Gå til innhold

Tviler på virkeligheten


Amarillo

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste oppdaget en tiltagende tvil på at omgivelsene mine er virkelige, og på at det jeg opplever er realitet. Det er som om jeg drømmer litt hele tiden, og jeg har økende vanskeligheter med å få "kontakt" med omverden. Jeg kan uten vanskeligheter føre samtaler og utføre oppgavene mine på jobben, men noen ganger er det som om det er en annen enn jeg som snakker og jobber. Etter at jeg fikk et sammenbrudd som 25-åring, for fire år siden, har jeg hatt endel angst og depresjoner som jeg aldri har søkt behandling for, men ting har gradvis bedret seg. Men nå altså dette som jeg finner plagsomt - hva er det som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Amarillo

Jeg er hverken lege eller psykiater, men følelse av uvirkelighet kjenner jeg igjen. Jeg har i mange år periodevis hatt angstplager.

Jeg har gjennom terapi blitt gjort oppmerksom på at uvirkelighetsfølelse er et av mange fysiske symptomer på angstanfall. Jeg synes andre symptomer på angstannfall som hjertebank, hyperventilering, prikking i fingre og på lepper, redsel for å dø eller bli "gal" o.s.v er lettere å kjenne igjen enn uvirkelighetsfølelsen.

Nå er det ikke mulig for meg å si om det er angstanfall du har, men beskrivelsen du gir passer godt med de angsanfallene jeg har hatt. Jeg har hatt flere slike anfall på jobb, men likevell gjort det jeg skulle og samtidig pratet med andre. Forferdelig ubehagelig, men som psyken min sa til meg, man blir ikke "gal" under slike anfall selv om man kan tro det selv. :-)

Ønsker deg lykke til, og håper du får hjelp imot dine plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Amarillo

Jeg er hverken lege eller psykiater, men følelse av uvirkelighet kjenner jeg igjen. Jeg har i mange år periodevis hatt angstplager.