Gå til innhold

Bro"hopper" rettssaken.


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Emosjonelt ustabil og posttraumatisk stresslidelse.

På meg ( ikke fagperson) virker det som hun har et stort ( eksplosivt )sinneproblem . Etter hvert blitt kompromissløs for å rope om hjelp:(

Jeg tenker det at helsevesen kalte henne kronisk sucidal kan ha medvirket til for lite langvarig og intensivert behandling. Syns det er " underlig" at hun mest ble henvist til poliklinisk behandling. Men mulig jeg ikke har fått med meg helheten.

Ekstremt  trist sak. Fikk se mennesket bak afferden når hun skrev her og det var ikke vanskelig å bli berørt. 

Hun fratok et annet ungt menneske livet , hun har ødelagt eget liv og andres liv . Helt fryktelig .

Anonymkode: 6ec43...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Jeg tipper hun har klare trekk av Dyssosial pf også. Selv om hun sikkert er for ung til å få diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min egen del er jeg glad at jeg var i et behandlingsopplegg hvor de skjermet meg i forhold til mine destruktive impulser i forhold til både andre og meg selv. Jeg unnskylder ikke jenta for hennes ugjerninger, men skjønner ut i fra det jeg leser i denne tråden, at det ikke er så mange som skjønner hvordan det muligens har vært å være henne. Det er litt som med en del av de amerikanske skoleskyterne, handlingene kan ikke unnskyldes, men de kan av og til forstås. 

Anonymkode: 213be...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min egen del er jeg glad at jeg var i et behandlingsopplegg hvor de skjermet meg i forhold til mine destruktive impulser i forhold til både andre og meg selv. Jeg unnskylder ikke jenta for hennes ugjerninger, men skjønner ut i fra det jeg leser i denne tråden, at det ikke er så mange som skjønner hvordan det muligens har vært å være henne. Det er litt som med en del av de amerikanske skoleskyterne, handlingene kan ikke unnskyldes, men de kan av og til forstås. 

Anonymkode: 213be...9e2

Det synes rimelig åpenbart at samfunnet må vernes mot denne meget voldsparate jenta. Hun liker tilsynelatende å skade andre mennesker, og hun angrer heller ikke. Da er forvaring nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan gjerne forstå seg ihjel på dem, men er de farlige så er de farlige. Det viktigste er å skjerme allmenneheten for sånne som henne. Man kan ikke ha en slags " svinn" kvote hvor hu ngår rundt og dreper mennesker kun fordi at hun skal ha friheten sin. Håper hun får forvaring, og ikke minst at hun får den psykiatriske hjelpen hun trenger, om hun så å være innesperret.

Anonymkode: e8766...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Kriminelle psykopater blir ikke bedre av terapi. Det er bevist. Så fengsel er nok det rette.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Janus30 skrev:

Det synes rimelig åpenbart at samfunnet må vernes mot denne meget voldsparate jenta. Hun liker tilsynelatende å skade andre mennesker, og hun angrer heller ikke. Da er forvaring nødvendig. 

Ja, på nåværende tidspunkt er det åpenbart nødvendig. Hvordan situasjonen vil være om 10 år er det ingen som vet. 

Anonymkode: 213be...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Emosjonelt ustabil og posttraumatisk stresslidelse.

På meg ( ikke fagperson) virker det som hun har et stort ( eksplosivt )sinneproblem . Etter hvert blitt kompromissløs for å rope om hjelp:(

Jeg tenker det at helsevesen kalte henne kronisk sucidal kan ha medvirket til for lite langvarig og intensivert behandling. Syns det er " underlig" at hun mest ble henvist til poliklinisk behandling. Men mulig jeg ikke har fått med meg helheten.

Ekstremt  trist sak. Fikk se mennesket bak afferden når hun skrev her og det var ikke vanskelig å bli berørt. 

Hun fratok et annet ungt menneske livet , hun har ødelagt eget liv og andres liv . Helt fryktelig .

Anonymkode: 6ec43...6df

Mange av ungdommene som er under barnevernets omsorg, får ikke den psykiatriske behandlingen de trenger. 

