det ville jeg trodd. :) 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det er i hovedsak riktig. Men lever og nyrer er laget for nettopp denne funksjonen. De tar ikke skade av å gjøre det de er laget for, og de trenger ikke å "spares".   Går du  på wc bare hver annen dag for å spare skåla? Eller prøver du å tenke bare annenhver dag for å spare hjernen?

Jeg synes at det er viktig å tenke på at medisiner er noe vi selv tilfører kroppen vår og at det ikke er bra over lengre tid, for da må kroppen jobbe med dette ved siden av alt annet som den skal håndtere av seg selv og den vil til slutt bli "sliten" pga.dette.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Lillemus skrev:

Er det ikke bedre med en jevnlig tilførsel av lite enn annenhver dag av større dose da? Det ville jeg trodd. :) 

Jeg vil bruke samme dose, bare annenhver dag.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bruke samme dose, bare annenhver dag.

Altså halv dose av det behandler egentlig har foreskrevet? Hva sier behandler til det? Det er jo behandler og du som i fellesskap skal bli enige om dette.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at det er viktig å tenke på at medisiner er noe vi selv tilfører kroppen vår og at det ikke er bra over lengre tid, for da må kroppen jobbe med dette ved siden av alt annet som den skal håndtere av seg selv og den vil til slutt bli "sliten" pga.dette.

men nå sier jo ekspertene at kroppen tåler godt dette "slitet" som du kaller det. man kan godt gå på medisinene hele livet uten at kroppen slites ut. kroppen vår tåler mer enn du later til å tro. Ha litt større tro på den, og slapp litt mere av.

Anonymkode: 24240...1f4

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal tenke på den måten, kan det jo hende at kroppen blir minst like "sliten" av å håndtere ikke-medisinert sykdom? 

Medisiner brukes vel ofte nettopp fordi kroppen ikke håndterer alt "av seg selv", men trenger litt hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Lillemus skrev:

Altså halv dose av det behandler egentlig har foreskrevet? Hva sier behandler til det? Det er jo behandler og du som i fellesskap skal bli enige om dette.

Det er ikke halv dose, det blir bare fordelt over lengre tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...