AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 Da jeg var innlagt på dps døgnavdeling en gang, var det ei dame som plutselig knuste glasset på vitrineskapet i oppholdsrommet/stua og kuttet seg til blods med glass-skårene. Noen hylte til og da kom personalet løpende og fikk geleidet vedkommende inn på rommet sitt hvor hun mest sannsynlig ble lappet sammen. Mitt inntrykk var at denne dama ikke var psykotisk, men suicidal. Hvem (sykehuset eller pasienten) måtte betale for det ødelagte vitrineskapet? Bare lurer på hvordan reglene er på psykehus. Er pasienten skyldansvarlig og erstatningsansvarlig hvis hen ødelegger ting? Anonymkode: fd278...107 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var innlagt på dps døgnavdeling en gang, var det ei dame som plutselig knuste glasset på vitrineskapet i oppholdsrommet/stua og kuttet seg til blods med glass-skårene. Noen hylte til og da kom personalet løpende og fikk geleidet vedkommende inn på rommet sitt hvor hun mest sannsynlig ble lappet sammen. Mitt inntrykk var at denne dama ikke var psykotisk, men suicidal. Hvem (sykehuset eller pasienten) måtte betale for det ødelagte vitrineskapet? Bare lurer på hvordan reglene er på psykehus. Er pasienten skyldansvarlig og erstatningsansvarlig hvis hen ødelegger ting? Anonymkode: fd278...107 Pasienten er ansvarlig og må sannsynligvis betale for det knuste glasset. . Anonymkode: cd7d6...310 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 Pas. er ansvarlig. Anonymkode: 9d705...88f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 Sykehusets administrasjon har sikkert sørget for en fornuftig forsikring et sånt sted. Sikkert ikke noe problem om sikkerheten er godt nok ivaretatt og fulgt opp av de stedlige ansatte. Pasienten kan aldri noe lastes. Slik er loven. Men alt kan være tilfelle i våre dager virker det som. Se bare debatten ombarnehager hvor virkelig alt kan skje med så lav bemanning. Man tenker for lite ofte på sikkerhet tror jeg. Anonymkode: 1725f...e2f 0 Siter
laban Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pasienten kan aldri noe lastes. Slik er loven. Det er vel ingen lov som sier at pasienter ikke har ansvar eller kan lastes, uansett hva de foretar seg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 Man bør jo også tenke nøye gjennom hva slags møbler man har et sted hvor så syke mennesker oppholder seg og som lett kan støte borti ting og tang. Giftige materialer osv . Anonymkode: 1725f...e2f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 Det er steder og det er steder. Anonymkode: 1725f...e2f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man bør jo også tenke nøye gjennom hva slags møbler man har et sted hvor så syke mennesker oppholder seg og som lett kan støte borti ting og tang. Giftige materialer osv . Anonymkode: 1725f...e2f Ja, enig. Det må være så "selvskadingsikkert" som mulig. Kjøkkenet var låst, og bare personalet hadde tilgang dit. Antakeligvis på grunn av skarpe kniver o.l. Anonymkode: fd278...107 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er steder og det er steder. Anonymkode: 1725f...e2f ? Anonymkode: fd278...107 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 43 minutter siden, laban skrev: Det er vel ingen lov som sier at pasienter ikke har ansvar eller kan lastes, uansett hva de foretar seg. Men det burde vel være under formildende omstendigheter, som det heter. Pasientene er jo der fordi de er psyke. Anonymkode: fd278...107 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykehusets administrasjon har sikkert sørget for en fornuftig forsikring et sånt sted. Sikkert ikke noe problem om sikkerheten er godt nok ivaretatt og fulgt opp av de stedlige ansatte. Pasienten kan aldri noe lastes. Slik er loven. Men alt kan være tilfelle i våre dager virker det som. Se bare debatten ombarnehager hvor virkelig alt kan skje med så lav bemanning. Man tenker for lite ofte på sikkerhet tror jeg. Anonymkode: 1725f...e2f Nei, slik er det ikke. Pasienter gis ikke fritt leide til å ødelegge inventar på sykehus. Som i andre sammenhenger, blir man erstatningsansvarlig når man ødelegger andres eiendeler. Anonymkode: cd7d6...310 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det burde vel være under formildende omstendigheter, som det heter. Pasientene er jo der fordi de er psyke. Anonymkode: fd278...107 Det jeg love deg at mange dpser gir en lang dag i. De kan kreve pasienten hvis de har lyst. Ofte gjør de det. Spesielt hvis de ikke liker pasienten. Anonymkode: 7c06b...1a6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 Skrevet 9. mai 2018 Enkelte mennesker er bare kjempesyke å burde holdes langt unna studie, arbeids og yrkesliv. Virker skjødesløst. Rart de ikke hadde streket opp hvor langt inn i kjøkkenet pasienten eller den eldre kunne gå på grunn av smittefaren. Kanskje vedkommende bare skulle låne en papptallerken. Hvem vet hva hvor. Vi er ofte så dårlig informert i dag. Ser bare på nyhetene. Savner å kunne bla tilbake i nyheter fra søtti eller åttitall i aviser. Tror man kunne lære mye av det. Det viktige er at de alvorlig syke får god og kunnskapsrik hjelp til å klare seg selv om det er en realistisk målsetting. At det er noe det går an å friskne til av. Anonymkode: 1725f...e2f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 Skrevet 10. mai 2018 Hvis vedkommende ikke var så syk er det jo rart politiet ikke ble varslet ved slike hendelser. Folk pleier jo ikke godta hvasomhelst i dag. En veldig rar hendelse. Anonymkode: 1725f...e2f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 Skrevet 10. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis vedkommende ikke var så syk er det jo rart politiet ikke ble varslet ved slike hendelser. Folk pleier jo ikke godta hvasomhelst i dag. En veldig rar hendelse. Anonymkode: 1725f...e2f Personer som er innlagte, er jo veldig syke. Det er ingen politisak om en pasient i affekt knuser glass og kutter seg med det. Anonymkode: fd278...107 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 Skrevet 10. mai 2018 Det ville forundre meg mye om pasienten måtte betale for skaden. Det er småpenger i forhold til hva det koster samfunnet å ha pasienter innlagt på sykehus og ulike institusjoner i det offentlige helsevesenet. Anonymkode: 89717...8e7 0 Siter
Gjest elina777 Skrevet 10. mai 2018 Skrevet 10. mai 2018 Jeg knuste en dør da jeg var på skjerma i 2012, enda ikke fått regning, men ble beltelagt 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 10. mai 2018 Skrevet 10. mai 2018 Virker som den pasienten burde vært på en sikrere avdeling. Samtidig er det jo de som klarer å selvskade uansett hvor de er.Men det er lettere å unngå at slike situasjoner oppstår om det er tilstrekkelig personale til x antall pasienter... Hva loven sier om hvem som dekker ødeleggelse av inventar aner jeg ikke. Mulig psykehusene/DPS bruker litt skjønn 0 Siter
kupton Skrevet 10. mai 2018 Skrevet 10. mai 2018 Hvis pasienten ikke er psykotisk, er vedkommende i prinsippet ansvarlig. Men sykehuset bruker skjønn, og i de aller fleste slike tilfeller er det sykehuset som dekker kostnadene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.