Anonymkode: 213be...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Kriminelle psykopater blir ikke bedre av terapi. Det er bevist. Så fengsel er nok det rette.

Siden hun drepte, så må hun sone sin straff, hun som andre. Men det er ingen grunn til å tro at et så ungt menneske ikke kan gjennomgå ganske omfattende modning og endring. Forhåpentligvis vil hennes unge alder gjøre at fengselet finner måter å bidra til at hun kan leve et godt liv etter soningen .

Anonymkode: 213be...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, på nåværende tidspunkt er det åpenbart nødvendig. Hvordan situasjonen vil være om 10 år er det ingen som vet. 

Anonymkode: 213be...9e2

Kan man lære å bry seg om andre menneskers følelser og rettigheter hvis man aldri har gjort det? 

Det kan virke som det er vanskelig nok for henne å undertrykke trangen til å skade andre. Selv personer som har stått på pinne for henne og gitt og gitt, har blitt utsatt for kalkulerte angrep med betydelig skadepotensiale. 

Her må hensynet til samfunnssikkerhet vektes tyngre enn morderens vonde følelser og motstand mot å bo i fengsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, Janus30 skrev:

Kan man lære å bry seg om andre menneskers følelser og rettigheter hvis man aldri har gjort det? 

Det kan virke som det er vanskelig nok for henne å undertrykke trangen til å skade andre. Selv personer som har stått på pinne for henne og gitt og gitt, har blitt utsatt for kalkulerte angrep med betydelig skadepotensiale. 

Her må hensynet til samfunnssikkerhet vektes tyngre enn morderens vonde følelser og motstand mot å bo i fengsel. 

Hun kommer til å måtte bo i fengsel gjennom lang tid. Slik jeg ser det, så er ikke det noe poeng i å diskutere siden det er så opplagt. Derimot mener jeg at det kan være vel verdt å reflektere over hvorvidt det gir mening å fremstille henne så "endimensjonal" som det kanskje er en tendens til i denne tråden. For eksempel er det fullt mulig å både ha empati og bry seg om andre mennesker deler av tiden, samtidig som det fullstendig glipper på andre tidspunkter. Videre er det ikke gitt at det som kommer til uttrykk er mer enn en brøkdel av det som foregår inne i henne. Måten hun fungerte på frem til drapet, var ikke ulikt det man kan se at en del unge med personlighetsforstyrrelser roter seg inn i. Følelser utageres og relasjoner blir vanskelige.

Noe av det som var "rarest" å være vitne til, var det som laban har påpekt annet sted i tråden, nemlig hennes tendens til å skrive om seg selv ganske likt hvordan hun sannsynligvis er beskrevet i alle dokumentene om henne i barnevernet. I en del av innleggene hennes her inne, fremsto hun som adskillig eldre enn sin alder. Virket som om hun hadde en slags "kvasi-innsikt" om sin egen situasjon, men i stedet for å hjelpe henne, gjorde denne "innsikten" bare at hun eskalerte de ekstreme uttrykkene hun benyttet i sin kommunikasjon med omverdenen. 

Jeg tror ingen med noen stor grad av sikkerhet kan si noe om hvordan hun vil være eller ha det om for eksempel femten år. 

Anonymkode: 213be...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Hørte på tv2 nyhetene att hun hadde en hjerneskade, som gjorde henne voldelig. Så da er vel butikken stengt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2018 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Det er mye som må bli avklart i rettssaken før man kan helt trygt si om hun fikk eller ikke fikk den hjelpen som hun selv synes hun trengte.

Selvfølgelig fikk hun ikke den hjelpen hun selv mente hun trengte. Den hjelpen hun selv mente hun trengte, saboterte hun jo relativt fort, og var heller ikke den hjelpen hun faktisk trengte. Dette er noe hun selv har sagt, så det er ikke noe jeg finner på.

 

På 6.6.2018 den 22.22, Worrysome plenty skrev:

Jeg vet ikke hvor mye hjelp hun har fått, men dett er sikkert mye, da hun har hengt utafor bruer flere ganger....

