AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 Skrevet 7. juli 2018 Vi er vel alle kjent med analogien om å først sette på egen oksygenmaske før man hjelper andre ved trykkfall i et fly. Altså at det er viktig å ta vare på seg selv, ikke bare alle andre. Jeg har nylig innsett at jeg har forsøkt å få andre til å sette på min oksygenmaske. Gått rundt hele livet og holdt pusten, på et vis. Forsøkt å gi, være snill og grei, på grensen til selvutslettende (helt til strikken ryker og jeg er så sliten at jeg slår kontra...) i håp om at andre skal se meg, bekrefte meg - si jeg er OK - på en så overbevisende måte at jeg kan tro det. «Gi meg litt luft... vær så snill! Jeg får ikke puste!» Og når noen forsøker å gi meg det jeg sier jeg vil ha, klarer jeg ikke ta i mot. Finner ikke åpningen til ventilen. Vet ikke hvordan jeg gjør. Det er jeg som må sette på min oksygenmaske. Jeg som må lære meg å puste. Leve. Ta plass i meg selv. Ta vare på meg selv - først. Ingen kan gjøre det for meg. De som skulle lært meg det, manglet selv oksygenmasker. De hadde på seg andre masker i stedet for. #omsorgsvikt Anonymkode: b8098...22f 1 Siter
kupton Skrevet 7. juli 2018 Skrevet 7. juli 2018 Hvis du ikke selv får oksygen, besvimer du. Da kan du ikke hjelpe andre med sin maske :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 Skrevet 7. juli 2018 1 minutt siden, kupton skrev: Hvis du ikke selv får oksygen, besvimer du. Da kan du ikke hjelpe andre med sin maske 🙂 Nettopp. Her tenker jeg mer på «emosjonell oksygen» - i form av grunnleggende trygghet. Man kan «besvime» innvendig av å mangle dét og! 😉 Anonymkode: b8098...22f 0 Siter
Soletti Skrevet 7. juli 2018 Skrevet 7. juli 2018 Det var en innsiktsfull erkjennelse, det er nå det går fremover. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 8. juli 2018 Skrevet 8. juli 2018 (endret) "Ta på din egen oksygenmaske før du hjelper andre" er ren poesi i mine ører hver ganger jeg reiser med fly. Jeg syns du har gjort en meget god observasjon. Endret 8. juli 2018 av motorPrøysen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.