Gå til innhold

Hvor lavt blodtrykk er for lavt ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
25 minutter siden, laban skrev:

Hva med å si til legen at han er villig til å prøve, men ikke vil ha de typene som har ereksjonsvikt som en hyppig bivirkning?

Det finnes maaange forskjellige medisiner mot høyt blodtrykk, og haugevis av menn som tar dem. De er ikke impotente alle sammen 😊 Noen menn har opplevd tilfeller av ereksjonssvikt med noen av typene.

Ja, det skal jeg nevne for han :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til TS. For lavt blodtrykk har du når det gir deg problemer. Hvis du ikke er vesentlig plaget av svimmelhet når du reiser deg brått, er det ikke for lavt. For kroppen er det bare gunstig med lavt BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
32 minutter siden, kupton skrev:

Til TS. For lavt blodtrykk har du når det gir deg problemer. Hvis du ikke er vesentlig plaget av svimmelhet når du reiser deg brått, er det ikke for lavt. For kroppen er det bare gunstig med lavt BT.

Jeg blir det av og til når jeg reiser meg brått fra kontorstolen, fra sofaen osv. 

Det svartner for øynene en liten stund. Da må jeg stoppe opp og det er over i løpet av få sekunder. 

Har vært slik i perioder bestandig, men har ikke tenkt på det som en plage da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, kupton skrev:

Hvis du ikke har tenkt på det som en plage, er det ikke en plage 🙂

Nei 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det skal jeg nevne for han :)

 

Det å ta blodtrykksreduserende medisiner trenger absolutt ikke med føre ereksjonssvikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
På ‎29‎.‎05‎.‎2018 den 21.02, Nicklusheletida skrev:

Nå var det ikke er enn 97/64.

Måtte finne frem målingen min fra april.

Jeg hadde blodtrykk på 117/70 og hvilepuls på 64.

Litt høyere enn deg da, men fremdeles lavt.

Googlet litt nå, og fant en artikkel der det anbefales å spise lakris dersom en har lavt blodtrykk :) Sånne artikler liker jeg :)

Kanskje jeg kan få lakris på blå resept :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På ‎30‎.‎05‎.‎2018 den 14.26, Lillemus skrev:

Du er klar over at seltin inneholder så mye kalium at det ikke skal brukes av folk som bruker visse hjerte- eller blodtrykksmedisiner? Jeg vet ikke hvilke, men det står så på wikipediasiden om seltin. Fikk inntrykk av at han har høyt blodtrykk.

I artikkelen over her står det at kalium senker blodtrykket, og er dermed bra for de med høyt blodtrykk....?

https://www.lhl.no/globalassets/hjerte--og-karsykdom/faktaark-sykdom/15_a4_lhl_fakta_kosthold_hoytblodtrykk_3k.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, påskelilje skrev:

I artikkelen over her står det at kalium senker blodtrykket, og er dermed bra for de med høyt blodtrykk....?

https://www.lhl.no/globalassets/hjerte--og-karsykdom/faktaark-sykdom/15_a4_lhl_fakta_kosthold_hoytblodtrykk_3k.pdf

Ja, men da kan det vel bli for mye om man samtidig går på medisiner mot høyt blodtrykk sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
7 timer siden, Lillemus skrev:

Ja, men da kan det vel bli for mye om man samtidig går på medisiner mot høyt blodtrykk sikkert?

Mulig... dette har jeg ikke greie på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grense for hva som er for lavt blodtrykk, det handler om symptomer. Det første man merker er at man blir svimmel når man reiser seg. Hos veldig gamle, med stive blodårer, kan dette skje selv om blodtrykket er normalt eller faktisk litt høyt. Hos disse må legen kanskje akseptere et litt høyere normalblodtrykk.

Selv ligger jeg rundt 100/60 og har ingen plager med dette. Definisjonen på lavt blodtrykk er vel 90/60, men som sagt finnes det ingen absolutt regel. Lavt blodtrykk er uansett ganske komplisert å behandle med medisiner, men kan ofte være en konsekvens av for stor dose medisiner mot høyt blodtrykk. Da er jo løsningen enkel.

Hvis det finnes en grunn til det lave blodtrykket som må behandles, f.eks hjertesvikt eller mangel på kortisol, er det jo en helt annen sak. Men hvis man er frisk og har lite symptomer på det lave blodtrykket, er det egentlig bare sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2018 den 15.03, påskelilje skrev:

Måtte finne frem målingen min fra april.

Jeg hadde blodtrykk på 117/70 og hvilepuls på 64.

Litt høyere enn deg da, men fremdeles lavt.

Googlet litt nå, og fant en artikkel der det anbefales å spise lakris dersom en har lavt blodtrykk :) Sånne artikler liker jeg :)

Kanskje jeg kan få lakris på blå resept :P

Det vil jeg på det sterkeste fraråde. 

Det er riktig at store doser lakris øker blodtrykket, hos noen ganske dramatisk (systolisk >200). Dette er imidlertid en bieffekt av noen relativt skumle effekter i kroppen. Egentlig tilsvarende en overdose kortison. Saltbalansen i blodet forstyrres, kaliumutskillelsen øker og du får for lavt kalium. Dette kan disponere for livstruende hjerterytmeforstyrrelser. 

Lakris skal IKKE brukes for å øke blodtrykket. Da er det langt bedre å sørge for god hydrering i kombinasjon med saltinntak. Evt bruke støttestrømper i varmen hvis man blir mye svimmel.

BT på 117/70 er heller ikke spesielt lavt. Det er akkurat på optimalt nivå.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...