 

Hun er tydeligvis ganske intelligent, og ressurssterk, men svært manipulerende. En narsissist kan jo rettferdiggjøre mye av det de gjør, fordi de ikke har empati med andre mennesker.

 

Så det er mange andre min sympati faller for enn den jenta der. Hun hørte ikke på fornuft da hun var her på forumet heller, men pratet bare om "hvor lite hjelp hun fikk" når hun utagerte. Så det er noen koblinger i den hjernen hennes som ikke funker.

 

I ett samfunn der utagering forstås ihjel, kan man fort få en trend om att lite modne selvopptatte mennesker synes at vold det er en løsning en gang de føler seg dårlig....

 

Ut ifra det hun selv har sagt, har hun fått masse hjelp, hun har bare ikke tatt til seg hjelpen. Hun har latet som at hun har blitt bedre, for å slippe mer behandling. Denne jenta, er som du skriver, svært manipulerende. Det var det lett å forstå ut ifra innleggene hennes på dol. Men det er visst veldig mange som ikke har øyne for å se manipuleringen.

Helt enig i det du skriver her, men jeg hadde visst brukt opp antall "liker" for i dag.

 

På 7.6.2018 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Emosjonelt ustabil og posttraumatisk stresslidelse.

På meg ( ikke fagperson) virker det som hun har et stort ( eksplosivt )sinneproblem . Etter hvert blitt kompromissløs for å rope om hjelp:(

Jeg tenker det at helsevesen kalte henne kronisk sucidal kan ha medvirket til for lite langvarig og intensivert behandling. Syns det er " underlig" at hun mest ble henvist til poliklinisk behandling. Men mulig jeg ikke har fått med meg helheten.

Ekstremt  trist sak. Fikk se mennesket bak afferden når hun skrev her og det var ikke vanskelig å bli berørt. 

Hun fratok et annet ungt menneske livet , hun har ødelagt eget liv og andres liv . Helt fryktelig .

Anonymkode: 6ec43...6df

 

Rope om oppmerksomhet, tror jeg nok heller. Hun motsetter seg jo all den hjelpe hun får. Det har hun selv sagt.

Hun ville ikke ha langvarig og intensiv behandling, hun spilte normal, nettopp for å slippe unna.

Hun er manipulerende, og var også manipulerende da hun skrev her, men det er ikke alle som klarer gjennomskue en slik person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kommer til å måtte bo i fengsel gjennom lang tid. Slik jeg ser det, så er ikke det noe poeng i å diskutere siden det er så opplagt. Derimot mener jeg at det kan være vel verdt å reflektere over hvorvidt det gir mening å fremstille henne så "endimensjonal" som det kanskje er en tendens til i denne tråden. For eksempel er det fullt mulig å både ha empati og bry seg om andre mennesker deler av tiden, samtidig som det fullstendig glipper på andre tidspunkter. Videre er det ikke gitt at det som kommer til uttrykk er mer enn en brøkdel av det som foregår inne i henne. Måten hun fungerte på frem til drapet, var ikke ulikt det man kan se at en del unge med personlighetsforstyrrelser roter seg inn i. Følelser utageres og relasjoner blir vanskelige.

Noe av det som var "rarest" å være vitne til, var det som laban har påpekt annet sted i tråden, nemlig hennes tendens til å skrive om seg selv ganske likt hvordan hun sannsynligvis er beskrevet i alle dokumentene om henne i barnevernet. I en del av innleggene hennes her inne, fremsto hun som adskillig eldre enn sin alder. Virket som om hun hadde en slags "kvasi-innsikt" om sin egen situasjon, men i stedet for å hjelpe henne, gjorde denne "innsikten" bare at hun eskalerte de ekstreme uttrykkene hun benyttet i sin kommunikasjon med omverdenen. 

Jeg tror ingen med noen stor grad av sikkerhet kan si noe om hvordan hun vil være eller ha det om for eksempel femten år. 

