AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 Skrevet 27. mai 2018 Har jeg urealistiske forventninger til en psykolog?. Kan jeg forvente å bli bra?. Hvis angsten har sittet i kroppen i mange , mange år. Og depresjonene har kommet og gått. Jeg vil så gjerne være en flink pasient men jeg kjenner på denne tvilen innerst inne. Hvordan kan disse samtalene hjelpe mot angst og depresjonen?. Så får jeg skyldfølelse for manglende fremgang. Da er det jo sikkert min feil. Det er alltid min feil. Hva kan jeg egentlig forvente av en terapeut?. Anonymkode: 1b842...ea6 0 Siter
Trine Skrevet 27. mai 2018 Skrevet 27. mai 2018 Du kan ikke forvente å bli bra bare av samtaler. Samtalene er der for å hjelpe deg med å jobbe deg igjennom det. Men jobben kan ingen gjøre for deg, den må du gjøre selv. Terapauten skal på en måte gi deg verktøyene, eller hjelpe deg å finne verktøyene, du trenger for å bli bedre. 0 Siter
kupton Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 Psykologen er som idrettsmannen/kvinnens trener. Både Johaug og Klæbo trenger dyktige trenere, men de må ut på veien/skogen/vektrommet/løypa selv også. Stort sett flere ganger hver dag. 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 28. mai 2018 Skrevet 28. mai 2018 Ikke vær en "flink" pasient, men deg selv. Da kan du vente mer effektiv hjelp for det du FAKTISK strever med . En psykolog blir jo oppsøkt fordi man sliter med noe. Du skal forvente å bli hørt og sett, at dere snakker om hva du ønsker hjelp med og hvordan dere skal tilnærme dere. Kanskje trenger du en strukturert utredning for å kartlegge evt. mer konkrete diagnoser. Dere setter så opp en slagplan for hva dere vil oppnå, og som sagt jobbe mot det. Du vil ikke nødvendigvis bli kvitt angst og depresjoner, men du kan få hjelp til å se på og endre uheldige tankemønstre - dette krever også at du jobber utenom timene. Psykologen kan ikke trylle, men veilede. Les gjerne posten "Å gå i psykoterapi," hvor det ligger en del nyttig info :). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.