Anonymkode: 213be...9e2

Synes disse refleksjonene er viktige fordi de får frem et syn på menneske som komplekst. Slik jeg ser vil hvordan noen « er» alltid» måtte sees i kontekst og sammenheng ( i tillegg til personlighet). Kan nettopp et endimensjonalt syn på hva jenta «var « diagnostisk og i praksis ha medført at ikke meningsinnholdet i hennes adferd og fortvilelse fikk mer rom?

Tror evalueringer har reist spørsmål rundt dette? Hun har vært redd seg selv og impulser og gitt uttrykk for dette. Fikk hun kombinerte former for terapi eller var fokuset mest orientert rundt destruktiv adferd som stadig ble mer ytterliggående. Det er menneskelig « å skrike» høgere og høgere om en ikke blir hørt, hun gjorde det ikke på sosialt aksepterte måter. Her kan sosial arv kanskje være et bakteppe. 

At hun fikk bestemme for mye og et element som har kommet frem. Barnevern forpliktet til å handle i tråd med hennes beste , da behøver ikke selvråderett være svaret. Hennes tidligere fosterforeldre pekt på at de ikke fikk anledning til å komme med sine innspill og tanker rundt hvordan deres samspill utviklet seg. At hun ble flyttet fra et sted hvor hun fungerte relativt godt over år kan tyde på at de har lyttet for mye til hennes affekt uttalelser  når det ble brudd med fosterforeldre . Det har kommet frem at de beskyldningene hun rettet mot fosterforeldre var ubalanserte og til dels feilaktige , da kan en spørre hvorfor det er blitt stilt få spørsmål rundt alternative «sannheter» enn hennes knyttet til  hvordan situasjonen forløp. 

Jeg har fulgt rettssaken gjennom avisen Fædrelandsvennen  som siterer punkt hva som kommer frem i rettssaken.

Jeg er forundret over at en fagperson uttaler hun ikke er deprimert , har hun utagert og prøvd å gjøre det slutt på livet for oppmerksomhet? Ble det fokusert på at hun mest overdrev .Synes det blir et einsidig fokus, selv om det trolig heller ikke av fagpersoner blir betraktet som så enkelt. Men fokus på denne oppfatningen kommer tydelig frem i uttalelser. Det pekes og på at hennes terskel for vold allerede var lav da hun var 11 mot biologisk mor.  Hun ble ikke betraktet som farlig ( risikovurdere ) i tilstrekkelig grad pekes det på, noe sykehuset visst har tatt selvkritikk på.

En av fagpersonene beskriver henne som en « copy cat». Vet ikke helt hva dette innebærer (?), kanskje kan det relateres til det du i ditt innlegg betegner som «kvasi -innsikt». At hun har forledet noen til å tro hun forsto mer om sin situasjon en hun i virkeligheten gjorde.

Anonymkode: 6ec43...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden hun hadde emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse så får det meg til å lure på om det er et symptom på denne diagnosen at de har lite empati for andre? Er de mest interessert i sin egen vinning? osv.. Noen som kjenner diagnosen litt bedre?

Anonymkode: 8c7a1...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden hun hadde emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse så får det meg til å lure på om det er et symptom på denne diagnosen at de har lite empati for andre? Er de mest interessert i sin egen vinning? osv.. Noen som kjenner diagnosen litt bedre?

Anonymkode: 8c7a1...c98

De 3 andre sakkyndige har kommet med dette:

"Rettspsykiaterne er mer tilbakeholdne med å gi en diagnose, enn spesialistene i Bjørgvin. Fordi hun er et barn. De tre rettspsykiaterne mener hun har noe som minner om «blandet forstyrrelse av atferd og følelser». De fremhevet også hun er dyssosial, dramatiserende og tvangspreget. Og hvis hun beveger seg mer i den retningen er behandlingsprognosene dårlige, slår de fast. Men å komme i posisjon for å få behandlet henne er vanskelig. Hun er inkonsistent og ambivalent. Lett krenkbar og selvsentrert. Hun er manipulerende og har god evne til til å få folk til å lytte seg. Har begrenset forståelse og interesse for andre mennesker. Relasjonsskadet. Å behandle henne vil ta år. Tiltalte har et omfattende problem." (fra fvn)

 

Det blir intr å se om hun får forvaring eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...